Methodology of Educational Care
General data
Course ID: | WNP-PEZ-MPOWCW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of Educational Care |
Name in Polish: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:zaawansowany Cele przedmiotu: W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować i wytłumaczyć specyfikę opieki i wskazać charakterystyczne problemy wychowania i opieki w różnego rodzaju ośrodkach opiekuńczo - wychowawczych w Polsce. Potrafi wykorzystać i zastosować wiedzę z zakresu metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej, tj. współczesne zasady i metody działań opiekuńczych do pracy w rodzinnych oraz instytucjonalnych formach opieki nad dzieckiem. Wymagania wstępne:Teoretyczne podstawy wychowania |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Ogólna charakterystyka funkcjonowania i problemów placówek opiekuńczo - wychowawczych. Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób w wieku poprodukcyjnym. Planowanie i organizacja pracy opiekuńczo - wychowawczej w środowisku lokalnym - między innymi w domach dziecka, w świetlicy szkolnej, internatach. Psychologiczne i społeczne problemy wychowanków oraz pensjonariuszy. Relacje między opiekunami (wychowawcami) a wychowankami (pensjonariuszami). Osobowość opiekuna - wychowawcy. Metody oceny:egzamin ustny |
Bibliography: |
(in Polish) Wojciechowska-Charlak, B. Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002; Kępski, Cz. Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Lublin 2005; Kelm, A. Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000; Kamińska, U. Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003; Maciaszkowa, J. Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 1991; Materie, J. Opiekuńcze funkcje szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej. Warszawa 1988; Wybrane artykuły z czasopisma: "Problemy opiekuńczo - wychowawcze". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Ek 1. Student posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej; Ek 2. Student zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego; Umiejętności: Ek 3. Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia); Ek 4. Student posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami; Kompetencje: Ek 5. Student jest przygotowany do stosowania zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej, jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.