Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodyka pracy pedagoga szkolnego

General data

Course ID: WNP-PEZ-MPPS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodyka pracy pedagoga szkolnego
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot zaznajamia z podstawową wiedzą dotyczącą formalnoprawnych ram pracy pedagoga szkolnego. Prezentuje zadania pedagoga i sposoby ich realizacji. Ukazuje determinanty skuteczności działań pedagoga szkolnego, wskazuje na trudności w jego pracy. Zaznajamia z podstawowymi metodami i narzędziami pracy w określonych obszarach działań pedagoga. Podejmuje zagadnienie projektowania działań profilatyczno-wychowawczych, terapeutycznych i ewaluacyjnych.

Full description: (in Polish)

1. Przepisy prawne regulujące obowiązki i uprawnienia pedagoga szkolnego

2. Współpraca pedagoga z poradnią psychologiczno-pedagogiczną

3. Elementy metodologii badań pedagogicznych przydatnych w pracy pedagoga szkolnego: projektowanie badania, metody stosowane podczas badań szkolnych, analiza wyników i przygotowywanie raportu

4. Diagnostyka i profilaktyka niepowodzeń i konfliktów szkolnych, rozpoznanie sytuacji socjalnej uczniów

5. Pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych.

6. Formy i sposoby udzielania pomocy uczniom poprzez wydawanie opinii i zaleceń dotyczących stymulowania rozwoju lub pokonywania przez uczniów trudności rozwojowych, wyrównywania braków lub luk w nauce.

7. Organizowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wychowawczych, reedukacyjnych lub socjoterapeutycznych dla dzieci wymagających takiej pomocy.

8. Współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli nauczania specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

9. Udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki.

10. Koordynacja działań z zakresu orientacji zawodowej.

11. Formy i sposoby udzielania pomocy uczniom wybitnie uzdolnionym.

12. Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej.

13. Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi.

14. Współdziałanie z organami porządku publicznego i wymiaru sprawiedliwości w przypadkach wykroczeń uczniów.

Bibliography: (in Polish)

1. Badora S., (2011), Profilaktyka pedagogiczna, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" Nr 7.

2. Bielecki R., (2012), Pedagog szkolny: kierunek - oczekiwania - perspektywy, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" Nr 6.

3. Dzikomska A., (2006), Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym, Opole.

4. Dzikomska A., (2006), Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym, Opole

5. Dzikomska-Kucharz A., (2003), Pedagog w szkole, Edukacja i Dialog, nr 1, s.24-31.

6. Dzikomska-Kucharz A., (2003), Pedagog w szkole, Edukacja i Dialog, nr 1, s.24-31

7. Gajewska G., Szczęsna A., Soliński A., (2002), Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, Wydawnictwo Gaja, Zielona Góra.

8. Gajewska G., Szczęsna A., Soliński A., (2002),Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, Wydawnictwo Gaja.

9. Jagieła J., (2005), Trudny uczeń w szkole, Kraków.

10. Kantowicz E., (1997), Wsparcie społeczne w pracy pedagoga szkolnego, "Wychowanie na co dzień", Nr 12.

11. Krajewska B., (2010), Kto może być pedagogiem szkolnym? "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", Nr 8.

12. Mackiewicz-Adamska L., (2011), Dylematy nauczycieli dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" Nr 6.

13. Matyjas B., (2002), Udział pedagoga szkolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły, "Opieka.Wychowanie.Terapia" Nr 4.

14. Sałasiński M., Badziukiewicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa.

15. Sałasiński M., Badziukiewicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa.

16. Słoma M., (2001), Nowa rola pedagoga szkolnego, Edukacja i Dialog, nr 6, s. 44-47

17. Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, (2006), pod. red. Dąbrowskiej-Jabłońskiej I., Kraków.

Akty prawne:

18. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

W1. Dysponuje uporządkowaną wiedzą z zakresu podstaw prawnych pracy pedagoga szkolnego. Ma wiedzę o założonych i realizowanych funkcjach szkoły.

W2. Dysponuje uporządkowaną wiedzą z zakresu metodyki pracy pedagoga szkolnego oraz procedur stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej. Posiada umiejętność tworzenia własnego warsztatu metodycznego.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Zna specyfikę pracy pedagoga szkolnego w kontekście różnych środowisk wychowawczych. Dysponuje wiedzą w zakresie współpracy pedagoga z instytucjami wspierającymi.

U2. Diagnozuje potrzeby i możliwości ucznia oraz grupy, projektuje w odniesieniu do nich profesjonalne działania pedagogiczne. Interpretuje i analizuje różne sytuacje wychowawcze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Dysponuje podstawową terminologią w zakresie badania jakości w edukacji. Ma wiedzę dotyczącą postępowania metodologicznego w zakresie projektowania narzędzi ewaluacyjnych. Przeprowadzi badanie jakości i zinterpretuje wyniki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1) Ocena ciągła (przygotowanie się do zajęć, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji) – ocena w skali 2-5

2) Przygotowanie prezentacji i dyskusji na temat wybranych aspektów umiejętności animacyjno-organizacyjnych pedagoga, przedstawienie na forum grupy, prowadzenie dyskusji – ocena w skali 2-5 (prezentacje przygotowują chętni studenci, w przypadku braku takich osób – wyznacza nauczyciel

3) Przygotowanie w kilkuosobowych grupach programu, którego celem jest poprawa współpracy między podstawowymi podmiotami edukacyjnymi lub między szkołą a środowiskiem lokalnym (szczegółowe wskazówki na zajęciach)

4) Indywidualne przygotowanie i prezentacja przed prowadzącą teczki pedagoga szkolnego (szczegóły na zajęciach) – rozmowa z prowadzącą na temat zawartości teczki

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)