(in Polish) Metodyka pracy resocjalizacyjnej - ćwiczenia
General data
Course ID: | WNP-PEZ-MPRESCW-LAD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka pracy resocjalizacyjnej - ćwiczenia |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP1_W10; NP1_W15; NP1_W16;NP1_U02; NP1_U03; NP1_U09; NP1_U14; NP1_K03; NP1_K04, NP1_K09 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:specjalnościowy Cele przedmiotu: Wiedza: Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę o istocie, celach i prawidłowościach procesu wychowania resocjalizacyjnego w instytucjach i placówkach wychowawczych, poprawczych, zakładach karnych i w środowisku otwartym; Umiejętności: Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności w zakresie diagnozowania niedostosowania społecznego, podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, stosowania odpowiednich metod wychowawczo-resocjalizacyjnych. Postawy: Student prezentuje postawę zaangażowania, empatii i kreatywności wnikliwie analizując sytuację osoby nieprzystosowanej społecznie, podejmując działania zmierzające do udzielenia wszechstronnej pomocy. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Współczesne tendencje i kierunki w metodyce pracy resocjalizacyjnej. Pozazakładowe formy oddziaływania resocjalizacyjnego na nieletnich. Analiza i dobór właściwych form zajęć w procesie resocjalizacji jednostek niedostosowanych społecznie. Funkcja nagrody i kary w resocjalizacji jednostki niedostosowanej społecznie. Znaczenie autorytetu i osobistego przykładu pedagoga w procesie resocjalizacji. Charakterystyka instytucji resocjalizujących: zakład karny, zakład poprawczy, policyjna izba dziecka, areszt śledczy, schronisko dla nieletnich. Metody i formy pracy kuratora sądowego z podopiecznymi. Metody stosowane w resocjalizacji: metoda psychodramy, kontraktu, twórczej resocjalizacji. |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Bałandynowicz A. (2002). Probacja. System sprawiedliwego karania. Warszawa, Kodeks 2.Bandura A.,Walters R.H.,(1968), Agresja w okresie dorastania, Warszawa, PWN. 3.Bielecka E.,(red.),(2007), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Białystok, Wyd. Trans Humana. 4. Fidelus A.,(red.), (2009), W stronę readaptacji społecznej, Piotrków Tryb., NWP. 5.Górski S. (1985). Metodyka resocjalizacji. Warszawa, IWZZ. 6.Konopczyński M. (1996). Twórcza resocjalizacja. Warszawa, PWN 7. Machel H.(2001). Psychospołeczne uwarunkowania pracy resocjalizacyjnej personelu więziennego, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 8. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk, Wydawnictwo Arche 9.Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa, Wyd. Akademickie „ŻAK”. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę o istocie, celach i prawidłowościach procesu wychowania resocjalizacyjnego w instytucjach i placówkach wychowawczych, poprawczych, zakładach karnych i w środowisku otwartym; Egzamin ustny P_WR_01 P_WR_04 K_U02 Znajomość teoretycznych podstaw dotyczących zasad wychowania resocjalizacyjnego i prezentacja uporządkowanej wiedzy w zakresie stosowania różnorodnych metod pracy resocjalizacyjnej w środowisku zamkniętym i otwartym Egzamin ustny P_WR1_08 P_WR1_05 K_U01 Znajomość narzędzi diagnostycznych pozwalających na przeprowadzenie diagnozy resocjalizacyjnej Egzamin ustny K_U03 Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią w zakresie metodyki pracy resocjalizacyjnej a praktycznym jej wykorzystaniem. Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności w zakresie diagnozowania nieprzystosowania społecznego, podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, stosowania odpowiednich metod wychowawczo-resocjalizacyjnych. Kolokwium P_UR1_02 P_UR1_03 K_U06 K_U04 Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pracy resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania sytuacji problemowych dzieci i młodzieży. Kolokwium P_UR1_04 K_U10 K_U09 Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności w zakresie diagnozowania nieprzystosowania społecznego, podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, stosowania odpowiednich metod wychowawczo-resocjalizacyjnych. Weryfikacja w praktycznym działaniu P_UR1_05 P_UR1_09 K_U12 K_U11 Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga resocjalizacyjnego. Kreatywny i aktywny w pracy resocjalizacyjnej. Obserwacja P_KR1_04 K_K02 K_K03 Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu problemów wychowanka nieprzystosowanego społecznie Obserwacja w działaniu praktycznym P_KR1_01 K_K05 Student prezentuje postawę zaangażowania, empatii i kreatywności wnikliwie analizując sytuację osoby nieprzystosowanej społecznie, podejmując działania zmierzające do udzielenia wszechstronnej pomocy. Obserwacja w działaniu praktycznym P_KR1_08 K_K07 K_K08 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny: Obecność na ćwiczeniach, przygotowanie prezentacji na zajęcia Egzamin ustny - sesja egzaminacyjna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.