Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjnej z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-MPRSSC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy rewalidacyjnej z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W01 P_WP1_04

K_W09 P_WP1_06

P_WP1_02 P_WP1_03 P_WP1_07

K_W05P_UP1_05P_UP1_04

K_W09P_UP1_02P_UP1_03 P_UP1_06P_UP1_10

P_UP1_09 P_UP1_11

P_KP1_01 P_KP1_02

K_W06 K_W10P_KP1_04

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:specjalizacyjny

Cele przedmiotu: Student zna pojęcie niedosłuchu i głuchoty, potrafi podać klasyfikacje osób z wadą słuchu ze względu na stopień, czas, miejsce i przyczynę wady, zna metody diagnozowania dzieci z wadą słuchu, zna metody usprawniania dzieci z wadą słuchu, potrafi na podstawie danych diagnostycznych określić najbardziej efektywną metodę wsparcia dla dziecka z uszkodzonym słuchem

Wymagania wstępne:Pedagogika specjalna

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Charakterystyka osoby z wadą słuchu – przyczyny, stopnie uszkodzenia słuchu, rodzaje wady słuchu. Znaczenie wczesnej interwencji dla rozwoju dziecka z wadą słuchu. Metody diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu- umiejętność wykorzystania wyników diagnozy w praktyce pedagogicznej. Możliwości i ograniczenia osób z wadą słuchu.

Metody usprawniania osób z wadą słuchu. Metody porozumiewania się osób z wadą słuchu.

Rys historyczny-rozwój form kształcenia dzieci z wadą słuchu na terenie Europy i Polski.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Literatura:

K.Bieńkowska, K.Wereszka (red.): Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice,Wyd. SW im.Bogdana Jońskiego, Warszawa 2014; Y. Csanyi: Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. PKA, Warszawa 1995;

A. Löwe: Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić. Media Rodzina, Poznań 1999;

U. Eckert: Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych-surdopedagogika, [w:] W. Dykcik (red.): Pedagogika specjalna, Poznań 2001, U. Eckert, A. Stecewicz: Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie.PZG, Szczecin 2002;

O. Perier: Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa 1992; B. Szczepankowski: Niesłyszący-głusi-głuchoniemi, WSiP, Warszawa 1999;

K. Wereszka: Audiologia pedagogiczna - uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka,[w:] R. Piotrowicz (red.) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. APS, Warszawa 2014

K.Wereszka: Słyszę i słucham-jak rozwija się słyszenie małego dziecka, [w:] R. Piotrowicz (red.)Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Wyd. APS, Warszawa 2016

K.Wereszka: Surdodydaktyka - kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu, [w:] J.Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa 2017

E.Woźnicka: Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych. PZG, Łódź 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PKN_SPE_W04 - student posiada wiedzę na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji uczniów z wadą słuchu, oraz na temat ich potrzeb edukacyjnych

PKN_SPE_W10 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej (uczniów z wadą słuchu, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży z wadą słuchu

PKN_SPE_W11 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat specyfiki funkcjonowania uczniów z wadą słuchu

UMIEJĘTNOŚCI

PKN_SPE_U03 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu surdopedagogiki oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej

w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania odpowiednich metod, form i środków w pracy z uczniem z wadą słuchu na poszczególnych etapach edukacyjnych

PKN_SPE_U07 - potrafi ocenić i dobrać odpowiednie metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych w pracy z uczniem z wadą słuchu związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnym

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PKN_SPE_K04 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów z uszkodzonym słuchem

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: ocena projektu na zadany temat, kolokwium zaliczeniowe

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)