Metodyka pracy rewalidacyjnej z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MPRSSC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy rewalidacyjnej z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W01 P_WP1_04 K_W09 P_WP1_06 P_WP1_02 P_WP1_03 P_WP1_07 K_W05P_UP1_05P_UP1_04 K_W09P_UP1_02P_UP1_03 P_UP1_06P_UP1_10 P_UP1_09 P_UP1_11 P_KP1_01 P_KP1_02 K_W06 K_W10P_KP1_04 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:specjalizacyjny Cele przedmiotu: Student zna pojęcie niedosłuchu i głuchoty, potrafi podać klasyfikacje osób z wadą słuchu ze względu na stopień, czas, miejsce i przyczynę wady, zna metody diagnozowania dzieci z wadą słuchu, zna metody usprawniania dzieci z wadą słuchu, potrafi na podstawie danych diagnostycznych określić najbardziej efektywną metodę wsparcia dla dziecka z uszkodzonym słuchem Wymagania wstępne:Pedagogika specjalna |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Charakterystyka osoby z wadą słuchu – przyczyny, stopnie uszkodzenia słuchu, rodzaje wady słuchu. Znaczenie wczesnej interwencji dla rozwoju dziecka z wadą słuchu. Metody diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu- umiejętność wykorzystania wyników diagnozy w praktyce pedagogicznej. Możliwości i ograniczenia osób z wadą słuchu. Metody usprawniania osób z wadą słuchu. Metody porozumiewania się osób z wadą słuchu. Rys historyczny-rozwój form kształcenia dzieci z wadą słuchu na terenie Europy i Polski. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Literatura: |
K.Bieńkowska, K.Wereszka (red.): Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice,Wyd. SW im.Bogdana Jońskiego, Warszawa 2014; Y. Csanyi: Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. PKA, Warszawa 1995; A. Löwe: Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić. Media Rodzina, Poznań 1999; U. Eckert: Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych-surdopedagogika, [w:] W. Dykcik (red.): Pedagogika specjalna, Poznań 2001, U. Eckert, A. Stecewicz: Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie.PZG, Szczecin 2002; O. Perier: Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa 1992; B. Szczepankowski: Niesłyszący-głusi-głuchoniemi, WSiP, Warszawa 1999; K. Wereszka: Audiologia pedagogiczna - uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka,[w:] R. Piotrowicz (red.) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. APS, Warszawa 2014 K.Wereszka: Słyszę i słucham-jak rozwija się słyszenie małego dziecka, [w:] R. Piotrowicz (red.)Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Wyd. APS, Warszawa 2016 K.Wereszka: Surdodydaktyka - kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu, [w:] J.Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa 2017 E.Woźnicka: Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych. PZG, Łódź 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PKN_SPE_W04 - student posiada wiedzę na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji uczniów z wadą słuchu, oraz na temat ich potrzeb edukacyjnych PKN_SPE_W10 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej (uczniów z wadą słuchu, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży z wadą słuchu PKN_SPE_W11 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat specyfiki funkcjonowania uczniów z wadą słuchu UMIEJĘTNOŚCI PKN_SPE_U03 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu surdopedagogiki oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania odpowiednich metod, form i środków w pracy z uczniem z wadą słuchu na poszczególnych etapach edukacyjnych PKN_SPE_U07 - potrafi ocenić i dobrać odpowiednie metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych w pracy z uczniem z wadą słuchu związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnym KOMPETENCJE SPOŁECZNE PKN_SPE_K04 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów z uszkodzonym słuchem Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: ocena projektu na zadany temat, kolokwium zaliczeniowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.