Methodology of revalidation work with blind and sight-disabled people
General data
Course ID: | WNP-PEZ-MPRSWC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of revalidation work with blind and sight-disabled people |
Name in Polish: | Metodyka pracy rewalidacyjnej z niewidomymi i słabo widzącymi |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla III roku Pedagogiki - studia I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Subject Level: specialist Subject goals: The subject goal it to get familiar with the most important terminology, assumptions and matters of typhlo-pedagogy. Getting to know the assumptions of comprehensive therapy and rehabilitation of blind people and partially sighted ones. Preparing the methodology of education and improvement of sight-disabled children and teenagers. Getting familiar with the legislature related to education, upbringing and improvement within the framework of typhlo-pedagogical activities. Initial requirements: Subject Credit: Biomedical foundations of development and upbringing; Special pedagogy |
Full description: |
Substantial contents: Typhlo-pedagogy – definition, scientific status, relation with other sciences, historical depiction. Modern forms and tendencies of typhlo-pedagogy. Rehabilitation of blind and partially sighted people in Poland and from abroad. Explanation of basic concepts related to this scientific discipline. Definitions, classifications, reasons of losing the sight or its damage. Eye construction. Illnesses, diseases and damages of sight – functional consequences. Pathology of sight system. Development and disorders in sight development; Adaptation of methods, forms, means for educational needs of blind and partially sighted children within the frameworks of special and integration education, on pre-school and school levels. Spatial orientation – improvement problems, developing basic abilities of spatial orientation, getting to know with techniques and developing the ability to move around with a guide. Assumptions of sight rehabilitation of partially sighted people – rules and techniques supporting the sight perception, with the use of sense compensation phenomenon. Rehabilitation aids for blind and partially sighted people. Learning of everyday activities in supporting blind people and partially sighted ones. Evaluation methods: oral exam; active participation in the course |
Bibliography: |
Sękowska Z.: Tyflopedagogika (Typhlo-pedagogy). Warsaw, 1981; Walthers R.: Tyflopedagogika (Typhlo-pedagogy). Gdańsk, 2007; Grodecka E.: Historia niewidomych polskich w zarysie (An outline of history of Polish blind people). Warsaw; 1996; Dycht M.: Koncepcja tyflopedagogiki w ujęciu Zofii Sękowskiej (Conception of typhlo-pedagogy according to Zofia Sękowska) . Warsaw, 2005; Ossowski R.: Pedagogika niewidomych i niedowidzących (Pedagogy of blind and partially sighted people). W: Pedagogika specjalna (Special pedagogy). Dykcik W. (ed.), Poznań, 2001; Rehabilitacja oraz edukacja dzieci z dysfunkcjami narządu wzroku (Rehabilitation and education of children with sight dysfunctions). Pilecki J., Kozłowski M. (ed.), Cracow, 1999; Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J.: Rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących (Rehabilitation of blind and partially sighted people). Warsaw; 1996; Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami. Poradnik dla nauczycieli (Early support of development of children with sight damages and additional handicaps. Guide for teachers). Walczak G. (ed.), Warsaw, 2005; Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi (A didactic guide for teachers realising programming basis in the scope of elementary and grammar schools, for blind and partially sighted students). Warsaw, 2001; Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych (Spatial orientation in the process of gaining independence by the blind). Kuczyńska-Kwapisz J. (ed.), Warsaw, 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą teorii, terminologii i metodyki tyflopedagogiki. EK 2 - posiada wiedzę na temat podstawowych koncepcji rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie wzroku i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. EK 3 - ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki wspierania edukacji specjalnej dzieci i młodzieży niewidomej słabo widzącej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. EK 4 - posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk związanych z edukacją, stosowanych na rzecz ucznia z dysfunkcją wzroku. EK 5 - ma uporządkowaną, szczegółową wiedzę o prawidłowościach psychofizycznego i społecznego funkcjonowania ucznia niewidomego i słabo widzącego w warunkach działalności edukacyjno-terapeutycznej. EK 6 - ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o formalno-prawnych aspektach systemu wspierania edukacji osób ze specjalnymi potrzebami w zakresie wzroku. Umiejętności: EK 7 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki tyflopedagogiki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji tyflopedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w obrębie edukacji uczniów niepełnosprawnych wzrokowo. EK 8 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością w zakresie edukacji, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). EK 9 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami inkluzyjnymi w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia uczniów niewidomych i słabo widzących. EK 10 - potrafi kierować procesami rehabilitacji, kształcenia i wychowania uczniów z dysfunkcją wzroku; dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy tyflopedagogicznej w celu zaprojektowania i efektywnego realizowania zajęć edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, stosownie do wymogów metodyki tyflopedagogiki. EK 11 - potrafi pracować z uczniami z dysfunkcją wzroku; posiada umiejętność pracy z grupą, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie wzroku oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce. EK 12 - posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy terapeutycznej i edukacyjnej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów niewidomych i słabo widzących; w tym samodzielnego konstruowania programów edukacyjno-terapeutycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia z dysfunkcją wzroku. EK 13 - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności tyflopedagogicznej; dostrzega i analizuje dylematy etyczne; potrafi przewidywać konsekwencje działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych na rzecz uczniów niepełnosprawnych wzrokowo. Kompetencje: EK 14 - rozumie specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego. EK 15 - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych na rzecz uczniów z dysfunkcją wzroku; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych w obrębie edukacji uczniów niepełnosprawnych wzrokowo. EK 16 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach podejmujących działania w obszarze tyflopedagogiki, z ukierunkowaniem na edukację; jest zdolny do konstruktywnego komunikowania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie tyflopedagogiki. EK 17 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania edukacyjne i terapeutyczne zorientowane na uczniów z dysfunkcją wzroku. EK 18 - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu w swojej pracy zawodowej; ma przekonanie o potrzebie refleksji nad etyką w teorii i praktyce tyflopedagogiki i przestrzegania zasad etyki zawodowej. ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]: udział w ćwiczeniach: 15 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz. konsultacje: 5 godz. czytanie wskazanej literatury: 15 godz. czas na napisanie referatu/eseju/pracy: 15 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 15 godz. suma godzin: 90 godzin [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.