Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-MPZZIE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów kształcenia:

wiedza

P_TW2_03

P_TW2_05

umiejętności

P_TU2_03

P_TU2_04

kompetencje

P_TK2_03

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji. Student pozna zasady postępowania terapeutycznego. Będzie potrafił samodzielnie zaprojektować strategię pomocy dzieciom z zaburzeniami zachowania i emocji.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zaburzeń zachowani i emocji u dzieci i młodzieży. Ukazanie przyczyn i objawów zaburzeń zachowania i emocji, a także sposobów funkcjonowania dziecka w domu, w szkole, w kontaktach rówieśniczych;

Student zostanie zapoznany z zasadami postępowania terapeutycznego w przypadku rozpoznania i dziecka zaburzeń zachowania i emocji; zaznajomi się z metodami, technikami i narzędziami pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji;

Będzie miał szansę zapoznania się i samodzielnego stworzenia programu socjoterapeutycznego, który można wykorzystać w pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji;

Literatura:

Heininger Janet E, Weiss Sharon K, Jankowski Andrzej, Od chaosu do spokoju: jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, Media Rodzina, Poznań 2005.

Karasowska A., Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa 2009

Kozłowska A.: Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1984

Lausch-Żuk J.: Terapia dzieci przejawiających zachowania agresywne . (W:) Burtowy M.: Terapia pedagogiczna dzieci w młodszym

wieku szkolnym, WOM, Kalisz 1996

Portmann R.,Gry i zabawy przeciwko agresji, Jedność, Kielce 1999

Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, WSiP, Warszawa 1993

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza

EK_01 student charakteryzuje mechanizmy i konsekwencje zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych oraz ma wiedzę na temat możliwych form terapii pedagogicznej i psychologicznej dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego

EK_02 charakteryzuje zasady i metody udzielania pomocy psychopedagogicznej dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji

umiejętności

EK_01student posiada umiejętność diagnozowania, analizowania i oceniania sytuacji rozwojowej, edukacyjnej i terapeutycznej dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji

EK_02 student samodzielnie konstruuje scenariusze socjoterapeutyczne wykorzystywane w pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji

kompetencje

EK_01 Student odznacza się odpowiedzialnością, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji

Opis ECTS

- udział w ćwiczeniach: 8 godz.

- aktywność podczas ćwiczeń, praca w grupach nad zadaniami praktycznymi (studium przypadku) 2 godz.

- przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji 4 godz.

- zapoznanie się z zalecaną literaturą przedmiotu 2 godz.

8+2+4+2= 16 godz./ 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

- obecność na zajęciach (4 zajęć - możliwa 1 nieobecność na zajęciach, czyli student za każdą obecność na zajęciach otrzymuje 1pkt łącznie może uzyskać 4 pkt)

- aktywność podczas zajęć i pracy w grupie podczas ćwiczeń praktycznych (max. 6 pkt)

- przygotowanie na zaliczenie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych i zaprezentowanie go podczas zajęć (max. 10pkt)

Maksymalna liczba pkt do zdobycia wynosi 20 pkt

17,5-20 pkt - ocena 5 (bdb)

15,5- 17 pkt. - ocena 4+ (db+)

14-15 pkt - ocena 4 (db)

12,5-13,5 pkt. - ocena 3+ (dst+)

10,5-12 pkt. - ocena 3 (dst)

10 pkt. i poniżej - ocena 2 (ndst)

Student na ocenę :

3- student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny i objawy zaburzenia, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji

3+ - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji

4- student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna ich dokładne zastosowanie, samodzielnie tworzy scenariusz zajęć terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji, a także przy pomocy scenariusza przeprowadza zajęcia;

4+ - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna dokładnie ich zastosowanie oraz potrafi je scharakteryzować, samodzielnie tworzy scenariusze pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy małej pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji

5 - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna dokładnie ich zastosowanie oraz potrafi je scharakteryzować, samodzielnie tworzy scenariusze pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji i bez pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)