Metodyka pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-MPZZIE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów kształcenia: wiedza P_TW2_03 P_TW2_05 umiejętności P_TU2_03 P_TU2_04 kompetencje P_TK2_03 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji. Student pozna zasady postępowania terapeutycznego. Będzie potrafił samodzielnie zaprojektować strategię pomocy dzieciom z zaburzeniami zachowania i emocji. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zaburzeń zachowani i emocji u dzieci i młodzieży. Ukazanie przyczyn i objawów zaburzeń zachowania i emocji, a także sposobów funkcjonowania dziecka w domu, w szkole, w kontaktach rówieśniczych; Student zostanie zapoznany z zasadami postępowania terapeutycznego w przypadku rozpoznania i dziecka zaburzeń zachowania i emocji; zaznajomi się z metodami, technikami i narzędziami pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji; Będzie miał szansę zapoznania się i samodzielnego stworzenia programu socjoterapeutycznego, który można wykorzystać w pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji; |
Literatura: |
Heininger Janet E, Weiss Sharon K, Jankowski Andrzej, Od chaosu do spokoju: jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, Media Rodzina, Poznań 2005. Karasowska A., Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa 2009 Kozłowska A.: Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1984 Lausch-Żuk J.: Terapia dzieci przejawiających zachowania agresywne . (W:) Burtowy M.: Terapia pedagogiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym, WOM, Kalisz 1996 Portmann R.,Gry i zabawy przeciwko agresji, Jedność, Kielce 1999 Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, WSiP, Warszawa 1993 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza EK_01 student charakteryzuje mechanizmy i konsekwencje zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych oraz ma wiedzę na temat możliwych form terapii pedagogicznej i psychologicznej dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego EK_02 charakteryzuje zasady i metody udzielania pomocy psychopedagogicznej dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji umiejętności EK_01student posiada umiejętność diagnozowania, analizowania i oceniania sytuacji rozwojowej, edukacyjnej i terapeutycznej dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji EK_02 student samodzielnie konstruuje scenariusze socjoterapeutyczne wykorzystywane w pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji kompetencje EK_01 Student odznacza się odpowiedzialnością, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji Opis ECTS - udział w ćwiczeniach: 8 godz. - aktywność podczas ćwiczeń, praca w grupach nad zadaniami praktycznymi (studium przypadku) 2 godz. - przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji 4 godz. - zapoznanie się z zalecaną literaturą przedmiotu 2 godz. 8+2+4+2= 16 godz./ 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania - obecność na zajęciach (4 zajęć - możliwa 1 nieobecność na zajęciach, czyli student za każdą obecność na zajęciach otrzymuje 1pkt łącznie może uzyskać 4 pkt) - aktywność podczas zajęć i pracy w grupie podczas ćwiczeń praktycznych (max. 6 pkt) - przygotowanie na zaliczenie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych i zaprezentowanie go podczas zajęć (max. 10pkt) Maksymalna liczba pkt do zdobycia wynosi 20 pkt 17,5-20 pkt - ocena 5 (bdb) 15,5- 17 pkt. - ocena 4+ (db+) 14-15 pkt - ocena 4 (db) 12,5-13,5 pkt. - ocena 3+ (dst+) 10,5-12 pkt. - ocena 3 (dst) 10 pkt. i poniżej - ocena 2 (ndst) Student na ocenę : 3- student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny i objawy zaburzenia, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji 3+ - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji 4- student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna ich dokładne zastosowanie, samodzielnie tworzy scenariusz zajęć terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji, a także przy pomocy scenariusza przeprowadza zajęcia; 4+ - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna dokładnie ich zastosowanie oraz potrafi je scharakteryzować, samodzielnie tworzy scenariusze pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy małej pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji 5 - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna dokładnie ich zastosowanie oraz potrafi je scharakteryzować, samodzielnie tworzy scenariusze pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji i bez pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.