Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of the Child Development Creativity

General data

Course ID: WNP-PEZ-MRKD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of the Child Development Creativity
Name in Polish: Metodyka rozwijania kreatywności dziecka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest poznanie teorii dotyczącej myślenia twórczego i poznanie metodyki kreowania myślenia twórczego stosowanej w pracy z dziećmi ,form i zasad ćwiczeń związanych z treningiem twórczego myślenia a także rozumienie roli nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej u uczniów.

Full description: (in Polish)

Tresci programowe

Koncepcja procesu twórczego E. Nęcki.

Myślenie eksploracyjne, kombinacyjne i transformacyjne.

Ćwiczenia twórczego myślenia.

Strategia eksponująca a spontaniczność i ekspresja psychomotoryczna. Moreno i jego koncepcja dramy.

Zabawy ruchowe.

Drama jako kreatywna metoda pedagogiczna .

Kształcenie kompetencji językowych i komunikacyjnych.

Zabawy słowne .

Zabawy przeciwko agresji.

Strategia odkrywająca. Dewey i metoda problemowa.

Strategia eksponująca a kreatywna ekspresja plastyczna. Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunku.

Arteterapia w aspekcie edukacyjnym.

Terapeutyczny i arteterapeutyczny aspekt bajkoterapii.

De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia

Zasady prowadzenia treningu kreatywności w szkole.

Nauczyciel jako jednostka twórczkształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć emocjonalnych za pomocą środków artystycznych,

Bibliography: (in Polish)

Bowkett, S. (2000), Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.

De Bono, E. (1995), Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa: Świat książki.

De Bono, E. (2009), Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt, Warszawa: Wyd. Studio Emka.

De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Medium, 1996.

Gajda, A. (2011). Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej. [w:] M. Kołodziejski, M. Szymańska (red.) Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy - Dylematy - Inspiracje.: Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ

Gniewkowski, W., Olszewska, I., Metody twórcze w interpretacji Rudolfa Labana i Karola Orffa, Wychowanie w Przedszkolu nr 5 (397), 1983

Dziedziewicz, D, Wpływ bajki na rozwój wyobraźni twórczej w okresie przedszkolnym. Eksperymentalne badania stymulowania wyobraźni twórczej z wykorzystaniem bajek i ekspresji plastycznej [w:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, APS, Warszawa, 2008

Dziedzic, A, Drama a wychowanie, CODN, Warszawa, 2000

Jagiełło - Rusiło wski, A,(red). Drama jako poruszający dialog. Stowarzyszenie Integracji Humanistycznej MOST, Gdańsk, 2010

Jąder, M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków, 2010

Nęcka E., (2004), Twórczość, W: Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (1998), Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków: Impuls.

Nęcka, E. (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szmidt, K.J. (2008), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice: Wyd. Sensus.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student nabędzie umiejętności prowadzenia zabaw twórczych dla dzieci i młodzieży. Będzie umiał zastosować metody rozwijania twórczości oraz metody skutecznego uczenia się, które pomogą doskonalić kreatywnoścć dziecka w życiu szkolnym i codziennym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, zabawy twórcze, praca grupowa, dyskusja

Warunek zaliczenia przedmiotu

Aktywne uczestnictwo w zajęciach , praca pisemna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)