Methodology of the Child Development Creativity
General data
Course ID: | WNP-PEZ-MRKD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of the Child Development Creativity |
Name in Polish: | Metodyka rozwijania kreatywności dziecka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest poznanie teorii dotyczącej myślenia twórczego i poznanie metodyki kreowania myślenia twórczego stosowanej w pracy z dziećmi ,form i zasad ćwiczeń związanych z treningiem twórczego myślenia a także rozumienie roli nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej u uczniów. |
Full description: |
(in Polish) Tresci programowe Koncepcja procesu twórczego E. Nęcki. Myślenie eksploracyjne, kombinacyjne i transformacyjne. Ćwiczenia twórczego myślenia. Strategia eksponująca a spontaniczność i ekspresja psychomotoryczna. Moreno i jego koncepcja dramy. Zabawy ruchowe. Drama jako kreatywna metoda pedagogiczna . Kształcenie kompetencji językowych i komunikacyjnych. Zabawy słowne . Zabawy przeciwko agresji. Strategia odkrywająca. Dewey i metoda problemowa. Strategia eksponująca a kreatywna ekspresja plastyczna. Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunku. Arteterapia w aspekcie edukacyjnym. Terapeutyczny i arteterapeutyczny aspekt bajkoterapii. De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia Zasady prowadzenia treningu kreatywności w szkole. Nauczyciel jako jednostka twórczkształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć emocjonalnych za pomocą środków artystycznych, |
Bibliography: |
(in Polish) Bowkett, S. (2000), Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1995), Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa: Świat książki. De Bono, E. (2009), Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt, Warszawa: Wyd. Studio Emka. De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Medium, 1996. Gajda, A. (2011). Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej. [w:] M. Kołodziejski, M. Szymańska (red.) Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy - Dylematy - Inspiracje.: Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ Gniewkowski, W., Olszewska, I., Metody twórcze w interpretacji Rudolfa Labana i Karola Orffa, Wychowanie w Przedszkolu nr 5 (397), 1983 Dziedziewicz, D, Wpływ bajki na rozwój wyobraźni twórczej w okresie przedszkolnym. Eksperymentalne badania stymulowania wyobraźni twórczej z wykorzystaniem bajek i ekspresji plastycznej [w:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, APS, Warszawa, 2008 Dziedzic, A, Drama a wychowanie, CODN, Warszawa, 2000 Jagiełło - Rusiło wski, A,(red). Drama jako poruszający dialog. Stowarzyszenie Integracji Humanistycznej MOST, Gdańsk, 2010 Jąder, M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków, 2010 Nęcka E., (2004), Twórczość, W: Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (1998), Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków: Impuls. Nęcka, E. (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Szmidt, K.J. (2008), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice: Wyd. Sensus. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student nabędzie umiejętności prowadzenia zabaw twórczych dla dzieci i młodzieży. Będzie umiał zastosować metody rozwijania twórczości oraz metody skutecznego uczenia się, które pomogą doskonalić kreatywnoścć dziecka w życiu szkolnym i codziennym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, zabawy twórcze, praca grupowa, dyskusja Warunek zaliczenia przedmiotu Aktywne uczestnictwo w zajęciach , praca pisemna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.