Organization and management in care and educational activities and social
General data
Course ID: | WNP-PEZ-OIZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Organization and management in care and educational activities and social |
Name in Polish: | Organizacja i zarządzanie w działalności opiekuńczo-wychowawczej i społecznej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wstępne wymagania: teoria wychowania i socjologia |
Full description: |
(in Polish) Pojęcie planowania, programowania i zarządzania. Kategorie treściowe planu. Źródła treściowe organizowania i planowania pracy opiekuńczo – wychowawczej i społecznej. Tok planowania pracy opiekuńczo – wychowawczej w skali placówki. Zasady organizacji i planowania pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych. Struktura pozioma planu rocznego. Planowanie a treść i poziom pracy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: W. Ricky Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2004. J. Pielachowski, Organizacja i zarządzania oświatą i szkołą, Poznań 2000. M. Jaworska – Witkowska, L. Witkowski (red.), Pedagogika i zarządzanie edukacją i rozwojem w perspektywie troski o uniwersytet i kulturę humanistyczną, Toruń 2010. Literatura uzupełniająca: J. Fazlagić-Amir, Zarządzanie wiedzą w szkole, Warszawa 2007. J. Radziewicz, O planowaniu pracy wychowawczej, Warszawa 1989. K. Janasz (red.), Zarządzanie strategiczne: koncepcje, metody, strategie, Warszawa 2010.M. Armstrong, Strategie zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Ek 1. Student ma wiedzę na temat miejsca organizacji i zarządzania w edukacji (placówkach opiekuńczo – wychowawczych) w systemie nauk społecznych. Student zna zagadnienie zarządzania systemem edukacji oraz problem zarządzania placówką opiekuńczo – wychowawczą jako organizacją społeczną; Ek 2. Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice zarządzania; posiada wiedzę w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze profesjonalnego promowania walorów własnej placówki i jej osiągnięć; Umiejętności: Ek 3. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi kierować zespołem pracowników (podział zadań, nadzór nad ich wykonaniem); potrafi tworzyć atmosferę sprzyjającą emocjonalnemu związaniu się (identyfikowaniu) wychowawców i innych pracowników z placówką; Ek 4. Student potrafi tworzyć i realizować autorską koncepcję działalności placówki, obejmującą całokształt podejmowanych działań, zarówno pedagogicznych, jak i administracyjnych oraz gospodarczych; potrafi indywidualizować działania wobec poszczególnych pracowników i budować atmosferę stymulującą innowacyjne postawy wychowawców; Kompetencje: Ek 5. Student jest przygotowany do aktywnego współdziałania z władzami oświatowymi i samorządowymi oraz posiada zdolność nawiązywania kontaktów i współpracy z podmiotami środowiska lokalnego; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ek 1. Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących oraz wiedzę z zakresu zarządzania; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej, uporządkowanej wiedzy o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; - na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; - na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zna kategorie teorie treściowe planu oraz źródła treściowe planu; - na ocenę 5 (bdb.) Student ma gruntowną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zna kategorie teorie treściowe planu oraz źródła treściowe planu, w oparciu o literaturę przedmiotu opisuje zasady planowania działalności opiekuńczo – wychowawczej uwzględniając specyfikę placówki; Ek 2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej, uporządkowanej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej; - na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej; - na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, proponuje efektywne metody stosowane w skutecznym planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo - wychowawczych; - na ocenę 5 (bdb.) Student ma ugruntowaną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, proponuje efektywne metody stosowane w skutecznym planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, z wykorzystaniem określonych metod samodzielnie dokonuje ewaluacji procesu planowania i organizacji pracy w placówkach opiekuńczo - wychowawczych; Umiejętności: Ek 3. Student posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada w stopniu podstawowym umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna; - na ocenę 3 (dst.) Student posiada w stopniu podstawowym umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna; - na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębione umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna, potrafi posłużyć się złożonymi metodami w planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych; - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada gruntowne umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna, potrafi posłużyć się złożonymi metodami w planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, samodzielnie przeprowadza proces planowania i organizacji pracy w określonej placówce opiekuńczo – wychowawczej; Ek 4. Student posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowych umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej; - na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawowe umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej; - na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębione umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej, efektywnie planuje i szczegółowo organizuje oraz w pełni przeprowadza zajęcia opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi i młodzieżą; - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada gruntowne umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej, efektywnie planuje i szczegółowo organizuje oraz w pełni przeprowadza zajęcia opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi i młodzieżą dobierając zróżnicowane formy pracy, prezentuje wyniki pracy i formułuje wnioski; Kompetencje: Ek 5. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie przygotowuje się w sposób profesjonalny i rzetelny do swojej pracy, nie projektuje i nie wykonuje określonych działań pedagogicznych; - na ocenę 3 (dst.) Student przygotowuje się w sposób profesjonalny i rzetelny do swojej pracy, projektuje i wykonuje określone działania pedagogiczne; - na ocenę 4 (db.) Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; - na ocenę 5 (bdb.) Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, proponuje ciekawe pomysły, tworzy życzliwą relację w pracy zespołowej; Godziny kontaktowe: wykład 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu, konsultacje 30 godz. Liczba punktów ECTS: (85 godz) = 3 ECTS Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia EGZAMIN PISEMNY: UDZIAŁ W DYSKUSJI: Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie 3 pytania otwarte - opisowe o charakterze problemowym. Skala punktowa: 37-40 pkt: ocena 5 33-36 pkt: ocena 4,5 28-32 pkt: ocena 4,0 25-27 pkt: ocena 3,5 24-20 pkt: ocena 3,0 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.