Basic of general didactics
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PDOC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Basic of general didactics |
Name in Polish: | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia z dydaktyki ogólnej stanowią podwalinę nie tylko dla metodyk przedmiotowych, ale też dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej. W trakcie ćwiczeń zostaną przeanalizowane zagadnienia dotyczące problemów, takich jak: 1. Zasady integracji grupy. 2. Taksonomia celów kształcenia i ich operacjonalizacja. 3. Proces nauczania - uczenia się, projektowanie czynności nauczyciela i ucznia. 4. Planowanie zajęć dydaktycznych. 5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego, program nauczania, wymagania programowe. 6. Neurodydaktyka. 7. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela. 8. Kreatywność w procesie nauczania. 9. Psychodydaktyczne zasady kształcenia w kontekście motywowania uczniów. 10. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów. |
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń z dydaktyki ogólnej jest zapoznanie studentów z przebiegiem procesu nauczania - uczenia się wraz z czynnikami wyzwalającymi go, warunkami w jakich on zachodzi, z jego przebiegiem oraz skutkami. 1. Zasady integracji grupy: - dynamika grupy - kontrakt - podział ról w grupie. 2. Taksonomia celów kształcenia i ich operacjonalizacja: - taksonomia celów poznawczych - taksonomia celów emocjonalnych - taksonomia celów praktycznych. 3. Proces nauczania-uczenia się, projektowanie czynności dydaktycznych nauczyciela i ucznia: - struktura i treść konspektu zajęć edukacyjnych - formy pracy uczniów - środki dydaktyczne - metody nauczania - gospodarowanie czasem ucznia. 4. Planowanie zajęć dydaktycznych: - planowanie kierunkowe - planowanie wynikowe - planowanie metodyczne. 5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego, program nauczania, wymagania programowe: - wartość merytoryczna i i dydaktyczna programu nauczania - ustopniowanie wymagań programowych - kształcenie według wymagań. 6. Neurodydaktyka: - dobór metod nauczania do określonych preferencji sensorycznych uczniów - teoria wielorakiej inteligencji. 7. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela: - komunikacja niewerbalna - blokady komunikacyjne - komunikat typu „ja” i typu „ty”. 8. Kreatywność w procesie nauczania: - myślenie dywergencyjne - synektyka - warunki rozwijania kreatywności. 9. Psychodydaktyczne zasady kształcenia w kontekście motywowania uczniów: - motywacja zewnętrzna - motywacja wewnętrzna. 10. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów: - skala stopni szkolnych i znaczenie treściowe stopni - pułapki oceniania szkolnego i wielowątkowość systemu oceniania - ocenianie sumujące i kształtujące. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1991, - B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007, - K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe WNP, Warszawa 2004, - R.I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1995. Literatura uzupełniająca: - M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2000, - M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2001, - Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, cz. II: Szkoła – kształcenie – nauczyciel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, - D.C. Phillips, J.F. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, - E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, Wydawnictwo UKS, Bydgoszcz 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_01 zna podstawowe pojęcia dydaktyczne i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, rozumie i wyjaśnia elementy składowe tego procesu i jego wielorakie uwarunkowania PSI_W10 esej, quiz, dyskusja, prezentacja, egzamin ustny W_02 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w środowisku szkolnym, ich prawidłowości i zakłóceń, rozpoznaje i interpretuje sytuacje kryzysowe, wskazuje sposoby ich rozwiązania PSI_W09 prezentacja, rozwiązywanie problemu, zaliczenie ustne, egzamin ustny U_01 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze kształcenia szkolnego, umie ustrukturyzować proces dydaktyczny, zaprojektować jego przebieg i poddać krytycznej ocenie PSI_U10 indywidualny arkusz pracy, prezentacja, quiz, dyskusja, zaliczenie ustne U_02 potrafi dokonywać analizy własnych działań dydaktycznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne PSI_U16 rozwiązywanie problemu, zadanie otwarte, dyskusja K_01 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w odniesieniu do osób nie w pełni sprawnych i ich środowiska, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych PSI_K02 obserwacja, wykonanie pracy praktycznej, dyskusja K_02 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy przez systematyczną obecność na zajęciach i wykonywanie zleconych zadań, współpracuje z innymi przy projektowaniu i wykonywaniu czynności dydaktycznych PSI_K03 lista obecności na zajęciach, prezentacja, wykonanie pracy praktycznej OPIS ECTS: udział w ćwiczeniach - 15 godzin przygotowanie do zajęć - 20 godzin czytanie zalecanej literatury - 30 godzin przygotowanie prezentacji - 15 godzin RAZEM - 80 godzin (3 punkty ECTS) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: - analiza i interpretacja tekstów źródłowych - rozwiązywanie problemów - studium przypadku - dyskusja - gra symulacyjna - prezentacja multimedialna. Kryteria oceniania: ocena bardzo dobra (5) - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; - ma bardzo rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; - potrafi umiejętnie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; - ma bardzo wysoką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, doskonale rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, trafnie dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju; - jest bardzo dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; ocena dobra i pół (4,5) - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; - ma dobrze rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; - potrafi umiejętnie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju; - jest bardzo dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; ocena dobra (4) - potrafi w sposób poprawny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; - ma dobrze rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób zrozumiały przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; - potrafi umiejętnie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, potrafi dokonywać samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju; - jest dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; ocena dostateczna i pół (3,5) - potrafi w sposób zrozumiały wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem niektórych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; - ma średnio rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób zrozumiały przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; - niezbyt umiejętnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestii, nie zawsze umie poprzeć je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; - ma problemy z uświadomieniem sobie poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, ale niezbyt chętnie dokonuje samooceny własnych kompetencji i niezbyt chętnie doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju; - jest dostatecznie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - niesystematycznie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; ocena dostateczna (3) - ma niewielkie problemy, aby w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; - ma słabo rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, używając języka specjalistycznego popełnia błędy, nie zawsze porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; - ma trudności w prezentowaniu własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii oraz popieraniu ich argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; - ma niską świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, ale niesystematycznie i doraźnie dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności; - jest dostatecznie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - niesystematycznie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.