Diploma Internship
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PDYPRES |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diploma Internship |
Name in Polish: | Praktyki dyplomowe |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Praktyka dyplomowa odbywa się w trakcie 5 semestru studiów i obejmuje 60 godzin, na co składa się: - 30 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem. - 30 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym. |
Full description: |
(in Polish) Praktyka dyplomowa odbywa się w trakcie 5 semestru studiów i obejmuje 60 godzin, na co składa się: - 30 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem. - 30 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym. Każda z w/w części praktyk obejmuje: - 5 godzin zapoznania się z charakterem placówki, organizacją pracy, dokumentacją, - 5 godzin samodzielnego przygotowania zajęć wraz z konsultacją z opiekunem praktyk, - 20 godzin samodzielnie prowadzonych zajęć. Celem praktyki dyplomowej jest doskonalenie własnego warsztatu pracy, w szczególności nabywanie doświadczenia prowadzenia zajęć w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz resocjalizacyjnej. Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki winno być pogłębione i refleksyjne poznanie oraz rozumienie sytuacji i problemów wychowawczych, procedur realizowanych w różnych placówkach. Praktyka powinna pomóc także studentom w ocenie własnych czynników osobowościowych i dyspozycji do wykonywania zawodu. Student samodzielnie planuje i przeprowadza zajęcia, analizuje własną pracę i jej efekty. Ponadto, dokumentuje przebieg procesu wychowawczego, opiekuńczego i resocjalizującego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student w zakresie: Wiedzy: W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki; W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; Umiejętności: U_01 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; U_02 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; U_03 - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); U_04 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; U_05 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej; Kompetencji: K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć; K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem; K_05 - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę 2: - nie zna założeń organizacyjnych i specyfiki funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstaw prawnych; nie zna metod, technik, i narzędzi pracy stosowanych w placówce; - nie potrafi prowadzić arkuszy obserwacji; - nie posiada wiedzy na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; - nie ma uporządkowanej wiedzy, dotyczącej zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej Na ocenę 3: - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej Na ocenę 3,5: - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej Na ocenę 4: - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem; Na ocenę 4,5: - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; - jest zainteresowany problematyką zajęć; - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem; Na ocenę 5: - zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym; - potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań; - potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej - wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; - jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć; - przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem; - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk. Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu pełnomocnikowi ds. praktyk: - karty praktykanta, - dziennika praktyk, - arkuszy obserwacji hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem, - konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk, - kart kompetencji praktykanta, - innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp. |
Practical placement: |
(in Polish) Przed przystąpienia do odbywania praktyk należy zapoznać się z Regulaminem Praktyk WNP UKSW. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.