Pedagogika chrześcijańska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-PEDCH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika chrześcijańska |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP1_W13, NP1_U09, NP1_K06 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Problematyka: 1. Inspiracja chrześcijańska w pedagogice i wychowaniu; 2. Rozwój historyczny pedagogiki w inspiracji chrześcijańskiej; 3. Dokumenty Kościoła o wychowaniu młodzieży; 4. Ruchy i grupy religijne; 5. Cele, zasady, formy wychowania i nauczania chrześcijańskiego; 6. Religijność i duchowość; 7. Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych; 8. Wychowanie chrześcijańskie a kultura. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wskazanie, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury. Student, odwołując się do dokumentów Kościoła powinien umieć uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki. Odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby wskazać jej znaczenie dla pełnego (integralnego) rozwoju człowieka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student po ukończeniu wykładu zna elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej oraz rozumie jej źródła. Potrafi wskazać, że chrześcijaństwo jako religia i jako system doktrynalny odegrało ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej kultury. Umiejętności Student, odwołując się do dokumentów Kościoła potrafi uzasadnić obecność chrześcijan w różnych sektorach życia, w tym również na gruncie wychowania i pedagogiki. Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów. Kompetencje Odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka. Wyraża przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne składające się z dziesięciu pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć. Punkty - ocena: 10 = 5.0 9 = 4.5 8 = 4.0 7 = 3.5 6 = 3.0 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przedstawić źródeł pedagogiki o inspiracji chrześcijańskiej oraz podstawowych dokumentów Kościoła na temat wychowania; - na ocenę 3 (dst.): potrafi zaprezentować elementarną terminologię używaną w pedagogice o inspiracji chrześcijańskiej, przedstawić i sformułować podstawowe problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka oraz wymienić podstawowe dokumenty Kościoła na temat wychowania młodzieży; - na ocenę 4 (db): prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa jako religii i jako systemu doktrynalnego, który odegrał ważną rolę w budowaniu kształtu współczesnej edukacji i kultury; - na ocenę 5 (bdb): odwołując się do chrześcijańskiej koncepcji człowieka jako osoby potrafi przedstawić i sformułować podstawowe problemy moralne i dylematy etyczne związane z pełnym (integralnym) rozwojem człowieka oraz ważne miejsce inspiracji chrześcijańskiej we współczesnej edukacji i kulturze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Chrobak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Chrobak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy - indywidualna praca z tekstem 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Problematyka: 1. Inspiracja chrześcijańska w pedagogice i wychowaniu; 2. Rozwój historyczny pedagogiki w inspiracji chrześcijańskiej; 3. Dokumenty Kościoła o wychowaniu młodzieży; 4. Ruchy i grupy religijne; 5. Cele, zasady, formy wychowania i nauczania chrześcijańskiego; 6. Religijność i duchowość; 7. Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych; 8. Wychowanie chrześcijańskie a kultura. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.