Pedeutology
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PEDEU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedeutology |
Name in Polish: | Pedeutologia |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP2_W12, NP2_W15, NP2_W25, NP2_U09, NP2_U18, NP2_K05 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Efekty kształcenia: 1) wiedza: student wskazuje najważniejsze problemy związane z zawodem nauczyciela (zawodowe, etyczne, prawne); 2) umiejętności: student potrafi zrelacjonować kontrowersyjne problemy i potrafi stosować do nich kryterium personalistyczne; 3) postawy i kompetencje społeczne: student rozumie potrzebę nieustannego rozwoju zawodowego oraz samodoskonalenia. Wymagania wstępne: ogólna znajomość historii wychowania, problemów współczesnej pedagogiki i oraz zagadnień filozoficznych i psychologicznych dotyczących wychowania |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: pedeutologia jako nauka (definicja, przedmiot, źródła, metody); określenie relacji wychowawczej; podmiotowość nauczyciela i ucznia; talent pedagogiczny; osobowość nauczyciela-wychowawcy; autorytet; wolność wychowawcy – wolność wychowanka; wolność przekonań, indoktrynacja; nauczyciel wobec problemów światopoglądowo–religijnych; teoria a praktyka; współczesne tendencje w pedeutologii; odpowiedzialność nauczyciela-wychowawcy; Karta Nauczyciela. Metody oceny: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji, sprawdzian dotyczący wiedzy przekazywanej na wykładzie oraz lektur obowiązkowych |
Bibliography: |
(in Polish) podstawowa: J. W. Dawid, O duszy nauczycielstwa, w: Pisma pedagogiczne, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961; Tomasz z Akwinu, O nauczycielu (Kwestie dyskutowane o prawdzie, Kwestia 11, artykuł 1 i 2); J. Woroniecki, Długomyślność jako cnota wychowawcy; W. Chudy, Istota pedagogiki personalistycznej, „Ethos” 2006, nr 3, s. 52-74; Otto Speck, Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką. pomocnicza: H.KWIATKOWSKA, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, K. ETHOS (Autorytet – akceptacja i kontestacja) 1997, nr 1 (37), Instytut Jana Pawła II, Lublin 1997; Z. JASIŃSKI, T. LEWOWICKI (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000; A. MOLESZTAK, A. TCHÓRZEWSKI, W. WOŁOSZYN, W kręgu wartości moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: Student 1. ma pogłębioną wiedzę na temat źródeł pedagogiki i miejscu nauczyciela w systemie edukacji 2. potrafi wskazać obiektywne i subiektywne warunki sytuacji nauczyciela; 3. analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń; 4. jest zdolny zaplanować drogę rozwoju zawodowego i samorozwoju; 5. ma wystarczająca wiedzę do analizowania problemów praktycznych dotyczących roli nauczyciela 6. charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela; 7. rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych. ECTS liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) wykłady - 15 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz. przygotowanie do kolokwium - 30 godz. suma godzin - 75 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji; - zdolność krytycznej lektury tekstów pedagogicznych; - umiejętność trafnego doboru i stosowania metod pedagogicznych Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki pedeutologicznych problemów dostateczna (3) - zna podstawową terminologię; trafnie określa charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela; dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń w teorii i praktyce; trafnie charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania problemów pedeutologicznych; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy; rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 70 places
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski | |
Group instructors: | Witold Starnawski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski | |
Group instructors: | Witold Starnawski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Student - rozpoznaje, wskazuje i analizuje wskazuje najważniejsze problemy związane z zawodem nauczyciela / wychowawcy (zawodowe, etyczne, prawne); - potrafi zrelacjonować kontrowersyjne problemy, rozważa je z perspektywy personalistycznej, wskazuje właściwe środki działania - działa według zasad dialogu i poszanowania podmiotowości w działaniach praktycznych, rozumie potrzebę nieustannego rozwoju zawodowego oraz samodoskonalenia. |
|
Full description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Student - rozpoznaje, wskazuje i analizuje wskazuje najważniejsze problemy związane z zawodem nauczyciela / wychowawcy (zawodowe, etyczne, prawne); - potrafi zrelacjonować kontrowersyjne problemy, rozważa je z perspektywy personalistycznej, wskazuje właściwe środki działania - działa według zasad dialogu i poszanowania podmiotowości w działaniach praktycznych, rozumie potrzebę nieustannego rozwoju zawodowego oraz samodoskonalenia. |
|
Bibliography: |
(in Polish) podstawowa: J. W. Dawid, O duszy nauczycielstwa, w: Pisma pedagogiczne, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961; Tomasz z Akwinu, O nauczycielu (Kwestie dyskutowane o prawdzie, Kwestia 11, artykuł 1 i 2); J. Woroniecki, Długomyślność jako cnota wychowawcy; W. Chudy, Istota pedagogiki personalistycznej, „Ethos” 2006, nr 3, s. 52-74; Otto Speck, Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką. pomocnicza: H.KWIATKOWSKA, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, K. ETHOS (Autorytet – akceptacja i kontestacja) 1997, nr 1 (37), Instytut Jana Pawła II, Lublin 1997; Z. JASIŃSKI, T. LEWOWICKI (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000; A. MOLESZTAK, A. TCHÓRZEWSKI, W. WOŁOSZYN, W kręgu wartości moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.