Pedagogika szkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-PEDSZK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika szkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W01, NP2_W25, NP2_U02, NP2_K03 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki szkolnej. Student w wyniku realizacji celów powinien określić miejsce pedagogiki szkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej, interpretować funkcje i cele szkoły oraz analizować rolę procesu kształcenia i wychowania szkolnego w procesie aktualizacji możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Wykład ma również na celu wypracowanie u studentów umiejętności podjęcia dyskusji wokół problemów rodzimej polityki oświatowej oraz w perspektywie badań międzynarodowych. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Rozwój pedagogiki szkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. Podstawowe obszary zainteresowań i związane z nimi badania; 2. Szkoła i jej miejsce w społeczeństwie; 3. Współczesne koncepcje wychowania w szkole. 4. Nauczyciel jako animator środowiska szkolnego – przygotowanie i warsztat pracy. 5. Dyrektor szkoły. Rodzice a wychowanie w szkole. Rola i zadania szkolnego pedagoga. 6. Funkcje szkoły i efektywność edukacji szkolnej (powodzenie i niepowodzenie szkolne ucznia, ich uwarunkowania). 7. Kultura szkoły – pojęcie, modele, perspektywy badań. 8. Struktura systemu szkolnego w Polsce, stan i kierunki reformy oświaty. 9. Szkoła w wybranych krajach europejskich w perspektywie badań międzynarodowych. 10. Nowe idee, problemy i wyzwania pedagogiki szkolnej. 11. Miejsce szkoły katolickiej w systemie edukacji dzieci i młodzieży |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002. 2. Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Impuls, Kraków 2003. 3. Kwiecińki Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. Podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. 4. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf. 5. Szymaniak J., Pedagogika szkolna, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, Koszalin 2013. 6. Dziekoński S., Wychowanie we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2013. 7.Drewnowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Impuls, Kraków 2015. 8. Schleicher A., Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku, Evidence Institute – Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa 2019. 9. Gawrecki L., Menedżerskie zarządzanie placówką edukacyjną. Praktyczny poradnik dla dyrektorów szkół, Wolters Kluwer, Warszawa 2019. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001. 2. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007. 3. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008. 4. Psychologia ucznia i nauczyciela, red. S. Kowalik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 5. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011. 6. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa. 7. B. Śliwerski, Edukacja (w)polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015. 8. Chaląs.K, Dziekoński S. , Starnawska W., Dydaktyka Akademicka w Uniwersytecie Katolickim t.2. Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; Zna strukturę i funkcje systemu edukacji, wybrane systemy edukacyjne innych krajów; Zna funkcjonowanie instytucji szkoły, rodziny i innych oraz zachodzące między tymi środowiskami relacje istotne z punktu widzenia procesów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych; Umiejętności Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki szkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych pomocowych; Potrafi kierować się zasadami etycznymi w działalności zawodowej; Kompetencje Student jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga oraz badacza; Utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. Opis ECTS AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy – indywidualna praca z tekstem 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składający się z pytań otwartych. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi dziesięć. Punkty - ocena: 10-9 = 5.0 8 = 4.5 7 = 4.0 6 = 3.5 5 = 3.0 3.0 – Student zna terminologię używaną w pedagogice; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; umie scharakteryzować strukturę i funkcje systemu edukacji. 3.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; zna funkcjonowanie instytucji szkoły, rodziny i innych oraz zachodzące między tymi środowiskami relacje istotne z punktu widzenia procesów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych. 4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki szkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych pomocowych. 4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; umie scharakteryzować strukturę i funkcje systemu edukacji oraz wybranych systemów edukacyjnych innych krajów; potrafi przedstawić współczesne koncepcje wychowania w szkole oraz zadania pedagoga szkolnego. 5.0 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych obszarów zainteresowań pedagogiki szkolnej; umie scharakteryzować strukturę i funkcje systemu edukacji oraz wybranych systemów edukacyjnych innych krajów; prezentować wiedzę z zakresu kultury szkoły – pojęcie, modele, perspektywy badań; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wyzwań w pedagogice szkolnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Dziekoński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Dziekoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki szkolnej. Student w wyniku realizacji celów powinien określić miejsce pedagogiki szkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej, interpretować funkcje i cele szkoły oraz analizować rolę procesu kształcenia i wychowania szkolnego w procesie aktualizacji możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Wykład ma również na celu wypracowanie u studentów umiejętności podjęcia dyskusji wokół problemów rodzimej polityki oświatowej oraz w perspektywie badań międzynarodowych. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Rozwój pedagogiki szkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej. Podstawowe obszary zainteresowań i związane z nimi badania; 2. Szkoła i jej miejsce w społeczeństwie; 3. Współczesne koncepcje wychowania w szkole. 4. Nauczyciel jako animator środowiska szkolnego – przygotowanie i warsztat pracy. 5. Dyrektor szkoły. Rodzice a wychowanie w szkole. Rola i zadania szkolnego pedagoga. 6. Funkcje szkoły i efektywność edukacji szkolnej (powodzenie i niepowodzenie szkolne ucznia, ich uwarunkowania). 7. Kultura szkoły – pojęcie, modele, perspektywy badań. 8. Struktura systemu szkolnego w Polsce, stan i kierunki reformy oświaty. 9. Szkoła w wybranych krajach europejskich w perspektywie badań międzynarodowych. 10. Nowe idee, problemy i wyzwania pedagogiki szkolnej. 11. Miejsce szkoły katolickiej w systemie edukacji dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002. 2. Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Impuls, Kraków 2003. 3. Kwiecińki Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. Podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. 4. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf. 5. Szymaniak J., Pedagogika szkolna, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, Koszalin 2013. 6. Dziekoński S., Wychowanie we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2013. 7.Drewnowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Impuls, Kraków 2015. 8. Schleicher A., Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku, Evidence Institute – Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa 2019. 9. Gawrecki L., Menedżerskie zarządzanie placówką edukacyjną. Praktyczny poradnik dla dyrektorów szkół, Wolters Kluwer, Warszawa 2019. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001. 2. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007. 3. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008. 4. Psychologia ucznia i nauczyciela, red. S. Kowalik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 5. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011. 6. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa. 7. B. Śliwerski, Edukacja (w)polityce. Polityka (w) edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015. 8. Chaląs.K, Dziekoński S. , Starnawska W., Dydaktyka Akademicka w Uniwersytecie Katolickim t.2. Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2021. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.