Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Family education

General data

Course ID: WNP-PEZ-PERO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Family education
Name in Polish: Pedagogika rodziny
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką rodziny, przemianami jej struktury i funkcji we współczesnym świecie, a także analiza problemów i zagrożęń w różnych obszarach życia rodziny we wszystkich jej cyklach rozwojowych, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomicznych i psychospołecznych czynników ryzyka kryzysu i rozpadu rodziny, oraz przeciwdziałania tym procesom z udziałem instytucji sieci wsparcia społecznego.

Full description: (in Polish)

poruszane problemy i zagadnienia:

Rodzina - podstawowe pojęcia, struktura i funkcje.

Typologie i klasyfikacje rodzin.

Przemiany rodziny w różnych epokach: od feudalnej do postindustrialnej.

Rodzina jako przestrzeń socjalizacji i wychowania.

Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza.

Więzi społeczne i emocjonalne w rodzinie.

Postawy rodzicielskie a osobowość.

Rodzina a wspomaganie rozwoju, kapitał społeczny rodziny a start życiowy młodego pokolenia.

Rodziny dysfunkcyjne i niewydolne wychowawczo.

Patologia rodziny, agresja i przemoc.

Rodzina w społeczeństwie ryzyka a sieć wsparcia społecznego.

Bibliography: (in Polish)

S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke: Pedagogika rodziny. Toruń 2003, A. Marszałek.

F. Adamski: Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków 2002, UJ.

Z. Tyszka: Rodzina we współczesnym świecie. Poznań 2002, UAM.

A. Kwak: Rodzina i jej przemiany. Warszawa 1994, ISNS UW.

red. E. Hałoń: Rodzina - jej funkcje przystosowawcze i ochronne. Warszawa 1995, PAN.

M. Ziemska: Postawy rodzicielskie. Warszawa 1978, PWN.

A. Kwak: Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005, Wyd. Akad. "Żak".

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

student ma pogłębioną wiedzę na temat przemian rodziny, jej struktury i funkcji; potrafi diagnozować podstawowe problemy środowiska rodzinnego, dostrzega zagrożenia rodziny we współczesnym świecie, w społeczeństwie ryzyka, a także potrafi projektować działania praktyczne w zakresie profilaktyki rodziny z udziałem instytucji sieci wsparcia społecznego.

Punkty ECTS: 2

konwersatorium 8 godz. (st. niest.) i praca własna z tekstem 20 godz. - 1 pkt ECTS

przygotowanie do zaliczenia na ocenę 20 godz. - 1 pkt ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

konwersatorium: metody problemowe, analiza i dyskusja

Zaliczenie na ocenę w formie kolokwium

Kryteria oceniania:

ogólna orientacja w problematyce rodziny - 3

rozumienie złożoności problemów rodziny i umiejętne ich diagnozowanie - 4

a ponadto projektowanie działań profilaktycznych - 5

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)