Family education
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PERO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Family education |
Name in Polish: | Pedagogika rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką rodziny, przemianami jej struktury i funkcji we współczesnym świecie, a także analiza problemów i zagrożęń w różnych obszarach życia rodziny we wszystkich jej cyklach rozwojowych, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomicznych i psychospołecznych czynników ryzyka kryzysu i rozpadu rodziny, oraz przeciwdziałania tym procesom z udziałem instytucji sieci wsparcia społecznego. |
Full description: |
(in Polish) poruszane problemy i zagadnienia: Rodzina - podstawowe pojęcia, struktura i funkcje. Typologie i klasyfikacje rodzin. Przemiany rodziny w różnych epokach: od feudalnej do postindustrialnej. Rodzina jako przestrzeń socjalizacji i wychowania. Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. Więzi społeczne i emocjonalne w rodzinie. Postawy rodzicielskie a osobowość. Rodzina a wspomaganie rozwoju, kapitał społeczny rodziny a start życiowy młodego pokolenia. Rodziny dysfunkcyjne i niewydolne wychowawczo. Patologia rodziny, agresja i przemoc. Rodzina w społeczeństwie ryzyka a sieć wsparcia społecznego. |
Bibliography: |
(in Polish) S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke: Pedagogika rodziny. Toruń 2003, A. Marszałek. F. Adamski: Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków 2002, UJ. Z. Tyszka: Rodzina we współczesnym świecie. Poznań 2002, UAM. A. Kwak: Rodzina i jej przemiany. Warszawa 1994, ISNS UW. red. E. Hałoń: Rodzina - jej funkcje przystosowawcze i ochronne. Warszawa 1995, PAN. M. Ziemska: Postawy rodzicielskie. Warszawa 1978, PWN. A. Kwak: Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005, Wyd. Akad. "Żak". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) student ma pogłębioną wiedzę na temat przemian rodziny, jej struktury i funkcji; potrafi diagnozować podstawowe problemy środowiska rodzinnego, dostrzega zagrożenia rodziny we współczesnym świecie, w społeczeństwie ryzyka, a także potrafi projektować działania praktyczne w zakresie profilaktyki rodziny z udziałem instytucji sieci wsparcia społecznego. Punkty ECTS: 2 konwersatorium 8 godz. (st. niest.) i praca własna z tekstem 20 godz. - 1 pkt ECTS przygotowanie do zaliczenia na ocenę 20 godz. - 1 pkt ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) konwersatorium: metody problemowe, analiza i dyskusja Zaliczenie na ocenę w formie kolokwium Kryteria oceniania: ogólna orientacja w problematyce rodziny - 3 rozumienie złożoności problemów rodziny i umiejętne ich diagnozowanie - 4 a ponadto projektowanie działań profilaktycznych - 5 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.