Social Pedagogy
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PESL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social Pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia (in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia (in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Subject level: Lecture Subject’s goals: The purpose of social pedagogy lecture is creating a dialogue with students regarding the issues presented in modern social pedagogy as a practical science and discussing controversial issues which are topical due to current upbringing needs. Preliminary requirements: Sociology knowledge |
Full description: |
Substantial contents: The program includes following issues: Pedagogical theory of environment with reference to social psychology, sociology of education, social policy, social philosophy and catholic social teaching; theories of social-caring works; improvement, school as purposefully influencing environment, social, educational, cultural and tutorial problems of local environment, parish as an pedagogical environment; family, methods of socio-educational work, meaning of teachers and tutors in building social order. Within this subject students will be obliged to prepare an essay - My locality, its history, nature, culture and social life – where they will use their practical knowledge of social pedagogy. Some aspects will also be considered on more general level, such as: anthropological thesis of social pedagogy, human – environment – education relations. Deterministic, humanistic, personalistic, realistic, phenomenological and hermeneutical conceptions of human environment. Peculiarities of social pedagogy research. Interpersonal communication in the family. Assessment method: written examination with taking into account classes attendance and the quality of prepared essay. Teaching method: Lecture combined with seminary; ways of preparing scientific essay about own locality |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: S. Kawula, Pomocniczość i wsparcie, Olsztyn 2002; T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995; A. Przecławska (red.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, Warszawa 1996; T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995; M. Cichosz, Działalność społeczno-wychowawcza Kościoła w środowisku lokalnym. Bydgoszcz 1997; W. Theiss, Radlińska. Warszawa 1997; W. Theiss (red.), Mała ojczyzna. Kultura – Edukacja – Rozwój lokalny, Warszawa 2001. A. Radziewicz – Winnicki, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008. E. Marynowicz – Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1 – 2, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak – Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. W. Danilewicz, W. Theiss, Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1. Legitymuje się poznaniem uwarunkowań rozwoju człowieka tkwiącym w środowisku: kulturowym, przyrodniczym i społecznym. 2. Ma wiedzę do opisu środowiska lokalnego, jego historii, przyrody, kultury i życia społecznego. Umiejętności: 1. Nabył umiejętności posługiwania się metodami pracy pedagogiki społecznej jako nauki stosowanej. 2. Uzyskał umiejętności prezentowania zagadnień pedagogiki społecznej dotyczących wychowania środowiskowego - publicznie we współpracy i małej grupie studenckiej. Kompetencje: 1. Docenia znaczenie treści metod pracy pedagogiki społecznej zastosowanej do ulepszania środowiska wychowawczego. 2. Odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zmian społecznej w środowisku. Otwarty na dialog społeczny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ek 1. Student ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej wiedzy o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i nie rozumie jej źródła; nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego; - na ocenę 5 (bdb.) Student ma głęboką wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma gruntowną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, potrafi je uzasadnić w świetle literatury przedmiotu; ma bogatą wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych; Ek 2. Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności kompetencyjne w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma elementarnej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, nie posiada praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa. - na ocenę 3 (dst.) Student posiada elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, w stopniu podstawowym posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa. - na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do rodzaju poradnictwa. - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada głęboką wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury przedmiotu potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie; Umiejętności: Ek 3. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma rozwiniętych podstawowych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym nie potrafi animować prac nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 3 (dst.) Student ma rozwinięte podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 4 (db.) Student ma rozwinięte i pogłębione umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 5 (bdb.) Student ma rozwinięte i głębokie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach; Ek 4. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; nie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; - na ocenę 3 (dst.) Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; dokonuje prostej analizy ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; - na ocenę 4 (db.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej; - na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi efektywnie i twórczo dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej, prezentuje wyniki pracy i przedstawia szczegółowe wnioski; Kompetencje: Ek 5. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i nie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 3 (dst.) Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 4 (db.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 5 (bdb.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, proponuje ciekawe pomysły, tworzy życzliwą relację opartą na optymizmie pedagogicznym. Godziny kontaktowe: wykład 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu, konsultacje 30 godz. Liczba punktów ECTS: (85 godz) = 3 ECTS Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia EGZAMIN PISEMNY: UDZIAŁ W DYSKUSJI: Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie 3 pytania otwarte - opisowe o charakterze problemowym. Skala punktowa: 37-40 pkt: ocena 5 33-36 pkt: ocena 4,5 28-32 pkt: ocena 4,0 25-27 pkt: ocena 3,5 24-20 pkt: ocena 3,0 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.