Special pedagogy
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PESP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Special pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia (in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia (in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla II roku Pedagogiki - studia I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Subject Level: advanced Subject goals: The subject goal is to get familiar with special pedagogy subject, its basic terms, assumptions, its essence, kinds of special educational needs and subdisciplines of special pedagogy. Initial requirements: Subject Credit: Biomedical foundations of development and upbringing |
Full description: |
Substantial contents: Context of special pedagogy: the essence of disability, the beginning of special pedagogy, contemporary special education. Individualized special education programs, description of special educational needs and special education subdisciplines: disabilities affecting the process of learning, speech and/or language impairments, intellectual disabilities, autistic disorder, physical impairments, hearing disabilities, visual impairments, emotional disorders, behavioral disorders, education for individuals with special talents. Evaluation methods: written or oral exam |
Bibliography: |
Smith D.: Pedagogika specjalna. Warszawa 2008; Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2001; Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2001; Doroszewska J.: Pedagogika specjalna. Wrocław 1981; Hulek A. (red.): Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa 1988; Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1991; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty wiedzy: Ek 1 - Student ma wiedzę z zakresu specyfiki terminologicznej, przedmiotowej, dydaktycznej pedagogiki specjalnej i jej szczegółowych subdyscyplin. Ek 2 - Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat systemów wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, koncepcji rehabilitacji, edukacji, terapii, resocjalizacji oraz ich różnorodnych podstaw i uwarunkowań. Ek 3 - Student posiada uporządkowaną znajomość zaburzeń psychofizycznego rozwoju człowieka i specyfiki jego zakłóconych procesów socjalizacji społecznej w kontekście prawidłowości rozwojowych. Ek 4 - Student zna tradycyjne nurty i odtwarza pedagogikę specjalną w jej historycznym ujęciu. Ek 5 - Student potrafi dostrzegać i interpretować nowe paradygmaty i zmiany aktualnie zachodzące w systemie współczesnej rehabilitacji, kształcenia, wychowania i profilaktyki osób ze specjalnymi potrzebami rozwoju. Efekty umiejętności: Ek 6 - Student potrafi dokonywać obserwacji zjawisk społecznych w obszarze pedagogiki specjalnej, posiada umiejętność ich rozumienia i interpretowania. Ek 7 - Student potrafi łączyć i wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i dyscyplin pokrewnych w celu analizowania i interpretacji problemów kształcenia, wychowania, rehabilitacji, terapii, wsparcia i resocjalizacji. Ek 8 - Student umie analizować i oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z działalnością terapeutyczną, rehabilitacyjną i resocjalizacyjną, edukacyjną, opiekuńczą i pomocową. Ek 9 - Student posługuje się elementarną wiedzą teoretyczną w celu interpretacji i projektowania strategii wspierania w pedagogice specjalnej, tworzy sposoby skutecznego rozwiązywania problemów, potrafi odpowiednio przewidywać konsekwencje planowanej działalności. Ek 10 - Student dostrzega i analizuje dylematy etyczne i potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności. Efekty kompetencji społecznych: Ek 11 - Student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny swych kompetencji, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, posiada zdolność wyznaczania kierunków swojej autokreacji. Ek 12 - Student doskonali własne umiejętności w praktyce działań edukacyjnych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych. Ek 13 - Student nabył postawę otwartości i wspierania osób z trudnościami psychofizycznego i społecznego rozwoju. Ek 14 - Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność i cechuje się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych. Ek 15 - Student jest zdolny do konstruktywnej komunikacji z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie pedagogiki specjalnej. Ek 16 - Student jest przekonany o sensowności i znaczeniu profesjonalnych działań wspierających i uwzględnia potrzebę ich podejmowania w środowisku społecznym. Ek 17 - Student ma przekonanie o potrzebie refleksji etycznej w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Ek 18 - Student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka. ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]: udział w wykładzie - 15 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie do wykładu - 25 godz. czytanie literatury - 15 godz. przygotowanie do egzaminu - 30 godz. suma godzin - 90 [90/25(30) = 3 liczba ECTS: 3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.