Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogia Jana Pawła II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-PJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogia Jana Pawła II
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP1_W04; NP1_W19; NP1_U02; NP1_U12; NP1_K06; NP1_K10; NP1_W01;

Skrócony opis:

wiedza o podstawach i specyfice pedagogii Jana Pawła II; jej filozoficzny i kulturowy kontekst

Pełny opis:

1. Osoba, biografia, najważniejsze wydarzenia, osoby

2. Przegląd literatury

ogólnej

pedagogicznej

3. Tematy i problemy - ich pedagogiczne znaczenie

4. Najważniejsze pojęcia: osoba, prawda, wolność

5. Doświadczenie, teoria i praktyka

6. Istota wychowania

7. Teologia ciała

8. Wychowanie wobec kryzysu – perspektywy przezwyciężenia

Literatura:

A. Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. –

1. Mysterium iniquitatis. Koegzystencja dobra i zła - czy na złu może cos wyrosnąć

2. Ideologie zła – filozofia

3. Miara wyznaczona złu w dziejach Europy („zło – potrzebne”)

7. O właściwe używanie wolności

8. Wolność jest dla miłości

18. Owoce dobra na glebie oświecenia (godność, tajemnica człowieka)

B. Teologia ciała – Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 1986.

C. W imię przyszłości kultury. Do przedstawicieli UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980, w: Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, (red.) M. Radwan, S. Wylężek, T. Gorzkula, Fundacja Jana Pawła II – RW KUL, Rzym – Lublin 1988, s. 51-68.

źródło internetowe

http://laboratorium.wiez.pl/teksty-korepetycje.php?przyszlosc_czlowieka_zalezy_od_kultury_przemowieni&p=1

lub http://www.centrumjp2.pl/wp-content/uploads/2015/01/PRZYSZ%C5%81O%C5%9A%C4%86-CZ%C5%81OWIEKA-ZALE%C5%BBY-OD-KULTURY-Jan-Pawe%C5%82-II-.pdf

D. Miłość i odpowiedzialność, (red.) T. Styczeń, J. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek, TN KUL, Lublin 1982 – fragment, rozdział Analiza metafizyczna miłości

E. Encyklika Fides et ratio – fragmenty

List do rodzin (Gratissimam sane), Watykan 1994

Pozostała literatura

Stanisław Grygiel, Na ścieżkach prawdy. Rozmawiając z Janem Pawłem II, Flos Carmeli, Poznań 2013

Witold Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011

Aktualność pedagogii Jana Pawła II, „Wychowanie na co dzień” 2011, nr 4-5, s. 9-13.

Wprowadzenie do pedagogicznej myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, „Roczniki Nauk Społecznych” 2005, t. XXXIII, z. 2, s. 15-29

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student w zakresie wiedzy

- zna podstawowe fakty z biografii i dzieła Jana Pawła II

- przedstawia ich tematykę i problemy

w zakresie umiejętności

- potrafi wyjaśnić pedagogiczne znaczenie dzieł i wypowiedzi Jana Pawła II

- dostrzega ich związki z ważnymi nurtami współczesnej kultury

w zakresie postaw

- jest świadomy etycznego kontekstu najważniejszych współczesnych problemów wychowawczych

- dostrzega znaczenie wartości chrześcijańskich i uniwersalnych w budowaniu podstaw pedagogii osoby

liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)

udział w zajęciach (wykład, dyskusja, prezentacja) - 8 godz.

przygotowanie do zajęć, 2

lektury - 15 godz.

przygotowanie kolokwium - 30 godz.

suma godzin – 55

Metody i kryteria oceniania:

aktywne uczestnictwo w zajęciach

umiejętność zreferowania (streszczenia) tekstów

sformułowanie tematu, problemu

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna najważniejszych faktów i dzieł Jana Pawła II; nie potrafi przedstawić występujących w nich problemów

dostateczna (3) - zna podstawowe fakty i dzieła Jana Pawła II; przedstawia występujące w nich problemy

dobra (4) – wyjaśnia specyfikę dorobku Jana Pawła II, jego znaczenie dla pedagogiki i jego związki z najważniejszymi tendencjami współczesnej kultury

bardzo dobra (5) - potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy, trafnie analizuje problemy pedagogiczne obecne w dorobku Jana Pawła II

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)