Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Clinical psychology - classes

General data

Course ID: WNP-PEZ-PKLCW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Clinical psychology - classes
Name in Polish: Psychologia kliniczna - ćwiczenia
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi obszarami z zakresu psychologii klinicznej, przedstawienie jej teoretycznych modeli i koncepcji. Zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zaburzeniami psychicznymi: diagnozą tych zaburzeń, objawami i sposobami ich leczenia.

Full description: (in Polish)

Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę z następujących obszarów psychologii klinicznej:

Pozna: główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej, kontrowersje wokół pojęcia normy i patologii, rolę i cel diagnozy w psychologii klinicznej, wywiad psychologiczny: metody zbierania wywiadu, funkcja, cel, narzędzia diagnostyczne.

Symptomatologia wybranych rodzajów zaburzeń psychicznych, przyczyny ich występowania, metody leczenia (zaburzenia lękowe, depresyjne, zaburzenia zachowania, odżywiania, całościowe zaburzenia rozwoju, schizofrenia, zespół stresu pourazowego PTSD, zaburzenia osobowości)

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

-Sęk H., Psychologia kliniczna T.1 i 2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005

-Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003

-Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007

-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003

Sęk, Helena, Wprowadzenie do psychologii klinicznej, "Scholar" Warszawa 2001

-Kendall, Philip C ; Kowalczewska, Joanna, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004

-Carson, Robert C ,Butcher, James Neal ,Mineka, Susan ,Dietrich, Władysław, Psychologia zaburzeń, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003

-Rola, Jarosław, Zalewska, Marina, Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002

-Hallowell, M. Edward , Ratey, J. John, W świecie ADHD: nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, Media Rodzina, Poznań 2004

Literatura uzupełniająca:

Stemplewska- Żakowicz, Wywiad psychologiczny, Wydawnictwo EMU, Warszawa 2005

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej.

Potrafi właściwie zebrać wywiad psychologiczny, zna jego cele i podstawy teoretyczne.

Wie czym jest diagnoza psychologiczna i jakie ma znaczenie w procesie tworzenia programu pracy i leczenia pacjentów.

Umie scharakteryzować wybrane zaburzenia psychiczne, podać objawy, zaproponować leczenie.

Umie korzystać z opracowań zawierających klasyfikacje diagnostyczne określonych zaburzeń psychicznych.

Wykazuje duża otwartość i pomysłowość w projektowaniu pracy z osobami chorymi psychicznie .

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

- prezentacja multimedialna

- praca w grupach

- praca indywidualna podczas zajęć

- studium przypadku

- dyskusja

Kryteria oceniania:

- kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność

Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:

5 - Student posiada pełną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna bardzo dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i  zaproponować różne formy pomocy i leczenia, umie wskazać na elementy normy i patologii zachowań człowieka i podaje adekwatne przykłady z własnej praktyki ma świadomość potrzeby psychoprofilaktyki i psychoedukacji dla zdrowia psychicznego człowieka, wykazuje duża otwartość i pomysłowość w projektowaniu pracy z osobami chorymi psychicznie

4+ - Student opanował na poziomie dobrym wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i  zaproponować różne formy pomocy i leczenia, umie wskazać na elementy normy i patologii zachowań człowieka i podaje adekwatne przykłady z własnej praktyki, ma świadomość potrzeby psychoprofilaktyki i psychoedukacji dla zdrowia psychicznego człowieka,

4 - Student opanował na poziomie dobrym wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i  zaproponować różne formy pomocy i leczenia

3+ student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna w stopniu dostatecznym przyczyny powstawania oraz objawy poznanych zaburzeń psychicznych, umie bez dokładnego opisu określić formy pomocy osobom psychicznie chorym, umie podać przykłady tylko do część elementów składających się na normę i patologię zachowań

3 - student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna w stopniu dostatecznym przyczyny powstawania oraz objawy poznanych zaburzeń psychicznych, umie bez dokładnego opisu określić formy pomocy osobom psychicznie chorym, bez podania przykładów wymienia elementy normy i patologii zachowań

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)