Philosophy of education
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Philosophy of education |
Name in Polish: | Pedagogika ogólna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (DOR. ZAW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia (in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.RES.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia (in Polish) Przedmioty obowiązkowe + specjalizacyjne (PED.REW.) dla I roku Pedagogiki - studia II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP2_W02; NP2_W10; NP2_W12; NP2_U02; NP2_U08; NP2_U17; NP2_K11 |
Short description: |
(in Polish) W sytuacji pluralizmu subdyscyplin pedagogicznych i ich teorii pedagogika ogólna ma do spełnienia szczególną rolę. Polega ona na ukazaniu świata edukacyjnego jako całości. Perspektywa holistyczna, czyli postrzeganie edukacji jako całości, jest potrzebne po to, żeby móc dostrzec nie tylko relacje zachodzące między subdyscyplinami pedagogicznymi, lecz również zjawiskami edukacyjnymi a innymi sferami życia społecznego i ich instytucjami. Na wykładzie zostaną podjęte podstawowe kwestie współczesnego myślenia i działania pedagogicznego. Ramą teoretyczną będzie prakseologiczna koncepcja pedagogiki ogólnej autorstwa Dietricha Bennera. Umożliwia ona zdobycie orientacji nie tylko w zakresie problemów teoretycznych i praktycznych, lecz również przygotowuje do na-bywania kompetencji działania praktycznego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Student: - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki ogólnej wśród innych subdyscyplin pedagogicznych oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powią-zaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; - rozpoznaje i charakteryzuje cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyj-nych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych; - zna i rozróżnia związki między teorią wychowania, kształcenia i instytucji pedago-gicznych. Umiejętności Student: - potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki ogólnej oraz powiązanych z nią subdyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyj-nych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizo-wania działań praktycznych; - posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych ka-nałów i technik komunikacyjnych; - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii. Kompetencje społeczne Student: - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzega-nie zasad etyki zawodowej; - wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. Opis ECTS: udział w wykładach – 15 praca własna: - przygotowanie do wykładów – 5 - czytanie literatury do wykładów – 10 - przygotowanie pracy pisemnej (esej) - 15 - przygotowanie do egzaminu pisemnego – 10 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.