Pedagogika ogólna- ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-POC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna- ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W12, NP2_W17, NP2_U04, NP2_U04, NP2_U16, NP2_K07 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają charakter uzupełniający i są ściśle powiązane z teściami prezentowanymi na wykładzie. W ich trakcie zostaną rozwinięte wybrane wątki tematyczne, m.in. odrębność działania pedagogicznego wobec innym form ludzkiej aktywności, podstawowe zasady pedagogiczne czy obszary współczesnego wychowania, kształcenia i doradztwa pedagogicznego. Ze szczególną uwagą zostanie przeanalizowana kwestia prowadzenia badań empirycznych (jakościowych i ilościowych) w ramach pedagogiki ogólnej. |
Pełny opis: |
Przez pedagogikę ogólną rozumie się: po pierwsze, rozmaite sposoby teoretycznego wyjaśniania odrębności myślenia i działania pedagogicznego zarówno w odniesieniu do działania (praxis) nie-profesjonalnego, jak i profesjonalnych czynności edukacyjnych (przedszkole, szkoła, kształcenie dorosłych itp.), oraz po drugie, koncepcje tłumaczące współzależności między dyscyplinami szczegółowymi w ramach ogólnej nauki o wychowaniu. W obu przypadkach pedagogika ogólna odgrywa fundamentalną rolę w kształtowaniu myślenia pedagogicznego adeptów sztuki wychowawczej. Za-jęcia ćwiczeniowe mają być w tym pomocą. Ćwiczenia mają charakter uzupełniający i są ściśle powiązane z teściami prezentowanymi na wykładzie. W ich trakcie zostaną rozwinięte wybrane wątki tematyczne, m.in. odrębność działania pedagogicznego wobec innym form ludzkiej aktywności, podstawowe zasady pedagogiczne czy obszary współczesnego wychowania, kształcenia i doradztwa pedagogicznego. Ze szczególną uwagą zostanie przeanalizowana kwestia prowadzenia badań empirycznych (jakościowych i ilościowych) w ramach pedagogiki ogólnej. Praca na ćwiczeniach będzie polegała zarówno na analizie tekstów wskazanych przez prowadzące-go, jak i przykładów pochodzących z praktyki wychowawczej (case study). Będą wykorzystywane metody aktywizujące, których celem jest nie tylko zachęcanie refleksji teoretycznej, lecz również czynnego zaangażowania się w zmianę istniejących stereotypów i przyzwyczajeń w wychowaniu i kształceniu. |
Literatura: |
J.F. Herbart, Dwa wykłady o pedagogice, tłum. D. Stępkowski, „Przegląd Pedagogiczny” (2009) nr 1, s. 17-26. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012, s. 165-175. John Dewey, Szkoła a społeczeństwo, tłum. R. Czaplińska-Muternilchowa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005, s. rozdz. II, s. 27-46. J.F. Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. T. Stera, ks. II r. 1, r. 4 pkt. 1, 6, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007, s. 58-63; s. 71-77; s. 121-127. D. Benner, Wychowanie a przekaz tradycji. Główne problemy innowacyjnej teorii i praxis transmisji kultury, „Forum Oświatowe”, 1 (38) 2008, s. 5-26. I. Kant, Metafizyka moralności, tłum. E. Nowak, cz. I, r. 1, § 18-29 (wybrane fragmenty), Wydaw-nictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 98-116. J.J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu, przeł. E. Zieliński, t. II ks. IV i V (fragmenty), Zakład im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, Wrocław 1952, s. 5-26, s. 284-288, 365-366, 389-392. National Education Association (NEA), Code of Ethics for Education Profession, w: http://www.nea.org/home/30442.htm |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: - ma usystematyzowaną wiedzę na temat teorii wychowania, kształcenia i instytucji pedagogicznych, a także form i obszarów współczesnego działania pedagogicznego, - ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki działania pedagogicznego w kontekście jego prawidłowości i nieprawidłowości. Umiejętności Student: - ma umiejętność obserwowania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych o znaczeniu edukacyjnym, - potrafi integrować wiedzę pedagogiczną z projektami działań praktycznych, - potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku zarówno pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych, - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, - ma umiejętność zróżnicowanego wykorzystania technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej. Kompetencje społeczne Student: - jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. Opis ECTS udział w ćwiczeniach – 8 praca własna: - przygotowanie do zajęć – 8 - czytanie literatury – 12 - przygotowanie do testu – 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia będą prowadzone przede wszystkim metodami aktywizującymi, takimi jak: - analiza tekstu, - burza mózgów, - prezentacja, - dyskusja w plenum i grupach, - indywidualne projekty studenckie, - studium przypadku. Metody sprawdzania: - obserwacja aktywności na zajęciach, - udział w dyskusji na zajęciach, - test na zakończenie. Praca na ćwiczeniach będzie oceniana według następujących kryteriów: 1) obecność i aktywność na ćwiczeniach (będzie prowadzona lista obecności); 2) przygotowanie portfolia zawierającego odpowiedzi na pytania stawiane przez prowadzącego po każdych zajęciach. Skala ocen: 5.0 (bardzo dobry) - uzyskał 80-100% punktów w teście, - wykazuje się inicjatywą w pracy grupy, - uczestnictwo w co najmniej 90% spotkań. 4.0 (dobry) - uzyskał 60-79% punktów w teście, - z zaangażowaniem bierze udział w pracy grupy, - uczestnictwo w co najmniej 70% spotkań. 3.0 (dostateczny) - uzyskał 50-69% punktów w teście, - uczestnictwo w co najmniej 50% spotkań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.