Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki asystenckie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-PRA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki asystenckie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP1_W10;

NP1_W14;

NP1_W15;

NP1_W16;

NP1_W17;

P_WR1_04;

P_WR1_05;

P_WR1_08;

P_WR1_06;

NP1_U01;

NP1_U02;

NP1-U03;

NP1_U07;

NP1_U09;

NP1_U10;

NP1_U12;

NP1_U14;

NP1_U18;

NP1_U20;

NP1_U23;

P_UR1_02

P_UR1_03

P_UR1_04

NP1_K01;

NP1_K03;

NP1_K04,

NP1_K07;

NP1_K08;

NP1_K09;

NP1_K12;

P_KR1_02;

P_KR1_05;

P_KR1_08;

Skrócony opis:

Praktyka pedagogiczna ma na celu umożliwić studentom kontakt z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie między innymi:

• przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej;

• krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikację;

• nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki i terapii pedagogicznej;

• pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;

• wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga.

Pełny opis:

Praktyka odbywa się po 2 semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się:

• 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.

• 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach

karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.

Pierwsze 5 godzin zarówno w placówce o charakterze opiekuńczo-wychowawczym jak i resocjalizacyjnym (łącznie 10 godzin) jest poświęcone zapoznaniu się studenta z placówką tj. statutem, organizacją pracy, stosowną dokumentacją.

Kolejne 15 godzin (łącznie 30 godzin) realizowane jest w formie obserwacji różnorodnych zajęć w placówce.

Ostatnie 5 godzin (łącznie 10 godzin) polega na omówieniu hospitowanych zajęć, na podstawie udokumentowanych obserwacji.

Praktyka w całości polega na obserwacji przez studenta zajęć prowadzonych na terenie placówki, w której realizowane są praktyki asystenckie. Studenci na tym etapie nie są jeszcze przygotowani do prowadzenia jakichkolwiek zajęć, dlatego też nie jest wskazane ich samodzielne bądź z pomocą, przeprowadzanie. Studenci w trakcie trwania praktyk poznają organizację pracy wybranej placówki, zapoznają się z dokumentacją, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, młodzieżą bądź dorosłymi, asystują nauczycielowi/pedagogowi/wychowawcy. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć.

Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest przedstawienie uczelnianemu opiekunowi:

1. zaświadczenia o odbyciu praktyki,

2. oceny końcowej praktyki,

3. wypełnionego i potwierdzonego dziennika praktyk,

4. scenariuszy obserwowanych zajęć (według wzorów w załącznikach).

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NP1_W10; Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych

środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach

w nich zachodzących.

NP1_W14; Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu

edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.

NP1_W15; Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności

edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i

pomocowej.

NP1_W16; Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania

typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w

różnych obszarach działalności pedagogicznej.

NP1_W17; Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy

w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych.

P_WR1_04; ma uporządkowaną wiedzę na temat nieprzystosowania społecznego – jego przyczyn, form, objawów a także zna stadia i typologie nieprzystosowania społecznego.

P_WR1_05; posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy

opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej.

P_WR1_08; Zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i

resocjalizacyjnej.

P_WR1_06 zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego a także

prawa karnego.

NP1_U01; Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk

społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.

NP1_U02; Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z

zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.

NP1-U03; Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów

ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania

sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych

w odniesieniu do różnych kontekstów działalności

pedagogicznej.

NP1_U07; Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji

interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i

porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy

użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze

specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami

spoza grona specjalistów.

NP1_U09; Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i

dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi

sferami działalności pedagogicznej.

NP1_U10; Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz

projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych

działań.

NP1_U12; Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w

podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy

etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań

pedagogicznych.

NP1_U14; Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać

ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.

NP1_U18; Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania

współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.

NP1_U20; Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania,

posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym).

NP1_U23; Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały,

środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego

realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać

nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.

P_UR1_02; Posiada umiejętności pracy z osobami mającymi

trudności w przystosowaniu się do społecznych

oczekiwań i wymagań związanych z pełnionymi rolami

wynikającymi z bycia na określonym etapie rozwoju

psychospołecznego.

P_UR1_03; Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o

charakterze profilaktycznym ze szczególnym

uwzględnieniem problemów występujących w

środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia).

P_UR1_04; Posiada umiejętność opracowywania strategii

wychowawczych i animacyjnych wspierających rozwój

jednostki oraz wyrównania jej szans oświatowych,

kulturowych i socjalnych.

NP1_K01; Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,

rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego

i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych

kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki

własnego rozwoju i kształcenia.

NP1_K03; Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie

podejmowania działań pedagogicznych w środowisku

społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań

zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i

odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i

zespołowych działań profesjonalnych w zakresie

pedagogiki.

NP1_K04; Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób

profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania

zasad etyki zawodowej.

NP1_K07; Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania

pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.

NP1_K08; Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy,

projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

NP1_K09; W programowaniu pracy wychowawczej dostrzega

wartość towarzyszącej i aktywnej obecności wychowawcy

w procesie rozwoju wychowanka, odwołując się do

kategorii: rozumu, religii, miłości wychowawczej.

NP1_K12; Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

P_KR1_02; Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy,

projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

P_KR1_05; Postępuje zgodnie z dyrektywami metodycznymi w

pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.

P_KR1_08; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób

profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 3:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

Na ocenę 3,5:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

Na ocenę 4:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

Na ocenę 4,5:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

• jest zainteresowany problematyką zajęć;

• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

Na ocenę 5:

• zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym;

• potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

• jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć;

• przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

• identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)