Assistant Internship
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PRASEDP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Assistant Internship |
Name in Polish: | Praktyka asystencka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | |
Short description: |
(in Polish) I etap praktyk ma charakter asystencki. Studenci poznają organizację pracy przedszkola i szkoły, zapoznają się z dokumentacją placówek, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, asystują nauczycielowi. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć. Wraz z nauczycielem analizują pracę nauczyciela i uczniów oraz pracę własną. Pożądanym jest, aby poznali umiejętności dydaktyczne opiekuna praktyki, metody pracy z uczniami, strategie uzyskiwania zakładanych efektów edukacyjnych itp. |
Full description: |
(in Polish) Praktyka odbywa się po 2 semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się: • 20 godzin praktyki w przedszkolu, • 20 godzin praktyki w klasach I-III. W każdej z tych placówek 5 godzin powinno być przeznaczone na obserwowanie zajęć terapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacji indywidualnej, nauczania indywidualnego, terapii logopedycznej itp. • 10 godzin obserwacji w placówce, zajmującej się opieką, terapią, rewalidacją dzieci z niepełnosprawnością – szkole specjalnej, przedszkolu specjalnym, Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, poradni rehabilitacyjnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej itp. 2. Studenci poznają organizację pracy przedszkola i szkoły, zapoznają się z dokumentacją placówek, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, asystują nauczycielowi. 3. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć. Wraz z nauczycielem analizują pracę nauczyciela i uczniów oraz pracę własną. Pożądanym jest, aby poznali umiejętności dydaktyczne opiekuna praktyki, metody pracy z uczniami, strategie uzyskiwania zakładanych efektów edukacyjnych itp. |
Bibliography: |
(in Polish) Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E. Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999 Natorff A, Wasiluk K, Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990 Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012 Czasopisma: "Bliżej Przedszkola", "Wychowanie w przedszkolu", "Edukacja w Przedszkolu" Blek A., Przedszkole przyjazne dzieciom, Akapit, Toruń 20 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: W_01 zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę (w tym zakres treści i obszarów programowych realizowanych w ramach działalności dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, rehabilitacyjnej placówki) W_02 zna założenia programowe, podstawę programową oraz zakres treści realizowanych w ramach zajęć dydaktycznych w danej placówce na określonym etapie edukacyjnym, a także zadania pracowników, uczestników procesów pedagogicznych W_03 zna sposób prowadzenia dokumentacji w placówce; W_04 prawidłowo stosuje terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej i specjalnej; W_05 potrafi dokonać charakterystyki grupy przedszkolnej, klasy szkolnej, oddziału specjalnego W_06 poprawnie określa cele zajęć opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, metody, formy pracy, środki dydaktyczne stosowane w placówce; U_01 potrafi przeprowadzić rozmowę z nauczycielem, pedagogiem , psychologiem, logopedą, innymi specjalistami, na temat: dziecka i zespołu klasowego/grupy przedszkolnej U_02 prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych i sporządza pisemną analizę oraz ocenę zajęć w wybranych aspektach metodycznych K_01 wykazuje się empatią w stosunku do dzieci, kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem K_02 jest zainteresowany problematyką zajęć K_03 przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy K_04 wykazuje umiejętności współpracy z nauczycielem – opiekunem praktyk w placówce, koordynatorem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem przedszkola; K_05 identyfikuje się z rolą i zadaniami nauczyciela, w rzeczywistości opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej podejmuje adekwatne do różnych sytuacji działania. PUNKTY (3) ECTS: praktyka: 50 h Przygotowanie arkuszy obserwacji: 35 h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach: zaświadczenia o odbyciu praktyki, wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę, wypełnionych przez studenta i opiekuna kart kompetencji, oceny końcowej zaliczenia praktyk nauczycielskich, wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych lekcji/zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk, innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp., arkusza ewaluacji praktyk. Ocena bdb: - spełnione wszystkie wymogi formalne oraz bardzo dobrze, merytorycznie poprawne, wypełnione arkusze obserwacji z obserwowanych zajęć - z każdej z placówek ( min.: 10 10 i 5 szt.) Ocena db/ db+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz dobrze, merytorycznie poprawne, wypełnione arkusze obserwacji z obserwowanych zajęć - z każdej z placówek (( min.: 10 10 i 5 szt.)) Ocena dst/ dst+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz poprawnie wypełnione arkusze obserwacji zajęć - z każdej z placówek (( min.: 10 10 i 5 szt.)) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.