Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa i osobowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-PRIO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa i osobowości
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole efektów kształcenia dla kierunku pedagogika:

wiedza

NP1_W01

NP1_W04

umiejętności

NP1_U10

kompetencje społeczne

NP1_K08

NP1_K09


Symbole efektów kształcenia dla kierunku pedagogika specjalna:

wiedza

PSI_W03

PSI_W05

umiejętności

PSI_U03

kompetencje społeczne

PSI_K01

PSI_K05


Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowym pojęciami i teoriami psychologii rozwojowej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z ogólnymi założeniami psychologii rozwojowej jak również przedstawienie studentom różnych teorii rozwojowych. Na zajęciach omawiane będą teorie dotyczące rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego, moralnego oraz rozwoju osobowości. Poruszone zostaną również tematy dotyczące charakteru i jego klasyfikacji oraz temperamentu.

Literatura:

Literatura podstawowa

Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca

M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK_W01, W03 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości

EK_W04, W05 - Student za wybrane koncepcje psychologiczne charakteryzujące określone sfery rozwoju człowieka (poznawczą, emocjonalną, społeczną, moralną, osobowość);

EK_U10, U03 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych

EK_K08, K01 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji

EK_K09, K05- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy projektując działania pedagogiczne zgodne z podstawami psychologii rozwojowej

Opis ECTS

- udział w wykładach: 15 godz.

- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, czytanie wskazanej literatury): 20 godz.

- opracowanie pytania problemowego podczas wykładu 5 godz.

- przygotowanie do egzaminu pisemnego: 20 godz.

15+20+5+20=60 godz./4 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny na zakończenie semestru zimowego (egzamin pisemny, test, jednokrotnego wyboru, 25 pytań)

Student na ocenę

3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy;

3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować;

4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach;

4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny;

5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny;

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)