Psychologia rozwojowa i osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-PRIO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa i osobowości |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów kształcenia dla kierunku pedagogika: wiedza NP1_W01 NP1_W04 umiejętności NP1_U10 kompetencje społeczne NP1_K08 NP1_K09 Symbole efektów kształcenia dla kierunku pedagogika specjalna: wiedza PSI_W03 PSI_W05 umiejętności PSI_U03 kompetencje społeczne PSI_K01 PSI_K05 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowym pojęciami i teoriami psychologii rozwojowej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z ogólnymi założeniami psychologii rozwojowej jak również przedstawienie studentom różnych teorii rozwojowych. Na zajęciach omawiane będą teorie dotyczące rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego, moralnego oraz rozwoju osobowości. Poruszone zostaną również tematy dotyczące charakteru i jego klasyfikacji oraz temperamentu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK_W01, W03 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości EK_W04, W05 - Student za wybrane koncepcje psychologiczne charakteryzujące określone sfery rozwoju człowieka (poznawczą, emocjonalną, społeczną, moralną, osobowość); EK_U10, U03 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych EK_K08, K01 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji EK_K09, K05- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy projektując działania pedagogiczne zgodne z podstawami psychologii rozwojowej Opis ECTS - udział w wykładach: 15 godz. - przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, czytanie wskazanej literatury): 20 godz. - opracowanie pytania problemowego podczas wykładu 5 godz. - przygotowanie do egzaminu pisemnego: 20 godz. 15+20+5+20=60 godz./4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny na zakończenie semestru zimowego (egzamin pisemny, test, jednokrotnego wyboru, 25 pytań) Student na ocenę 3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy; 3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować; 4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach; 4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; 5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.