Developmental Psychology and Psychology of Personality
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PRIOC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Developmental Psychology and Psychology of Personality |
Name in Polish: | Psychologia rozwojowa i osobowości - ćwiczenia |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dokładną charakterystyką poszczególnych etapów rozwoju człowieka poczynając od okresu prenatalnego kończąc na okresie adolescencji. Studenci zapoznają również z charakterystycznymi dla danego okresu rozwojowego zadaniami i osiągnięciami rozwojowymi. |
Full description: |
(in Polish) Student pozna szczegółowe zmiany rozwojowe jakie zachodzą w człowieku w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej, fizycznej i moralnej na każdym etapie rozwoju (w zależności od jego specyfiki) w okresie prenatalnym (tutaj koncentracja jest na sferze fizycznej i czynnikach sprzyjających oraz zagrażających prawidłowemu rozwojowi), okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa oraz w czasie adolescencji (wraz z charakterystyką kształtowania się osobowości i tożsamości młodego człowieka). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2009), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Brzezińska A. (2019) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP Literatura uzupełniające: 1. Brzezińska A. Ziółkowska B. Appelt K. (2016) Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk: GWP 2. Birch A., Malim T., (1997) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 3. Matczak A.,(2003) Zarys psychologii rozwoju, Warszawa: Wyd. Edukacyjne Żak 4. Trempała J. (2020) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_01 - Student zna prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków. W_02 -Student charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, ich przyczyny i skutki U_01 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; K_01 - Student jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych. Opis ECTS - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie się do zajęć (czytanie i opracowywanie wskazanej literatury) 30 godz. - przygotowanie do kolokwium pisemnego: 20 godz. - wypełnianie zadań na platformie Moodle - 15 godz. 15+30+20+15 = 80 godz. / 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: - kolokwium pisemne na platformie Moodle w wersji testowej - pytania otwarte i zamknięte (70% oceny końcowej) Skala: 0-50 % - 2 (ndst) 51-60 % - 3 (dst) 61-69 % - 3+ (dst+) 70-79 % - 4 (db) 80-89 % - 4+ (db+) 90-100 - 5 (bdb) - praca i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, wypełnianie zadań grupowych, i odpowiedzi na pytania problemowe, prezentacja z określonego tematu w zespołach, zadania na platformie Moodle) (30% oceny końcowej). Punkty można uzyskać po każdych zajęciach - obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności z przyczyn losowych. Każda kolejna może skutkować obniżeniem oceny końcowej o 0,25. Student, który zaliczył przedmiot na ocenę: 3.0 - zna podstawowe prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju; wymienia zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi opisywania ludzkich zachowań; jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego. 4.0 - opisuje prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności oraz rozwoju osobowości wychowanków; charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, opisuje ich przyczyny i skutki; posługuje się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych. 5.0 - opisuje i wyjaśnia w odniesieniu do literatury przedmiotu nawet złożone prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności oraz rozwoju osobowości wychowanków; szczegółowo i wyczerpująco charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, opisuje oraz wyjaśnia ich przyczyny oraz skutki; posługując się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; odznacza się gotowością do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.