Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Developmental Psychology and Psychology of Personality

General data

Course ID: WNP-PEZ-PRIOC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Developmental Psychology and Psychology of Personality
Name in Polish: Psychologia rozwojowa i osobowości - ćwiczenia
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dokładną charakterystyką poszczególnych etapów rozwoju człowieka poczynając od okresu prenatalnego kończąc na okresie adolescencji. Studenci zapoznają również z charakterystycznymi dla danego okresu rozwojowego zadaniami i osiągnięciami rozwojowymi.

Full description: (in Polish)

Student pozna szczegółowe zmiany rozwojowe jakie zachodzą w człowieku w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej, fizycznej i moralnej na każdym etapie rozwoju (w zależności od jego specyfiki) w okresie prenatalnym (tutaj koncentracja jest na sferze fizycznej i czynnikach sprzyjających oraz zagrażających prawidłowemu rozwojowi), okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa oraz w czasie adolescencji (wraz z charakterystyką kształtowania się osobowości i tożsamości młodego człowieka).

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2009), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

2. Brzezińska A. (2019) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP

Literatura uzupełniające:

1. Brzezińska A. Ziółkowska B. Appelt K. (2016) Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk: GWP

2. Birch A., Malim T., (1997) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

3. Matczak A.,(2003) Zarys psychologii rozwoju, Warszawa: Wyd. Edukacyjne Żak

4. Trempała J. (2020) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W_01 - Student zna prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków.

W_02 -Student charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, ich przyczyny i skutki

U_01 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe;

K_01 - Student jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych.

Opis ECTS

- udział w ćwiczeniach: 15 godz.

- przygotowanie się do zajęć (czytanie i opracowywanie wskazanej literatury) 30 godz.

- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 20 godz.

- wypełnianie zadań na platformie Moodle - 15 godz.

15+30+20+15 = 80 godz. / 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

- kolokwium pisemne na platformie Moodle w wersji testowej - pytania otwarte i zamknięte (70% oceny końcowej)

Skala:

0-50 % - 2 (ndst)

51-60 % - 3 (dst)

61-69 % - 3+ (dst+)

70-79 % - 4 (db)

80-89 % - 4+ (db+)

90-100 - 5 (bdb)

- praca i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, wypełnianie zadań grupowych, i odpowiedzi na pytania problemowe, prezentacja z określonego tematu w zespołach, zadania na platformie Moodle) (30% oceny końcowej). Punkty można uzyskać po każdych zajęciach

- obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności z przyczyn losowych. Każda kolejna może skutkować obniżeniem oceny końcowej o 0,25.

Student, który zaliczył przedmiot na ocenę:

3.0 - zna podstawowe prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju; wymienia zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi opisywania ludzkich zachowań; jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego.

4.0 - opisuje prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności oraz rozwoju osobowości wychowanków; charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, opisuje ich przyczyny i skutki; posługuje się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych.

5.0 - opisuje i wyjaśnia w odniesieniu do literatury przedmiotu nawet złożone prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności oraz rozwoju osobowości wychowanków; szczegółowo i wyczerpująco charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, opisuje oraz wyjaśnia ich przyczyny oraz skutki; posługując się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; odznacza się gotowością do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)