Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Teaching practice

General data

Course ID: WNP-PEZ-PRP1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Teaching practice
Name in Polish: Praktyki pedagogiczne
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Praktyka pedagogiczna ma na celu umożliwić studentom kontakt z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie między innymi:

• przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej;

• krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikację;

• nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki i terapii pedagogicznej;

• pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;

• wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga.

Full description: (in Polish)

W trakcie trwania 4 semestru studenci są zobowiązani do odbycia 90 godzinnej praktyki pedagogicznej. Obejmuje ona:

• 45 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo - wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.

• 45 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.

Oba bloki praktyki pedagogicznej obejmują:

• 5 godzin zapoznania z organizacją pracy w placówce, stosowną dokumentacją,

• 10 godzin obserwacji,

• 10 godzin przygotowania konspektów prowadzonych zajęć oraz skonsultowanie z opiekunem praktyk,

• 15 godzin zajęć przeprowadzonych z pomocą opiekuna praktyk,

• 5 godzin omówienie przeprowadzonych zajęć wraz z opiekunem praktyk.

Praktyka pedagogiczna ma za zadanie zdobycie przez studenta pierwszego doświadczenia przeprowadzania praktycznych zajęć w placówce opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej. Przebieg zajęć powinien być zaprojektowany całkowicie przez studenta. Realizacja zajęć natomiast, powinna odbywać się wspólnie z opiekunem praktyk.

Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach:

• zaświadczenia o odbyciu praktyki,

• wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę,

• wypełnionych przez studenta i opiekuna kart kompetencji,

• oceny końcowej zaliczenia praktyk nauczycielskich,

• wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem,

• konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,

• innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.,

• arkusza ewaluacji praktyk.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NP1_W10; Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych

środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach

w nich zachodzących.

NP1_W14; Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu

edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.

NP1_W15; Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności

edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i

pomocowej.

NP1_W16; Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania

typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w

różnych obszarach działalności pedagogicznej.

NP1_W17; Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy

w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych.

P_WR1_04; ma uporządkowaną wiedzę na temat nieprzystosowania społecznego – jego przyczyn, form, objawów a także zna stadia i typologie nieprzystosowania społecznego.

P_WR1_05; posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy

opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej.

P_WR1_08; Zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i

resocjalizacyjnej.

P_WR1_06 zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego a także

prawa karnego.

NP1_U01; Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk

społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.

NP1_U02; Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z

zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.

NP1-U03; Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów

ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania

sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych

w odniesieniu do różnych kontekstów działalności

pedagogicznej.

NP1_U07; Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji

interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i

porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy

użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze

specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami

spoza grona specjalistów.

NP1_U09; Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i

dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi

sferami działalności pedagogicznej.

NP1_U10; Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz

projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych

działań.

NP1_U12; Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w

podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy

etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań

pedagogicznych.

NP1_U14; Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać

ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.

NP1_U18; Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania

współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.

NP1_U20; Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania,

posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym).

NP1_U23; Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały,

środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego

realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać

nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.

P_UR1_02; Posiada umiejętności pracy z osobami mającymi

trudności w przystosowaniu się do społecznych

oczekiwań i wymagań związanych z pełnionymi rolami

wynikającymi z bycia na określonym etapie rozwoju

psychospołecznego.

P_UR1_03; Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o

charakterze profilaktycznym ze szczególnym

uwzględnieniem problemów występujących w

środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia).

P_UR1_04; Posiada umiejętność opracowywania strategii

wychowawczych i animacyjnych wspierających rozwój

jednostki oraz wyrównania jej szans oświatowych,

kulturowych i socjalnych.

NP1_K01; Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,

rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego

i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych

kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki

własnego rozwoju i kształcenia.

NP1_K03; Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie

podejmowania działań pedagogicznych w środowisku

społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań

zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i

odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i

zespołowych działań profesjonalnych w zakresie

pedagogiki.

NP1_K04; Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób

profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania

zasad etyki zawodowej.

NP1_K07; Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania

pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.

NP1_K08; Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy,

projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

NP1_K09; W programowaniu pracy wychowawczej dostrzega

wartość towarzyszącej i aktywnej obecności wychowawcy

w procesie rozwoju wychowanka, odwołując się do

kategorii: rozumu, religii, miłości wychowawczej.

NP1_K12; Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

P_KR1_02; Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy,

projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

P_KR1_05; Postępuje zgodnie z dyrektywami metodycznymi w

pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.

P_KR1_08; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób

profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę 3:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

Na ocenę 3,5:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

Na ocenę 4:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

Na ocenę 4,5:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

• jest zainteresowany problematyką zajęć;

• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

Na ocenę 5:

• zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym;

• potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

• jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć;

• przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

• identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)