Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa z elementami psychoterapii dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-PRZPD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa z elementami psychoterapii dziecka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_TW2_03

P_TW2_05

P_TU2_02

P_TU2_04

P_TU2_07

P_TK2_02


Skrócony opis:

Celem zajęć jest przypomnienie studentom wiedzy z zakresu rozwoju dziecka będącego w normie rozwojowej, a także przejawiającego różnego rodzaju zachowania problemowe i trudności przystosowawcze. Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z problematyką psychicznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z diagnozą, współcześnie najczęściej występujących, zaburzeń rozwojowych i psychicznych. Omówienie znaczenia czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka. Zapoznanie studentów ze strategiami terapeutycznymi wykorzystywanymi w pracy z dziećmi i młodzieżą z określonymi potrzebami rozwojowymi.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z następującą tematyką:

Rodzinny kontekst systemowy w powstawaniu i leczeniu zaburzeń u dzieci i młodzieży.

Alkoholowy zespół płodowy (FAS) diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka.

Elementy terapii dzieci z zaburzeniami lękowymi.

Elementy terapii dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi.

Charakterystyka problemowych zachowań i trudności przystosowawczych u dzieci – wspomaganie rozwoju samokontroli, rozwoju społecznego, emocjonalnego, umiejętności szkolnych.

Strategie terapeutyczne dostosowane do potrzeb dziecka (bajka, opowiadanie, psychorysunek, techniki poznawczo- behawioralne)

Literatura:

-Skorek, Ewa Małgorzata, Terapia pedagogiczna: zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci,Oficyna Wydawnicza

"Impuls", Kraków 2010

-Harwas-Napierała, Barbara, Trempała, Janusz, Psychologia rozwoju człowieka: charakterystyka okresów życia człowieka,

część 2, PWN, Warszawa 2009

-Liszcz, Krzysztof, Dziecko z FAS w szkole i w dom, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2011

- Klecka, Małgorzata, Ciąża i alkohol : w trosce o dziecko FAS, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa

- Kendall, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji- techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, GWP, Sopot

2012

Literatura uzupełniająca:

- Bloomquist M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu

Jagiellońskiego, Kraków 2011

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student wie/umie/potrafi:

student ma uporządkowaną wiedzę na temat normy i patologii w rozwoju dzieci i młodzieży

zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka

umie scharakteryzować różne strategie terapeutyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi z różnymi potrzebami rozwojowymi

ma świadomość pomocy i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami

tworzy indywidualne, dostosowane do potrzeb dziecka strategie terapeutyczne

umie współpracować z innymi specjalistami w celu pomocy dzieciom i ich rodzinom

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

- prezentacja multimedialna

- praca w grupach

- praca indywidualna podczas zajęć

- studium przypadku

- dyskusja

Kryteria oceniania:

- kolokwium ustne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność

Student, który zaliczył przedmiot wie/umie/ potrafi:

5 – student opanował cały zakres materiału w stopniu bardzo dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, samodzielnie tworzy strategie pomocy dzieciom z określonymi potrzebami

4+ - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, z niewielką pomocą tworzy program terapeutyczny dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi

4 - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, z pomocą tworzy program terapeutyczny dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi

3+ - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu podstawowym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami,

3- student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu podstawowym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)