Psychologia rozwojowa z elementami psychoterapii dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-PRZPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa z elementami psychoterapii dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_TW2_03 P_TW2_05 P_TU2_02 P_TU2_04 P_TU2_07 P_TK2_02 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przypomnienie studentom wiedzy z zakresu rozwoju dziecka będącego w normie rozwojowej, a także przejawiającego różnego rodzaju zachowania problemowe i trudności przystosowawcze. Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z problematyką psychicznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z diagnozą, współcześnie najczęściej występujących, zaburzeń rozwojowych i psychicznych. Omówienie znaczenia czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka. Zapoznanie studentów ze strategiami terapeutycznymi wykorzystywanymi w pracy z dziećmi i młodzieżą z określonymi potrzebami rozwojowymi. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z następującą tematyką: Rodzinny kontekst systemowy w powstawaniu i leczeniu zaburzeń u dzieci i młodzieży. Alkoholowy zespół płodowy (FAS) diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Elementy terapii dzieci z zaburzeniami lękowymi. Elementy terapii dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi. Charakterystyka problemowych zachowań i trudności przystosowawczych u dzieci – wspomaganie rozwoju samokontroli, rozwoju społecznego, emocjonalnego, umiejętności szkolnych. Strategie terapeutyczne dostosowane do potrzeb dziecka (bajka, opowiadanie, psychorysunek, techniki poznawczo- behawioralne) |
Literatura: |
-Skorek, Ewa Małgorzata, Terapia pedagogiczna: zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci,Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010 -Harwas-Napierała, Barbara, Trempała, Janusz, Psychologia rozwoju człowieka: charakterystyka okresów życia człowieka, część 2, PWN, Warszawa 2009 -Liszcz, Krzysztof, Dziecko z FAS w szkole i w dom, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2011 - Klecka, Małgorzata, Ciąża i alkohol : w trosce o dziecko FAS, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa - Kendall, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji- techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, GWP, Sopot 2012 Literatura uzupełniająca: - Bloomquist M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student wie/umie/potrafi: student ma uporządkowaną wiedzę na temat normy i patologii w rozwoju dzieci i młodzieży zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka umie scharakteryzować różne strategie terapeutyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi z różnymi potrzebami rozwojowymi ma świadomość pomocy i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami tworzy indywidualne, dostosowane do potrzeb dziecka strategie terapeutyczne umie współpracować z innymi specjalistami w celu pomocy dzieciom i ich rodzinom |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - prezentacja multimedialna - praca w grupach - praca indywidualna podczas zajęć - studium przypadku - dyskusja Kryteria oceniania: - kolokwium ustne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność Student, który zaliczył przedmiot wie/umie/ potrafi: 5 – student opanował cały zakres materiału w stopniu bardzo dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, samodzielnie tworzy strategie pomocy dzieciom z określonymi potrzebami 4+ - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, z niewielką pomocą tworzy program terapeutyczny dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi 4 - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, z pomocą tworzy program terapeutyczny dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi 3+ - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu podstawowym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, 3- student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu podstawowym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.