Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-PS-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Patologia społeczna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA: P_WR2_04; P_WR2_06 UMIEJĘTNOŚCI: P_UR2_03; P_UR2_07 KOMPETENCJE: P_KR2_01; P_UR2_05

Skrócony opis:

Przedmiot "Patologia społeczna" stanowi wprowadzenie do zagadnienia natury ludzkiej i skłonności jednostki jak i społeczeństwa do popadania w mechanizmy degradujące lub wzmacniające człowieka jako osobę. Motywem przewodnim przedmiotu jest studium "Joker'a" jako egzemplifikacji współczesnego dewianta społecznego.

Pełny opis:

Celem wykładów z przedmiotu „Patologii społecznej” jest ukazanie możliwie szerokiego spektrum ludzkich zachowań dewiacyjnych (negatywnych i pozytywnych), ilustrujących jakość i dwoistość natury ludzkiej. Wykłady są prowadzone z perspektywy personalistycznej, zorientowanej na analizę mechanizmów degradujących i wzbogacających osobę jak i wspólnotę. Treścią wykładu są również inne podejścia ujawniające przyczynowość patologii w kontekstach społeczno-kulturowych i psychospołecznych. W oparciu o klasyczne teorie socjologiczne i psychologiczne tłumaczące zjawiska anomii oraz postaw i zachowań człowieka w grupie, analizowane są również bieżące wydarzenia społeczno-polityczne o znamionach patologii. Takie podejście umożliwia bardziej aktywny udział studentów, zgłaszających własne doświadczenia i towarzyszące im dylematy życiowe. Spośród gamy zachowań dewiacyjnych wybrano te, których z pewnym prawdopodobieństwem doświadczyć można w środowiskach akademickich jak i w drodze kariery pedagoga szkolnego i pedagoga ulicy. Na tej podstawie, wybrano do analiz między innymi zjawiska: stereotypizacji i uprzedzeń, rozproszonej odpowiedzialności jak i agresji dzieci i młodzieży, terroryzmu, samobójstw, wykluczenia społecznego (mobbing, bezdomność, dzieci ulicy) oraz patologie seksualne, z uwzględnieniem pedofilii.

Literatura:

Literatura i materiały podstawowe:

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, PWN, Warszawa, 2011

A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa, 2005

reż. T. Phillips, s. Silver, Joker, dramat kryminalny, główna rola: Joaquin Phoenix Kanada/USA, 2019

Literatura uzupełniające:

S. Kozak, Patologie dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa, 2007

E. Bielicki, Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz, 2005

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EK_01 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat własnej specjalności, obejmującą terminologię, teorię i

metodykę wybranych zagadnień patologii i profilaktyki

EK_02 Student ma wiedzę na temat patologii jako pewnej szczególnej formy zachowania dewiacyjnego

UMIEJĘTNOŚCI:

EK_01 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu wybranych zagadnień patologii i

profilaktyki, w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i

terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania

działań praktycznych w ujęciu wybranych zagadnień patologii i profilaktyki

EK_02 Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi

dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, dotyczących

wybranych zagadnień patologii i profilaktyki

KOMPETENCJE:

EK_01 Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju

osobistego i zawodowego dla dobra podopiecznych w ujęciu wybranych zagadnień patologii i profilaktyki

EK_02 Student przygotowany jest do pełnienia funkcji pedagogicznych w instytucjach państwowych i organizacjach

pozarządowych oraz placówkach przez nie prowadzonych działających w obszarze opieki pedagogicznej, terapeutycznej,

pomocy społecznej oraz wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy

Opis ECTS:

- udział w ćwiczeniach: 15 godz.;

- przygotowanie do zajęć (przygotowanie wypowiedzi ustnej): 5 godz.

- przygotowanie projektu grupowego– pt. ,,Sposoby profilaktyki wybranej patologii"): 5 godz.;

- przygotowanie do egzaminu ustnego: 5 godz.;

Metody i kryteria oceniania:

Wykład konwersatoryjny, omawianie studium przypadków, metody ćwiczebne.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)