Socio-occupational strategy in different age groups
General data
Course ID: | WNP-PEZ-PSZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Socio-occupational strategy in different age groups |
Name in Polish: | Polityka społeczno-zawodowa różnych grup wiekowych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | P_WD2_01 P_WD2_03 P_UD2_01 P_UD2_02 P_UD2_06 P_KD2_02 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z sytuacją społeczno-zawodową różnych grup wiekowych, a także z wybranymi obszarami polityki społecznej (realizowanej na poziomie państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego), w tym z perspektywicznymi rozwiązaniami pomocowymi w sektorze działań społecznych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Cele, obszary zainteresowań i instrumenty polityki społecznej. Wprowadzenie w problematykę zajęć - 1 godz. 2. Postawy rządów państw UE wobec osób młodych - wspierania ich rozwoju oraz aktywności na rynku pracy - 1 godz. 3. Diagnoza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne i animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej na rzecz różnych grup wiekowych - 4 godz. 4. Nowe rozwiązania w zakresie poradnictwa zawodowego oraz wsparcia społecznego - 1 godz. 5. Polityka społeczna a społeczna odpowiedzialność biznesu. Wybrane zagadnienia - 1 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Gąciarz B., Ostrowska A., Pańków W., Integracja społeczna i aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych zamieszkałych w małych miastach i na terenach wiejskich: uwarunkowania sukcesów i niepowodzeń, Warszawa 2008. 2. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce, Warszawa 2014. 3. Kurzynowski A., Polityka społeczna, Warszawa 2005. 4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003. 5. Szatur - Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000. Proponowana literatura dodatkowa: 1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Warszawa 2012. 2. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004. 3. Malinowski A., Piskor S., Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w Unii Europejskiej a doświadczenia polskie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, red. S. Borkowska, Warszawa 2006. 4. Theiss M., Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna,Toruń 2007. 5. Czasopismo naukowe "Polityka Społeczna" wydawane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego. Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności o instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej. UMIEJĘTNOŚCI: Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego. Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole. KOMPETENCJE: Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego i animatora pracy społecznej. Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 3 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta - godziny kontaktowe - ćwiczenia - 8h - przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h - przygotowanie się do zaliczenia - 20h - przygotowanie projektu - 20h - udział w konsultacjach (także zdalnych) - 7h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Projekt studencki zespołowy (P_WD2_01, P_WD2_03, P_UD2_01, P_UD2_02, P_UD2_06); - Obecność i aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_03, P_UD2_01); - Indywidualna analiza źródeł, prace zaliczeniowe (P_WD2_01, P_KD2_02). Na ocenę dostateczną (3,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Na ocenę dostateczną plus (3,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Wzmocnienie oceny dostatecznej jest możliwe dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień. Na ocenę dobrą (4,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Wzmocnienie oceny dostatecznej plus poprzez szczególnie czynne uczestnictwo w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej społecznej odpowiedzialności biznesu i związkom CSR z polityką społeczną. Na ocenę dobrą plus (4,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Wzmocnienie oceny dobrej jest możliwe dzięki wyjątkowo aktywnemu udziałowi (np. lider grupy) w projekcie studenckim: Analiza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne (w tym animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej) na rzecz wybranych grup wiekowych oraz prognozowanie rozwoju danych problemów społecznych i sposobów ich rozwiązania. Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy oraz dzięki kooperacji m.in. z instytucjami rynku pracy, samorzadowymi) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej. Wzmocnienie oceny dobrej plus - poprzez opracowanie dodatkowych materiałów wzbogacających prezentację grupy (dane z badań, opinie ekspertów, dobre praktyki) oraz zadbanie o wymiar praktyczny podjętego projektu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.