Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Socio-occupational strategy in different age groups

General data

Course ID: WNP-PEZ-PSZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Socio-occupational strategy in different age groups
Name in Polish: Polityka społeczno-zawodowa różnych grup wiekowych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

P_WD2_01

P_WD2_03

P_UD2_01

P_UD2_02

P_UD2_06

P_KD2_02

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z sytuacją społeczno-zawodową różnych grup wiekowych, a także z wybranymi obszarami polityki społecznej (realizowanej na poziomie państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego), w tym z perspektywicznymi rozwiązaniami pomocowymi w sektorze działań społecznych.

Full description: (in Polish)

1. Cele, obszary zainteresowań i instrumenty polityki społecznej. Wprowadzenie w problematykę zajęć - 1 godz.

2. Postawy rządów państw UE wobec osób młodych - wspierania ich rozwoju oraz aktywności na rynku pracy - 1 godz.

3. Diagnoza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne i animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej na rzecz różnych grup wiekowych - 4 godz.

4. Nowe rozwiązania w zakresie poradnictwa zawodowego oraz wsparcia społecznego - 1 godz.

5. Polityka społeczna a społeczna odpowiedzialność biznesu. Wybrane zagadnienia - 1 godz.

Bibliography: (in Polish)

1. Gąciarz B., Ostrowska A., Pańków W., Integracja społeczna i aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych zamieszkałych w małych miastach i na terenach wiejskich: uwarunkowania sukcesów i niepowodzeń, Warszawa 2008.

2. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce, Warszawa 2014.

3. Kurzynowski A., Polityka społeczna, Warszawa 2005.

4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003.

5. Szatur - Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.

Proponowana literatura dodatkowa:

1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Warszawa 2012.

2. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004.

3. Malinowski A., Piskor S., Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w Unii Europejskiej a doświadczenia polskie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, red. S. Borkowska, Warszawa 2006.

4. Theiss M., Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna,Toruń 2007.

5. Czasopismo naukowe "Polityka Społeczna" wydawane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego.

Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności o instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych.

Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego.

Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole.

KOMPETENCJE:

Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego i animatora pracy społecznej.

Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 3 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta

- godziny kontaktowe - ćwiczenia - 8h

- przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h

- przygotowanie się do zaliczenia - 20h

- przygotowanie projektu - 20h

- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 7h

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Projekt studencki zespołowy (P_WD2_01, P_WD2_03, P_UD2_01, P_UD2_02, P_UD2_06);

- Obecność i aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_03, P_UD2_01);

- Indywidualna analiza źródeł, prace zaliczeniowe (P_WD2_01, P_KD2_02).

Na ocenę dostateczną (3,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na

temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.

Na ocenę dostateczną plus (3,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na

temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.

Wzmocnienie oceny dostatecznej jest możliwe dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień.

Na ocenę dobrą (4,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na

temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.

Wzmocnienie oceny dostatecznej plus poprzez szczególnie czynne uczestnictwo w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej społecznej odpowiedzialności biznesu i związkom CSR z polityką społeczną.

Na ocenę dobrą plus (4,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.

Wzmocnienie oceny dobrej jest możliwe dzięki wyjątkowo aktywnemu udziałowi (np. lider grupy) w projekcie studenckim: Analiza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne (w tym animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej) na rzecz wybranych grup wiekowych oraz prognozowanie rozwoju danych problemów społecznych i sposobów ich rozwiązania.

Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych, a także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społeczno - zawodowej państwa; dysponuje też umiejętnościami (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy oraz dzięki kooperacji m.in. z instytucjami rynku pracy, samorzadowymi) wyszukiwania, nazywania i monitorowania informacji na temat problemów społeczno - zawodowych; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.

Wzmocnienie oceny dobrej plus - poprzez opracowanie dodatkowych materiałów wzbogacających prezentację grupy (dane z badań, opinie ekspertów, dobre praktyki) oraz zadbanie o wymiar praktyczny podjętego projektu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)