Bachelor Seminar
General data
Course ID: | WNP-PEZ-SEM-3-WS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Bachelor Seminar |
Name in Polish: | Seminarium licencjackie |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Podstawowe zasady pedagogii personalistycznej oraz zasady prowadzenia badań i pisania pracy naukowej |
Full description: |
(in Polish) 1. Teoria i praktyka w pedagogii osoby 2. Kryterium personalistyczne - pozytywne, negatywne - elementy metody personalistycznej 3. Przegląd metod pedagogii osoby - analiza wybranych metod - różnorodność metod 4. Wychowanie - pedagogia - pedagogika. Zależności 5. Pseudowychowanie 6. Problemy szczegółowe (władza wychowawcza, przymus, samowychowanie) (6 godzin) 7. Zakres tematyczny, pytania, problem 8. Sformułowanie tematu i tytułu pracy II semestr 9. Hipotezy ogólne i szczegółowe 10. Praca teoretyczna i teoretyczno-empiryczna 11. Metodologiczny aspekt badań 12. Struktura pracy 13. Źródła badawcze 14. Sporządzanie bibliografii 15. Korzystanie ze źródeł internetowych 16. Cytowanie, referowanie poglądów i stanowisk 17. Sporządzanie notatek 18. Sporządzanie przypisów. III semestr 19. Typologia błędów merytorycznych 20. Typologia błędów formalnych 21 Błędy językowe, styl naukowy 22. Cechy dobrego stylu - prostota, zwięzłość, jasność 23. Plagiat i autoplagiat 24. Prezentowanie tekstu. 25. Prezentacje multimedialne 26. Skróty, abstrakty 27. Sporządzanie wstępu i zakończenia 28. Korekta pracy 29. Obrona pracy dyplomowej 30. Planowanie dalszych badań |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomowa lub doktorską, Universitas Kraków 1995. Grzybowski Przemysław Paweł, Sawicki Krzysztof, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Impuls, Kraków 2010. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000, Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011 Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006, Podstawy metodologii badań w pedagogice (red.) S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: w zakresie wiedzy: - zna miejsce pedagogiki wśród innych nauk i wyjaśnia występujące między nimi zależności, - ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi badawczych w zakresie umiejętności potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę do analizy zagadnień pedagogicznych, - przeprowadzić podstawowe badania, formułować hipotezy, wyciągnąć wnioski, - w sposób klarowny zreferować cudze i przedstawić swoje poglądy - przedstawić na piśmie zagadnienie w uporządkowany merytorycznie i metodologicznie sposób (struktura pracy, przypisy, bibliografia) - korzysta z technologii informacyjnej w zakresie postaw: - ma świadomość obowiązywania norm zawodowych i moralnych w badaniach naukowych, - pracuje w sposób zaplanowany i odpowiedzialny liczba ECTS - 6 (1 ECTS = 25/30 godz.) udział w pracy seminarium (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 70 godz. przygotowanie referatu, prezentacji, fragmentu pracy - 65 godz. suma godzin - 150 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: 1. obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach 2. przygotowanie do zajęć: lektura wskazanych tekstów, opracowanie zagadnienia / problemu 3. stopień i poziom realizacji pracy dyplomowej według przyjętego harmonogramu działania - przedstawienie części teoretycznej oraz roboczej wersji części badawczej (badań własnych) Ogólny harmonogram przygotowania pracy dyplomowej I semestr przygotowanie tematy i tytuły, planu i struktury pracy, głównego problemu i hipotez, określenie ogólnych założeń metodologicznych, wskazanie głównych źródeł, bibliografia, szczegółowy plan rozdziałów teoretycznych II semestr napisanie rozdziałów teoretycznych, przygotowanie rozdziału badawczego, określenie szczegółowych hipotez, sporządzenie pełnej bibliografii, przygotowanie szczegółowych narządzi do do części badawczej III semestr przeprowadzenie badań, interpretacja badań, ostateczne wnioski, przedstawienie całości pracy, korekta i poprawki Oceny niedostateczna (2) - (student) nie rozumie specyfiki metod pedagogicznych; nie potrafi ich stosować; nie ma elementarnej wiedzy na temat prowadzenia badań w pedagogice (pedagogice specjalnej) dostateczna (3) - - wiedza: zna terminologię; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki (pedagogiki specjalnej) w systemie nauk, zna zasady projektowania badań naukowych, ma podstawową wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, przedstawia podstawowe zasady pisania pracy; - umiejętności: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. realizuje zaplanowany harmonogram działań w stopniu dostatecznym; posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie w sposób w miarę precyzyjny i spójny, posiada elementarną umiejętność argumentowania; - kompetencje: ma przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej. dobra (4) - wiedza: zna dobrze terminologię, stosuje właściwe metody, ma dobrze ugruntowaną wiedzę o miejscu pedagogiki (pedagogiki specjalnej) w systemie nauk, dobrze zna zasady projektowania badań naukowych, ma podstawową wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, przedstawia podstawowe zasady pisania pracy; - umiejętności: potrafi właściwie i efektywnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. realizuje we właściwy sposób zaplanowany harmonogram działań ( pisania pracy); posiada ugruntowane umiejętności badawcze, potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie w sposób precyzyjny i spójny, posiada dobrze ugruntowaną umiejętność argumentowania i prezentowania własnych poglądów, posiada umiejętność właściwego formułowania problemów, w sposób jasny przedstawia je w słowie i na piśmie; - kompetencje: ma właściwie ugruntowane przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej. bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania pedagogiki osoby, - wiedza: zna bardzo dobrze terminologię, stosuje właściwe metody, także w sytuacjach nietypowych, dobrze zna zasady projektowania różnorodnych badań naukowych (także wielodyscyplinarnych), ma poszerzoną wiedzę, na temat norm etycznych w nauce, szczegółowo przedstawia zasady pisania pracy; - umiejętności: potrafi właściwie, efektywnie i wielostronnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy problemów praktycznych. posiada zdolność dostosowania działań badawczych do zmieniających się okoliczności i warunków, potrafi referować w mowie i na piśmie trudne i kontrowersyjne stanowiska w sposób precyzyjny i spójny, posiada bardzo dobrze ugruntowaną umiejętność argumentowania i prezentowania własnych poglądów oraz właściwego i precyzyjnego formułowania problemów; - kompetencje: ma pogłębione i mocno ugruntowane przekonanie o potrzebie działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej. potrafi myśleć krytycznie a samokrytycznie, w odpowiedzialny sposób realizuje zadania związane z przygotowanie pracy i w pełni samodzielnie kontroluje własne postępy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.