Społeczno-kulturowe uwarunkowania opieki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-SKO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-kulturowe uwarunkowania opieki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2-W09 - S2A_W03, S2A_W05 NP2_W07 - S2A_W03 NP2_U01 - S2A_U01 H2A_U01 NP2_K01 - H2A_K01 NP2_K03 - H2A_K01 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie roli czynników społecznych i kulturowych w procesie opieki i wychowania. Szczególna uwaga zwrócona będzie na rolę relacji społecznych, uczestnictwa społecznego, więzi społecznych w odniesieniu do czynności opiekuńczych. |
Pełny opis: |
1. Opieka w najszerszym znaczeniu i jej składniki. Zakresy opieki międzyludzkiej. 2. Kategorie opieki: fundamentalna pozycja opieki rodzinnej w strukturze opieki międzyludzkiej, opieka jako kategoria moralna, społeczna i prawna. 3.Postawy opiekuńcze. 4. Atmosfera opieki (wyjaśnienie pojęć: nastrój, klimat, atmosfera, pojęcie atmosfery opieki i atmosfery wychowani). |
Literatura: |
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Stan i perspektywy rozwoju, Zielona Góra, 1999. Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania, Zielona Góra 2001. Stochmiałek J. (red.), Kierunki rozowju współczesnej pedagogiki opiekuńczej i specjalnej, Częstochowa 1993. Branka Z., Kuźma J. (red.), Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania w Polsce, Kraków 1996. Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 1998. Marzec- Holka K.(red.): Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005. Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń 1980. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkoaniach procesu opieki. Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesu opieki. Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych z obszaru opieki, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia opieki. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Wykład informacyjny Na ocenę bardzo dobrą - student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki. Bardzo dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki. Student poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach rozwija w sobie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Na ocenę dobrą - student posiada dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki. Dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki. Student dostrzega konieczność nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności. Na ocenę dostateczną - student posiada dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki. Dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki. Student dostrzega konieczność nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności. Na ocenę niedostateczną - student nie posiada żadnej wiedzy dotyczącej kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki. Nie angażuje się w poszukiwanie różnorodnych informacji potrzebnych do zajęć na temat zjawisk społecznych Student nie dostrzega konieczności nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.