Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczno-kulturowe uwarunkowania opieki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-SKO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczno-kulturowe uwarunkowania opieki
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2-W09 - S2A_W03, S2A_W05

NP2_W07 - S2A_W03

NP2_U01 - S2A_U01 H2A_U01

NP2_K01 - H2A_K01

NP2_K03 - H2A_K01

Skrócony opis:

Celem zajęć jest ukazanie roli czynników społecznych i kulturowych w procesie opieki i wychowania. Szczególna uwaga zwrócona będzie na rolę relacji społecznych, uczestnictwa społecznego, więzi społecznych w odniesieniu do czynności opiekuńczych.

Pełny opis:

1. Opieka w najszerszym znaczeniu i jej składniki. Zakresy opieki międzyludzkiej.

2. Kategorie opieki: fundamentalna pozycja opieki rodzinnej w strukturze opieki międzyludzkiej, opieka jako kategoria moralna, społeczna i prawna.

3.Postawy opiekuńcze.

4. Atmosfera opieki (wyjaśnienie pojęć: nastrój, klimat, atmosfera, pojęcie atmosfery opieki i atmosfery wychowani).

Literatura:

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Stan i perspektywy rozwoju, Zielona Góra, 1999.

Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania, Zielona Góra 2001.

Stochmiałek J. (red.), Kierunki rozowju współczesnej pedagogiki opiekuńczej i specjalnej, Częstochowa 1993.

Branka Z., Kuźma J. (red.), Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania w Polsce, Kraków 1996.

Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 1998.

Marzec- Holka K.(red.): Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005.

Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń 1980.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student posiada uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkoaniach procesu opieki.

Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesu opieki.

Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych z obszaru opieki, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia opieki.

Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i

umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga.

Metody i kryteria oceniania:

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Wykład informacyjny

Na ocenę bardzo dobrą - student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki.

Bardzo dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki.

Student poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach rozwija w sobie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

Na ocenę dobrą - student posiada dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki.

Dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki.

Student dostrzega konieczność nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.

Na ocenę dostateczną - student posiada dobrą wiedzę dotyczącą kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki.

Dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem różnorodnych informacji na temat zjawisk społecznych i interpretuje je z punktu widzenia opieki.

Student dostrzega konieczność nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.

Na ocenę niedostateczną - student nie posiada żadnej wiedzy dotyczącej kulturowych i społecznych uwarunkowań opieki.

Nie angażuje się w poszukiwanie różnorodnych informacji potrzebnych do zajęć na temat zjawisk społecznych

Student nie dostrzega konieczności nieustannego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)