Theory of education
General data
Course ID: | WNP-PEZ-TKK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Theory of education |
Name in Polish: | Teoria kształcenia |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP2_W12, NP2_U01, NP2_U11, NP2_K04 |
Short description: |
(in Polish) Teorię kształcenia dość powszechnie utożsamia się z dydaktyką, co jest błędem. Kształcenie jest odrębną formą działania pedagogicznego, w której głównym agensem jest odbiorca oddziaływań edukacyjnych – dziecko/uczeń/wychowanek/dorastający. Interwencje wychowawcze/edukacyjne mają za zadanie zachęcić go do podjęcia własnej aktywności i go w niej wspierać. Tak więc kształcenie się jako czynność własna dziecka/ucznia/wychowanka/dorastającego wyznacza ingerencjom rodzi-ca/nauczyciela/wychowawcy nieprzekraczalną granicę, a przez to zmusza do koncypowania tych ingerencji z uwzględnieniem wolności i sprawczości podmiotu oddziaływań edukacyjnych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu: - założenia teorii wychowania, uczenia się i nauczania, kształcenia, opieki, w tym usytuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształcenia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, - współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia, - zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wymagania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawcy, konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, potrzebę i sposób wyrównywania szans edukacyjnych. Student potrafi: - rozpoznawać różnorodne zjawiska i problemy, w oparciu o wiedzę z różnych źródeł, w szczególności teorię z zakresu pedagogiki, jak również jej subdyscyplin, - pracować z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek, - pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjnej. Student gotów jest do respektowania dyrektyw metodycznych w działaniach praktycznych, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji w tym zakresie. Opis ECTS: udział w zajęciach – 8, praca własna: - wykonywanie zadań po zajęciach – 16, - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) – 22, - rozwiązywanie quizów do lektur – 4. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.