Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogical therapy of a child in preschool and early school age

General data

Course ID: WNP-PEZ-TPDZI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedagogical therapy of a child in preschool and early school age
Name in Polish: Terapia pedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NP2_W11, NP2_W16,

NP2_W20, NP2_U02,

NP2_U14, NP2_K12

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą organizcji terapii pedagogicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym z metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz wybranymi metodami, programami i zestawami ćwiczeń wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z dzieckiem z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Full description: (in Polish)

Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne trudności w uczeniu się oraz ryzyko dysleksji - ustalenia terminologiczne.

Rozpoznawanie uczniów z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.

Zasady terapii pedagogicznej, aspekty postępowania terapeutycznego i czynniki warunkujące efektywność terapii.

Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.

Projektowanie ćwiczeń służących profilaktyce i terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu: stabilizacyjnych, usprawniających motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijających kompetencje narracyjne

Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod, programów i zestawów ćwiczeń wykorzystywanych w pracy korekcyjno-kompensacyjnej w przedszkolu i szkole, m.in.: Metoda Dobrego Startu, Ćwiczenia grafomotoryczne wg. H. Tymichovej, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda Rocławskiego , Metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu B. Zakrzewskiej, ćwiczenia w opracowaniu Z. Pietrzak-Stępowskiej i Z. Gąsowskiej, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, Program „Ortograffiti”, Program „7 walizek. Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii", Seria logopedyczna "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej).

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.

Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Literatura uzupełniająca:

Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP.

Bogdanowicz, M. (2005). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia.

Cieszyńska, J. (2005). Nauka czytania krok po kroku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa

Danielewicz, T., Hanter E., Koźmińska A., Magnuska J. (2010). Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. (1994), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSIP.

Gmosińska, D., Woźniak V. (2012). Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Grabałowska, K., Jastrząb J., Mickiewicz J, Wojak M. (2005). Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: TNOiK.

Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.

Kujawa, E., Kurzyna, M. (1996). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP.

Rocławski, B. (2010), Zabawy z klockami LOGO, Gdańsk: Glottispol.

Studnicka, J. (2007). Ortograffiti. Gdynia: Operon.

Zakrzewska, B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NP2_W11 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i teorię z zakresu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, w szczególności dotyczącą metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

NP2_W16 Zna i rozumie cele, zasady, kierunki i metody pracy terapeutycznej z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

NP2_W20 Rozumie potrzebę prowadzenia działań profilaktycznych oraz edukacyjno-terapeutycznych w pracy z uczniami z odchyleniami rozwojowymi, z grupy ryzyka dysleksji oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

NP2_U02, Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych

NP2_U14 Potrafi projektować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w oparciu o poznane metody pracy z uczniem z odchyleniami rozwojowymi, z grupy ryzyka dysleksji oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

NP2_K12 Utożsamia się z wartościami i celami doboru metod terapii do potrzeb ucznia

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe wykład 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)

16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)

14 p. - ocena: dobry plus (4.5)

13-12 p. - ocena: dobry (4)

11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)

10-9- p. - ocena: dostateczny (3)

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 40 places more information
Coordinators: Kamil Kuracki
Group instructors: Kamil Kuracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Link do zespołu w MS TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2aj9FBA-tjt0z-Xgr5P-JEsED8oThX4VZ5O6fWo6Vs41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d3730db-d2f7-447b-a89e-4720fdfb9afa&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Kod do zespołu w MS TEAMS (proszę używać w celu dołączania do zespołu)

7bvtzq5

Link do egzaminu 30.01.2022 godz. 8.15-8.45

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=MIRXEhvFFkiBY8coEDW5s6EnbX5Tv89LjlCwn16f_OhURVgzTEtKSjU1R1o5T0VUU1owNDBNTjdINS4u

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)