Pedagogical therapy of a child in preschool and early school age
General data
Course ID: | WNP-PEZ-TPDZI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogical therapy of a child in preschool and early school age |
Name in Polish: | Terapia pedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP2_W11, NP2_W16, NP2_W20, NP2_U02, NP2_U14, NP2_K12 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą organizcji terapii pedagogicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym z metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz wybranymi metodami, programami i zestawami ćwiczeń wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z dzieckiem z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
Full description: |
(in Polish) Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne trudności w uczeniu się oraz ryzyko dysleksji - ustalenia terminologiczne. Rozpoznawanie uczniów z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. Zasady terapii pedagogicznej, aspekty postępowania terapeutycznego i czynniki warunkujące efektywność terapii. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. Projektowanie ćwiczeń służących profilaktyce i terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu: stabilizacyjnych, usprawniających motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijających kompetencje narracyjne Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod, programów i zestawów ćwiczeń wykorzystywanych w pracy korekcyjno-kompensacyjnej w przedszkolu i szkole, m.in.: Metoda Dobrego Startu, Ćwiczenia grafomotoryczne wg. H. Tymichovej, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda Rocławskiego , Metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu B. Zakrzewskiej, ćwiczenia w opracowaniu Z. Pietrzak-Stępowskiej i Z. Gąsowskiej, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, Program „Ortograffiti”, Program „7 walizek. Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii", Seria logopedyczna "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP. Bogdanowicz, M. (2005). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia. Cieszyńska, J. (2005). Nauka czytania krok po kroku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa Danielewicz, T., Hanter E., Koźmińska A., Magnuska J. (2010). Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. (1994), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSIP. Gmosińska, D., Woźniak V. (2012). Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Grabałowska, K., Jastrząb J., Mickiewicz J, Wojak M. (2005). Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: TNOiK. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kujawa, E., Kurzyna, M. (1996). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP. Rocławski, B. (2010), Zabawy z klockami LOGO, Gdańsk: Glottispol. Studnicka, J. (2007). Ortograffiti. Gdynia: Operon. Zakrzewska, B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NP2_W11 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i teorię z zakresu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, w szczególności dotyczącą metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych NP2_W16 Zna i rozumie cele, zasady, kierunki i metody pracy terapeutycznej z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się NP2_W20 Rozumie potrzebę prowadzenia działań profilaktycznych oraz edukacyjno-terapeutycznych w pracy z uczniami z odchyleniami rozwojowymi, z grupy ryzyka dysleksji oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się NP2_U02, Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych NP2_U14 Potrafi projektować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w oparciu o poznane metody pracy z uczniem z odchyleniami rozwojowymi, z grupy ryzyka dysleksji oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się NP2_K12 Utożsamia się z wartościami i celami doboru metod terapii do potrzeb ucznia NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe wykład 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte) 16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5) 14 p. - ocena: dobry plus (4.5) 13-12 p. - ocena: dobry (4) 11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5) 10-9- p. - ocena: dostateczny (3) |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Link do zespołu w MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2aj9FBA-tjt0z-Xgr5P-JEsED8oThX4VZ5O6fWo6Vs41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d3730db-d2f7-447b-a89e-4720fdfb9afa&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod do zespołu w MS TEAMS (proszę używać w celu dołączania do zespołu) 7bvtzq5 Link do egzaminu 30.01.2022 godz. 8.15-8.45 https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=MIRXEhvFFkiBY8coEDW5s6EnbX5Tv89LjlCwn16f_OhURVgzTEtKSjU1R1o5T0VUU1owNDBNTjdINS4u |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.