Teoria pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-TPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WR2_01, P_WR2_02, P_WR2_04, P_UR2_01, P_UR2_03, P_KR2_02, P_KR2_04 |
Skrócony opis: |
Ukazanie istoty, zadań, celów pracy socjalnej. Przedstawienie podstaw prawnych, osobowości pracownika socjalnego, niezbędnych jego umiejętności oraz wartości i zasad etycznych działania wobec złożonych problemów będących wyzwaniem dla pracy socjalnej. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie pracy socjalnej i pojęcia bliskoznaczne. 2. Istota, cele i zadania pracy socjalnej. 3.Cechy charakterystyczne pracy socjalnej. 4. Podstawowe założenia i zasady pracy socjalnej.5. Wartości i modele pracy socjalnej. 6. Geneza i historyczne źródła pracy socjalnej. 7. Podstawy prawne pracy socjalnej. 8. Osobowość pracownika socjalnego.9. Umiejętności w pracy socjalnej. 10. Wybrane problemy etyki pracy socjalnej. 11. Rola wiedzy w praktyce pracy socjalnej. 12. dylematy priorytetów oraz granice pomocy w pracy socjalnej. 13. wolontariat w obszarze pracy socjalnej i pomocy społecznej. 14. Pedagog społeczny i pracownik socjalny wobec nowych wyzwań. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Olubiński, Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne, Toruń 2004; E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001; K. Frysztacki, K. Piątek, Wielowymiarowośc pracy socjalnej, Toruń 2002; A. Olubiński, Socjalno - wychowawcze problemy postkomunistycznego społeczeństwa, Toruń 1997; K. Wódz, Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice 1998; D. A. Rybczyńska, B. Olszak - Krzyżanowska, Aksjologia pacy socjalnej, Katowice 1999; S. Golinowska, J. Topińska, Pomoc społeczna. Zmiany i warunki skutecznego działania, Warszawa 2002; S. Kawula, Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 2004; Społeczeństwo. Demokracja. Edukacja. Nowe wyzwania w pracy socjalnej, pod red. K. Marzec - Holki, Bydgoszcz 2000; Działania społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, pod red. E. Kantowicz,A. Olubińskiego, Toruń 2003; Wokół problemów działania społecznego, pod red. E. Marynowicz - Hetki, J. Piekarskiego, Katowice 1998;A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Katowice 1998; Rex A. Skidmore, Milton G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998; Literatura uzupełniająca: Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012; Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań, pod red. B. Kromolickiej, Toruń 2005; Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. kawuli, Toruń 2006; B. Krajewska, elementarne zagadnienia pracy socjalnej, wybór tekstów, Płock 2007; B. Krajewska, Podstawy prawne pracy socjalnej - historia i wspólczesność, Toruń 2007; A. Zasad - Chorab, Kształtowanie się zawodu pracownika socjalnego w Polsce, Częstochowa 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Studenta posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu diagnozy głównych problemów występujących w różnych środowiskach. Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o celach i specyfice funkcjonowania instytucji z obszaru pracy socjalnej i pomocy społecznej. Ma pogłębioną wiedzę na temat pracy socjalnej, problemów wymagających interwencji i działania socjalnego. Umiejętności: Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesu wychowania a także procesu pomocy i wsparcia przy użyciu różnych źródeł. Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Kompetencje: Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie pracy socjalnej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. Przygotowany jest do pełnienia funkcji pedagogicznych w instytucjach państwowych i organizacjach pozarządowych oraz placówkach przez nie prowadzonych działających w obszarze opieki pedagogicznej, terapeutycznej, pomocy społecznej oraz wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczny i aktywny udział w zajęciach oraz ocena pracy semestralnej. Ocena końcowa to ocena uzyskana za pracę semestralną. Kryteria oceniania: 3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pracy socjalnej, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających osoby potrzebujące 3, 5 - student w stopniu dostatecznym opanowała podstawowe wiadomości z zakresu teorii pracy socjalnej, zna podstawowe pojęcia, zadania pracownika, nie diagnozuje jednak wnikliwie problemów w obszarze pracy socjalnej, co rzutuje na ograniczone propozycje ich rozwiązywania. 4, 0 - student w stopniu zadowalającym opanowała podstawowe wiadomości z zakresu teorii pracy socjalne, zna podstawowe pojęcia, zadania pracownika socjalnego, nie jest jednak wnikliwy w swoich obserwacjach i proponowanych działaniach, jakie należałoby podjąć w ramach szeroko rozumianej pracy socjalnej. 4, 5 - student w stopniu dobrym przyswoił wiadomości tworzące teorię pracy socjalnej, zna regulacje prawne, kontekst historyczny działań pomocowych, w stopniu dobrym rozpoznaje problemy społeczne i wskazuje propozycje ich rozwiązywania. 5, 0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu pracy socjalnej, zna podstawy prawne, wymagania zawodu, obowiązujące wartości, potrzebne umiejętności, bardzo dobrze orientuje się w problemach społecznych wymagających pomocy w ramach pracy socjalnej, wykazuje postawę pogłębiania wiadomości i doskonalenia swojego warsztatu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.