Trening twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-TT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WP2_ 06, P_WP2_ 07 P_UP2_02, P_UP2_04, P_UP2_06, P_KP2_02 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie teorii dotyczącej myślenia twórczego i poznanie metodyki kreowania myślenia twórczego stosowanej w pracy z dziećmi ,form i zasad ćwiczeń związanych z treningiem twórczego myślenia a także rozumienie roli nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej u uczniów. |
Pełny opis: |
Tresci programowe Koncepcja procesu twórczego E. Nęcki. Myślenie eksploracyjne, kombinacyjne i transformacyjne. Ćwiczenia twórczego myślenia. Strategia eksponująca a spontaniczność i ekspresja psychomotoryczna. Moreno i jego koncepcja dramy. Zabawy ruchowe. Drama jako kreatywna metoda pedagogiczna . Kształcenie kompetencji językowych i komunikacyjnych. Zabawy słowne . Zabawy przeciwko agresji. Strategia odkrywająca. Dewey i metoda problemowa. Strategia eksponująca a kreatywna ekspresja plastyczna. Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunku. Arteterapia w aspekcie edukacyjnym. Terapeutyczny i arteterapeutyczny aspekt bajkoterapii. De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia Zasady prowadzenia treningu kreatywności w szkole. Nauczyciel jako jednostka twórczkształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć emocjonalnych za pomocą środków artystycznych, |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nęcka E., (2004), Twórczość, W: Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000), Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1995), Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa: Świat książki. De Bono, E. (2009), Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt, Warszawa: Wyd. Studio Emka. De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Medium, 1996. Gajda, A. (2011). Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej. [w:] M. Kołodziejski, M. Szymańska (red.) Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy - Dylematy - Inspiracje.: Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ Gniewkowski, W., Olszewska, I., Metody twórcze w interpretacji Rudolfa Labana i Karola Orffa, Wychowanie w Przedszkolu nr 5 (397), 1983 Dziedziewicz, D, Wpływ bajki na rozwój wyobraźni twórczej w okresie przedszkolnym. Eksperymentalne badania stymulowania wyobraźni twórczej z wykorzystaniem bajek i ekspresji plastycznej [w:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, APS, Warszawa, 2008 Dziedzic, A, Drama a wychowanie, CODN, Warszawa, 2000 Jagiełło - Rusiło wski, A,(red). Drama jako poruszający dialog. Stowarzyszenie Integracji Humanistycznej MOST, Gdańsk, 2010 Jąder, M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków, 2010 Nęcka, E. (1998), Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków: Impuls. Szmidt, K.J. (2008), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice: Wyd. Sensus. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student nabędzie umiejętności prowadzenia zabaw twórczych dla dzieci i młodzieży. Będzie umiał zastosować metody rozwijania twórczości oraz metody skutecznego uczenia się, które pomogą doskonalić kreatywnoścć dziecka w życiu szkolnym i codziennym. Efekty kształcenia: WIEDZA: EK_01- Ma uporządkowaną wiedzę o działalności kulturalnej w kontekście pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym EK_02- Ma wiedzę na temat metodyki twórczej, kreatywnej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym UMIEJĘTNOŚCI: EK_01 - Potrafi stosować różnorodne kanały ekspresji twórczej, terapeutycznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym EK_02 -Potrafi przygotować event/ przedstawienie dla dzieci w wieku przedszkolnym/ wczesnoszkolnym (tj. wie i umie przygotować dekoracje, sformułować scenę i bohaterów) EK_03 - Potrafi zaprojektować aktywności stymulujące rozwój emocjonalny u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Kompetencje społeczne: EK_01 -Ma pogłębioną świadomość swojego tzw. "wewnętrznego dziecka" EK_02 -Posiada umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego - w zakresie twórczości, ekspresji, wyrażania emocji, rozpoznawania emocji. ECTS: Udział w zajęciach: 15h Przygotowanie / współudział / pomoc w przygotowaniu czynnego zaliczenia: 20 Przeprowadzenie zajęć dla grupy: 10 Przygotowanie do zajęć: 15 15 + 20 + 10 + 15 = 60 h/2 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunek zaliczenia przedmiotu: Aktywne uczestnictwo w zajęciach , przygotowanie i przeprowadzenie zajęć dla grupy. Sposób weryfikacji efektów kształcenia: P_WP2_ 06, P_WP2_ 07 - analiza głosów w dyskusji, analiza przygotowanych zajęć pod kątem merytorycznym i metodycznym P_UP2_02, P_UP2_04, P_UP2_06 - analiza przeprowadzonych zajęć, naliza aktywności podczas zajęć P_KP2_02 - ocena aktywności podczas zajęć, ocena głosów w dyskusjach Na ocenę końcową składają się: - aktywność na zajęciach max 30 pkt - ocena przeprowadzonych zajęć dla grupy - max 70 pkt 100-95 ocena 5.0 94-84 - ocena 4.5 83-73 - ocena 4.0 72-62 - ocena 3.5 61-52 - ocena 3.0 51 i niżej - ocena 2.0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.