Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-TT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening twórczości
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_WP2_ 06, P_WP2_ 07

P_UP2_02, P_UP2_04, P_UP2_06,

P_KP2_02

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poznanie teorii dotyczącej myślenia twórczego i poznanie metodyki kreowania myślenia twórczego stosowanej w pracy z dziećmi ,form i zasad ćwiczeń związanych z treningiem twórczego myślenia a także rozumienie roli nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej u uczniów.

Pełny opis:

Tresci programowe

Koncepcja procesu twórczego E. Nęcki.

Myślenie eksploracyjne, kombinacyjne i transformacyjne.

Ćwiczenia twórczego myślenia.

Strategia eksponująca a spontaniczność i ekspresja psychomotoryczna. Moreno i jego koncepcja dramy.

Zabawy ruchowe.

Drama jako kreatywna metoda pedagogiczna .

Kształcenie kompetencji językowych i komunikacyjnych.

Zabawy słowne .

Zabawy przeciwko agresji.

Strategia odkrywająca. Dewey i metoda problemowa.

Strategia eksponująca a kreatywna ekspresja plastyczna. Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunku.

Arteterapia w aspekcie edukacyjnym.

Terapeutyczny i arteterapeutyczny aspekt bajkoterapii.

De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia

Zasady prowadzenia treningu kreatywności w szkole.

Nauczyciel jako jednostka twórczkształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć emocjonalnych za pomocą środków artystycznych,

Literatura:

Literatura podstawowa:

Nęcka E., (2004), Twórczość, W: Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bowkett, S. (2000), Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.

De Bono, E. (1995), Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa: Świat książki.

De Bono, E. (2009), Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt, Warszawa: Wyd. Studio Emka.

De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Medium, 1996.

Gajda, A. (2011). Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej. [w:] M. Kołodziejski, M. Szymańska (red.) Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy - Dylematy - Inspiracje.: Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ

Gniewkowski, W., Olszewska, I., Metody twórcze w interpretacji Rudolfa Labana i Karola Orffa, Wychowanie w Przedszkolu nr 5 (397), 1983

Dziedziewicz, D, Wpływ bajki na rozwój wyobraźni twórczej w okresie przedszkolnym. Eksperymentalne badania stymulowania wyobraźni twórczej z wykorzystaniem bajek i ekspresji plastycznej [w:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, APS, Warszawa, 2008

Dziedzic, A, Drama a wychowanie, CODN, Warszawa, 2000

Jagiełło - Rusiło wski, A,(red). Drama jako poruszający dialog. Stowarzyszenie Integracji Humanistycznej MOST, Gdańsk, 2010

Jąder, M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków, 2010

Nęcka, E. (1998), Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków: Impuls.

Szmidt, K.J. (2008), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice: Wyd. Sensus.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student nabędzie umiejętności prowadzenia zabaw twórczych dla dzieci i młodzieży. Będzie umiał zastosować metody rozwijania twórczości oraz metody skutecznego uczenia się, które pomogą doskonalić kreatywnoścć dziecka w życiu szkolnym i codziennym.

Efekty kształcenia:

WIEDZA:

EK_01- Ma uporządkowaną wiedzę o działalności kulturalnej w kontekście pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

EK_02- Ma wiedzę na temat metodyki twórczej, kreatywnej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

UMIEJĘTNOŚCI:

EK_01 - Potrafi stosować różnorodne kanały ekspresji twórczej, terapeutycznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

EK_02 -Potrafi przygotować event/ przedstawienie dla dzieci w wieku przedszkolnym/ wczesnoszkolnym (tj. wie i umie przygotować dekoracje, sformułować scenę i bohaterów)

EK_03 - Potrafi zaprojektować aktywności stymulujące rozwój emocjonalny u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Kompetencje społeczne:

EK_01 -Ma pogłębioną świadomość swojego tzw. "wewnętrznego dziecka"

EK_02 -Posiada umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju

osobistego - w zakresie twórczości, ekspresji, wyrażania emocji, rozpoznawania emocji.

ECTS:

Udział w zajęciach: 15h

Przygotowanie / współudział / pomoc w przygotowaniu czynnego zaliczenia: 20

Przeprowadzenie zajęć dla grupy: 10

Przygotowanie do zajęć: 15

15 + 20 + 10 + 15 = 60 h/2 pkt ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Warunek zaliczenia przedmiotu:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach , przygotowanie i przeprowadzenie zajęć dla grupy.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

P_WP2_ 06, P_WP2_ 07 - analiza głosów w dyskusji, analiza przygotowanych zajęć pod kątem merytorycznym i metodycznym

P_UP2_02, P_UP2_04, P_UP2_06 - analiza przeprowadzonych zajęć, naliza aktywności podczas zajęć

P_KP2_02 - ocena aktywności podczas zajęć, ocena głosów w dyskusjach

Na ocenę końcową składają się:

- aktywność na zajęciach max 30 pkt

- ocena przeprowadzonych zajęć dla grupy - max 70 pkt

100-95 ocena 5.0

94-84 - ocena 4.5

83-73 - ocena 4.0

72-62 - ocena 3.5

61-52 - ocena 3.0

51 i niżej - ocena 2.0

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)