Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat pedagogiczny - Badania psychologiczne w pedagogice

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-W3-BP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat pedagogiczny - Badania psychologiczne w pedagogice
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W02, K_W12, K_U05, K_K06

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie do prowadzenia badań w obszarze pedagogiki, wykorzystanie wiedzy oraz narzędzi (skal) psychologicznych w projektowaniu badań własnych.

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny i podzielone sa na nastepujące bloki tematyczne:

Znaczenie teorii w projektowaniu badań własnych. Ustalanie przesłanek hermeneutycznych i normatywnych. Istota procesu badawczego i jego etapy.

Interdyscyplinarność badań. Miejsce badań psychologicznych w pedagogice. Opracowywanie metod i koncepcji edukacyjno-wychowawczych na podstawie przesłanek hermeneutyczno-normatywnych.

Problematyzacja badań. Stawianie pytań badawczych, dobór metod oraz narzędzi badawczych. Co może badać nie-psycholog?

Tworzenie modeli teoretyczno-badawczych oraz ich operacjonalizacja pedagogiczna

W jaki sposób kontrolujemy zmienne psychologiczne. Wykorzystanie przykładowych narzędzi diagnostycznych. Samodzielne mikro-projekty badawcze.

Psychometria - jak konstruować własne narzędzia badawcze do kontrolowania zmiennych psychologicznych. Może stworzą jakieś proste narzędzia do pomiaru, ankiety, albo przymiarkę do adaptacji jakiegoś narzędzia

Opracowanie wyników. Jak interpretować wyniki badań. Odniesienie wyników do postawionych hipotez oraz przyjętych założeń teoretycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Babbie, E.R., Betkiewicz W., Kłosowska-Dudzińska A. (2003). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwo Akademickie i profesjonalne, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Siek S. (1993). Wybrane metody badania osobowości. Wydawnictwo ATK, Warszawa

Franczak K. (2005). Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się. Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Pilch T., Bauman T., Radźko, A. (2001) Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Żak, Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia:

Wiedza: Posiada elementarną wiedzę na temat wykorzystania badań psychologicznych w pedagogice. Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań psychologicznych w obszarze pedagogiki, o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.

Umiejętności: Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań psychologicznych oraz konstruowania i prowadzenie prostych badań psychologicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki.

Kompetencje: Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

Obciążenie studenta pracą (4 pkt ECTS)

Udział w zajęciach - 15 godzin

Praca indywidualna z tekstem - 35 godzin

Przygotowanie własnego mikroprojektu badawczego - 30 godzin

Przygotowanie prezentacji - 10 godzin

Przygotowanie do zajęć - 20 godzin

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria i metody oceniania:

W skład oceny końcowej wchodzą:

- aktywność na zajęciach (maks. 2 nieobecności w semestrze, aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach i omówieniach)

- przygotowanie zadań domowych - prac pisemnych w ramach przygotowania do zajęć (przeprowadzenie badań na małej grupie osób, przygotowanie pytań do kwestionariusza, przygotowanie pracy metodologicznej - sformułowanie problemu badawczego i pytań/hipotez badawczych)

- realizacja i opis własnego mikro-projektu badawczego w formie krótkiego raportu z badań (praca w zespole)

Kryteria oceniania:

3.0 - otrzymuje student, który posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii badań, ma świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga, potrafi na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować proste postulaty badawcze, stawiać pytania badawcze oraz przeprowadzić proste badanie oraz na podstawowym poziomie opracować i zaprezentować jego wyniki.

3.5 - otrzymuje student, który posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań, potrafi na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować postulaty badawcze, ma świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga. Samodzielnie formułuje proste problemy badawcze, potrafi wykorzystać proste obliczenia statystyczne i zaprezentować wyniki badań.

4.0 - otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu metodologii badań, potrafi swobodnie, na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować postulaty badawcze z dziedziny psychologii i pedagogiki, ma pełną świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga. Samodzielnie formułuje problemy badawcze, wykonuje obliczenia statystyczne i potrafi je atrakcyjnie zaprezentować.

4.5 - otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu metodologii badań, potrafi swobodnie, na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować postulaty badawcze z dziedziny psychologii i pedagogiki, ma pełną świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga. Wykazuje się inicjatywą w pracy nad własnymi projektami badawczymi. Samodzielnie formułuje problemy badawcze, wykonuje obliczenia statystyczne i potrafi je atrakcyjnie zaprezentować.

5.0 - otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę z zakresu metodologii badań, potrafi biegle, na bazie rozpoznań hermeneutyczno-normatywnych formułować postulaty badawcze z dziedziny psychologii i pedagogiki, ma pogłębioną świadomość tego w jaki sposób wykorzystuje się narzędzia psychologiczne w pracy pedagoga. Wykazuje się inicjatywą w pracy nad własnymi projektami badawczymi. Samodzielnie formułuje problemy badawcze, wykonuje obliczenia statystyczne i potrafi je atrakcyjnie zaprezentować.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)