The Eden - research of the first human ecosystem
General data
Course ID: | WNP-PEZ-WBDMP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The Eden - research of the first human ecosystem |
Name in Polish: | Warsztat badawczy - Eden - badanie pierwszego ekosystemu Człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Warsztat badawczy - I rok II st. niestacjonarne 2021/22 (in Polish) Warsztaty badawcze - I rok II stopnia Pedagogika - niestacjonarne |
Course homepage: | http://73mxt8k |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00 (differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | NP2_W05, NP2_W04, NP2_W13, NP2_U09, NP2_U13, NP2_K07 |
Short description: |
(in Polish) Warsztat dotyczy wprowadzenia do jakościowych metod, technik i narzędzi badawczych ze szczególnym uwzględnieniem podejścia fenomenologicznego, na podstawie indywidualnego przypadku. Jest nim genezyjskie studium "Adama", jako podmiotu a zarazem przedmiotu samopoznania i samostanowienia. |
Full description: |
(in Polish) Warsztat badawczy pt. "Eden - badanie pierwszego ekosystemu Człowieka", odwołuje się do początku powstania świata i istot żywych, rozumianego zarówno metodologicznie, jak i teologicznie. W tym pierwszym przypadku uwagę zwraca sposób (metoda) stworzenia świata z perspektywy obiektywistycznej (nomotetycznej), jak i subiektywistycznej (idiograficznej). Zarówno metafizyczny opis stworzenia świata jak i antropogeneza Adama stanowią wyczerpujące studium badania pierwszego ekosystemu człowieka. Była to kraina Eden i jako geograficznie i psychologicznie wyodrębnione terytorium, staje się atrakcyjnym polem badawczym. Na tym przykładzie studenci mogą zapoznać się z istotą metodologii jakościowej, jej technikami i narzędziami, mieszczącymi się w paradygmacie interakcyjnym. |
Bibliography: |
(in Polish) K. Wojtyła, Osoba i Czyn, Lublin, 2000 Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Lublin, 2008 Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin, 1994 M. Grabowski, Historia upadku. Ku antropologii adekwatnej, Kraków, 2006 J. Kupczak, Dar i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II, Kraków, 2006 M. Paluch (2015), Odwracając perspektywę Kartezjusza, Sum ergo cogito. W: Człowiek w zmieniając się perspektywie, (red.) Z. Szarota, A. Biela, Kraków M. Paluch (2018), W kiedy(m)iejscu mieszkamy pedagogicznie? Dialogi oikologiczne z Szewachem Weissem. W: U podstaw pedagogiki pamięci Auschwitz i Holokaustu (red.) A. Czajkowska, P. Trojański, Oświęcim M. Paluch (2017), W kiedy(m)iejscu wieszamy flagę? Dialogi oikologiczne z Szewachem Weissem. W: Flaga, Naród, Tożsamość (red.) N. Aravot, Sz. Weiss, Warszawa T. Sławek, A. Kunce, Z. Kadłubek, Oikologia. Nauka o domu. Katowice, 2013 O. Tokarczuk, Czuły narrator, Kraków, 2021 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna i rozumie: terminologię używaną w pedagogice oraz jej subdyscyplinach na poziomie rozszerzonym; źródła i miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauk; współczesne kierunki rozwoju pedagogiki, jej nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; specyfikę rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie społecznym, społeczne podstawy kształcenia i wychowania, rodzaje więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości, różne rodzaje struktur społecznych i instytucje życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje istotne z punktu widzenia procesów edukacyjnych; filozoficzne oraz etyczne podstawy kształcenia i wychowania; kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych. Absolwent potrafi: rozpoznawać różnorodne zjawiska i problemy, w oparciu o wiedzę z różnych źródeł, w szczególności teorii z zakresu pedagogiki, jak również jej subdyscyplin; prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierać je rozbudować argumentację w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, w tym filozoficznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi; przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułować problemy badawcze, dobierać adekwatne metody, techniki i konstruować narzędzia badawcze; opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki; twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działania na rzecz uczenia się przez całe życie. Absolwent jest gotowy do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga oraz badacza; dostrzegania znaczenia wiedzy psychologicznej dla pracy z człowiekiem od okresu dzieciństwa do dorosłości; zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą; poszukiwania optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych zachowań jednostek; podtrzymywania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego regionu, kraju, Europy i świata oraz dostrzegania znaczenia kultury i sztuki w życiu człowieka, wykazywania wrażliwości artystycznej oraz innych dziedzin wiedzy; ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności w zakresie komunikowania interpersonalnego oraz językowych, zgłębiania ze zrozumieniem tekstów ogólnych i specjalistycznych oraz oceniania ich krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody prowadzenia zajęć: Wykład konwersatoryjny z elementami burzy mózgów, metody ćwiczeniowo-praktyczne, w tym filmy, zdjęcia i obrazy dzieł sztuki; metoda projektów, referaty studentów. Metody oceniania: Ocena formacyjna, oparta na aktywności własnej studenta podczas zajęć, realizacji zadań domowych, wystąpień publicznych. Ocena końcowa wystawiona na podstawie czynnego udziału w realizacji wspólnego projektu badawczego. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WAR
|
Type of class: |
Workshops, 15 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Michał Paluch | |
Group instructors: | Michał Paluch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Workshops - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WAR
WAR
|
Type of class: |
Workshops, 15 hours, 13 places
|
|
Coordinators: | Michał Paluch | |
Group instructors: | Michał Paluch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Workshops - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.