Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Research workshops - personal and non-personal models of marriage and family. Pedagogical aspect

General data

Course ID: WNP-PEZ-WBPWS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Research workshops - personal and non-personal models of marriage and family. Pedagogical aspect
Name in Polish: Warsztat badawczy - osobowe i nieosobowe modele małżeństwa i rodziny - aspekt wychowawczy
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Warsztat badawczy - I rok II st. niestacjonarne 2021/22
(in Polish) Warsztaty badawcze - I rok II stopnia Pedagogika - niestacjonarne
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abw8VsvrmE2o1gks_OQZJcn6HMXrszoBReoxquavz0Sg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b32d4c3f-51b7-41ea-8429-d581ed064303&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NP2_W05, NP2_W04,

NP2_W13, NP2_U09,

NP2_U13, NP2_K07

Short description: (in Polish)

Student zapoznaje się z podstawowymi zasadami pracy badawczej; projektuje i prowadzi badania na wybrany temat (w zespołach); nabywa umiejętności dostrzegania "czynnika humanistycznego / personalistycznego" i realizacji badań zgodnie z tym kryterium

Full description: (in Polish)

Część metodologiczna

1. Podstawowe zasady pracy naukowej

2. Higiena pracy umysłowej

3. Sztuka czytania

4. Sporządzanie notatek i fiszek

5. Internet jako narzędzie pracy naukowej

6. Poszukiwanie i wybór tematu.

7. Formułowanie problemów, pytań i hipotez

8. Plan pracy – struktura pracy

9. Język, styl naukowy

10. Formalna poprawność tekstu

11. Sporządzanie przypisów i bibliografii

12. Cytaty, parafrazy, plagiat, autoplagiat

13. Przygotowanie do badań

14. Przeprowadzenie badań

15. Analiza i interpretacja wyników badań

16. Prezentacja wyników badań

17. Wystąpienia publiczne, konferencje naukowe

18. Naukowy savoir vivre

Część merytoryczna

1. Kryterium osoby - konsekwencje metodologiczne i poznawcze

2. Małżeństwo i rodzina - ontyczne podstawy

3. Ciało

4. Płeć i seksualność

5. Męskość i kobiecość - relacyjność, aspekt społeczny

6. Rodzina - modele

7. Alternatywne formy związków

8. Dzieci

9. Typy miłości

Bibliography: (in Polish)

Część metodologiczna

Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

Frankfurt H. G., O wciskaniu kitu, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa 2008

Gambarelli Gianfranco, Łucki Zbigniew, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków 1995.

Grzybowski Przemysław Paweł, Sawicki Krzysztof, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Impuls, Kraków 2010.

Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992.

Maćkowiak Jolanta, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, PWN, Warszawa 2010.

Pinker Steven, Piękny styl, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2015

Część merytoryczna

Adamski Franciszek, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002

Eichelberger Wojciech, Gutek Alina, Patchworkowe rodziny. Jak w nich żyć, Wydawnictwo Zwierciadło, Warszawa 2017.

Gender. Spojrzenie krytyczne (red.)J. Jagiełło, D. Oko, Jedność, Kielce 2017.

Goodman Norman, Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań 2009.

Hildebrand vin Dietrich, Małżeństwo, W drodze, Poznań 2017

Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.

Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011

Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków 2005.

Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013

Sadowski Jakub, Rewolucja i kontrrewolucja obyczajów. Rodzina, prokreacja i przestrzeń życia w rosyjskim dyskursie utopijnym lat 20. I 30. XX wieku, Ibidem, Łódź 2005

Szlendak Tomasz, Socjologia rodziny, Ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010

Główny Urząd Statystyczny, Obszar tematyczny: małżeństwo i rodzina

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student:

w zakresie wiedzy:

- zna podstawową terminologię naukową w pedagogice podstawową wiedzę;

- wyjaśnia podstawowe zasady pracy naukowej: rzetelności, bezstronności, obiektywizmu, racjonalności;

w zakresie umiejętności

- potrafi integrować wiedzę z zakresu pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych,

- posiada umiejętności jasnego spójnego i precyzyjnego referowania cudzych oraz prezentowanie własnych poglądów i wątpliwości, stosując właściwą argumentację,

- potrafi formułować problemy naukowe, wskazywać środki prowadzące do ich rozwiązywania oraz ocenić wartość proponowanych rozwiązań;

- dostrzega i wyjaśnia specyfikę podejścia humanistycznego w badaniach naukowych;

- potrafi wskazać kryterium osoby w personalistycznym ujęciu pedagogiki i potrafi je stosować;

w zakresie kompetencji

- rozumie potrzebę pogłębiania umiejętności językowych,

- potrafi czytać ze zrozumieniem i oceniać krytycznie teksty naukowe

- rozumie potrzebę stosowania wartości i norm w badaniach pedagogicznych;

- dba o przestrzeganie zasad profesjonalnych i standardy zachowań moralnych.

liczba ECTS 3

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

suma godz. 75 [75/25 = 3]

udział w zajęciach - 30 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.

przygotowanie do kolokwium - 15 godz.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria ogólne:

- aktywność na zajęciach;

- umiejętność formułowania problemów oraz prowadzenia naukowej dyskusji;

- zdolność krytycznego myślenia i uważnej lektury tekstów;

- prezentacja przygotowanych prac semestralnych

Kolokwium końcowe

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki ujęcia humanistycznego;

dostateczna (3) - zna terminologię; w sposób wystarczający charakteryzuje czynniki i trudności związane z pracą badawczą, w dostatecznym stopniu potrafi integrować wiedzę z zakresu pedagogiki w celu analizy problemów edukacyjnych, posiada umiejętności zrozumiałego referowania cudzych oraz prezentowanie własnych poglądów i wątpliwości, rozumie specyfikę podejścia humanistycznego w badaniach naukowych, potrafi określić kryterium osoby w personalistycznym ujęciu pedagogiki;

dobra (4)

- w zakresie wiedzy: zna dobrze terminologię naukową w pedagogice, właściwie wyjaśnia podstawowe zasady pracy naukowej: rzetelności, bezstronności, obiektywizmu, racjonalności;

- w zakresie umiejętności: dobrze analizuje ogólne i szczegółowe problemy w teorii i praktyce; rozumie potrzebę pogłębiania umiejętności językowych, potrafi czytać ze zrozumieniem i oceniać krytycznie teksty naukowe, potrafi sprawnie przedstawić własne i cudze stanowisko, wskazuje specyfikę ujęcia humanistycznego; potrafi trafnie wskazać kryterium osoby w personalistycznym ujęciu pedagogiki i potrafi je stosować;

- w zakresie kompetencji: rozumie potrzebę stosowania wartości i norm w badaniach pedagogicznych, potrafi dobrze uzasadnić potrzebę podejścia humanistycznego w badaniach naukowych, potrafi trafnie stosować kryterium osoby w personalistycznym ujęciu pedagogiki, dba o przestrzeganie zasad profesjonalnych i standardy zachowań moralnych.

bardzo dobra (5)

- w zakresie wiedzy: wyjaśnia problemy i kontrowersje związane z terminologią naukową w pedagogice, właściwie przedstawia uwarunkowania i problemy związane ze stosowaniem zasad pracy naukowej.

- w zakresie umiejętności: analizuje w sposób pogłębiony i wszechstronny ogólne i szczegółowe problemy w teorii i praktyce; potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania problemów w ujęciu humanistycznym i personalistycznym; potrafi myśleć krytycznie, oceniać kontrowersyjne problemy oraz w sposób jasny i precyzyjny formułować stanowiska i problemy badawcze, potrafi zwięźle, jasno i zrozumiale przedstawić własne i cudze stanowisko;

- w zakresie kompetencji: potrafi wielostronnie i w sposób pogłębiony uzasadnić potrzebę podejścia humanistycznego w badaniach naukowych, dba o przestrzeganie wysokich standardów moralnych w prowadzeniu działalności pedagogicznej. zasad profesjonalnych i standardy zachowań moralnych.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 15 hours, 16 places more information
Coordinators: Witold Starnawski
Group instructors: Witold Starnawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Workshops - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Student projektuje i prowadzi badania na wybrany temat (w zespołach): przygotowuje kwestionariusze badań, przeprowadza badania, intepretuje je i omawia jakość przeprowadzonych badań.

Full description: (in Polish)

1. Formułowanie i wybór tematów badań

2. Przygotowanie kwestionariuszy badań. Ich korekta

3. Wyznaczenie grupa badawczych

4. Realizacja badań

5. Prezentacja wyników

6. Analiza wyników badań

7. Przedstawienie wniosków

8. Ocena przeprowadzonych badań, Krytyka, korekta, wnioski dotyczące merytorycznej wartości i formalnej poprawności badań

Wymagania wstępne: (in Polish)

Realizacja zadań wyznaczonych w semestrze zimowym

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 15 hours, 18 places more information
Coordinators: Witold Starnawski
Group instructors: Witold Starnawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Workshops - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)