Introduction to psychology
General data
Course ID: | WNP-PEZ-WDP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to psychology |
Name in Polish: | Wprowadzenie do psychologii |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NP1_W01 NP1_W04 NP1_W19 NP1_U03 NP1_U06 NP1_K06 |
Short description: |
Knowledge: the student has knowledge of the subjects of psychology, research methods, and basic understanding of mental processes. Skills: the student can read and understand the psychology research, and understand the meaning of their methodological limitations, he/she can refer to a critical research results, he/she can speak on topics related to the selected psychological issues Competencies: student can discuss: listen, formulate opinions, ask questions, keep the distance to their own beliefs, he/she constructively criticize ideas with which he/she does not agree. He/she is aware of of the ethical dimension in research. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną elementy poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Przedstawione będą też założenia psychologii jako nauki empirycznej - przegląd przez podstawowe modele i metody prowadzenia badań - jak również kwestie etyczne związane z nimi. W wyniku prowadzonych zajęć student nie tylko zapozna się z kluczowymi pojęciami i teoriami psychologicznymi, ale zyska całościowe spojrzenie na złożoność psychologii jako nauki, nauczy się poprawnie analizować jej osiągnięcia empiryczne oraz zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak. 3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW 4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: 1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN 2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN 3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN 4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP 5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Knowledge: the student has knowledge of the subjects of psychology, research methods, and basic understanding of mental processes. Skills: the student can read and understand the psychology research, and understand the meaning of their methodological limitations, he/she can refer to a critical research results, he/she can speak on topics related to the selected psychological issues Competencies: student can discuss: listen, formulate opinions, ask questions, keep the distance to their own beliefs, he/she constructively criticize ideas with which he/she does not agree. He/she is aware of of the ethical dimension in research. Description ECTS Participation in the lecture: 15 hours Time to read literature: 30 hours Preparation for the exam: 45 hours TOTAL HOURS 90 NUMBER ECTS 90 hours/30 hours 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student, który realizuje założone efekty kształcenia na ocenę: 3 (dost.): a) w zakresie wiedzy: - zna elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, - zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, - wymienia zasady i normy etyczne; b) w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań, - potrafi opisać główne założenia teorii psychologicznych; c) w zakresie kompetencji: - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych. 3,5 (dost. plus) a) w zakresie wiedzy: - zna i rozróżnia elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, - zna i opisuje psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, - wymienia i opisuje podstawowe zasady i normy etyczne; b) w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań, - potrafi opisać niektóre złożone założenia teorii psychologicznych; c) w zakresie kompetencji: - jest świadomy konieczności istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych. 4,0 (db.) a) w zakresie wiedzy: - zna i rozumie elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, - zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych; b) w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań, - potrafi opisać różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych; c) w zakresie kompetencji: - rozumie znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych. 4,5 (db. plus) a) w zakresie wiedzy: - zna, rozumie i tłumaczy elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, - zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice, - ma uporządkowaną i szeroką wiedzę na temat zasad i norm etycznych; b) w zakresie umiejętności: potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań, wskazując między nimi zachodzące różnice, - potrafi opisać i wyjaśnić różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych; c) w zakresie kompetencji: - rozumie i wyjaśnia znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych. 5 (bdb) a) w zakresie wiedzy: - zna, rozumie i tłumaczy terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, omawianą na zajęciach i znajdującą się w podanej literaturze, - zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice, analizuje istniejące między nimi zależności, - ma szeroką wiedzę na temat zasad i norm etycznych i wyjaśnia ich praktyczne znaczenie w badaniach i pracy psychologa; b) w zakresie umiejętności: - analizuje złożone motywy i wzorce ludzkich zachowań w świetle różnorodnych teorii psychologicznych, wyjaśnia i analizuje zachodzące między nimi różnice oraz interpretuje w ich świetle zastaną rzeczywistość, - potrafi opisać, wyjaśnić i porównać ze sobą różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych; c) w zakresie kompetencji: - jest wrażliwy na znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych i wyraża swoje oceny odnośnie określonych działań empirycznych. Podstawą oceny jest: - zaliczenie testu z treści prezentowanych na wykładach |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.