Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to psychology

General data

Course ID: WNP-PEZ-WDP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to psychology
Name in Polish: Wprowadzenie do psychologii
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NP1_W01

NP1_W04

NP1_W19

NP1_U03

NP1_U06

NP1_K06

Short description:

Knowledge: the student has knowledge of the subjects of psychology, research methods, and basic understanding of mental processes.

Skills: the student can read and understand the psychology research, and understand the meaning of their methodological limitations, he/she can refer to a critical research results, he/she can speak on topics related to the selected psychological issues

Competencies: student can discuss: listen, formulate opinions, ask questions, keep the distance to their own beliefs, he/she constructively criticize ideas with which he/she does not agree. He/she is aware of of the ethical dimension in research.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną elementy poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Przedstawione będą też założenia psychologii jako nauki empirycznej - przegląd przez podstawowe modele i metody prowadzenia badań - jak również kwestie etyczne związane z nimi.

W wyniku prowadzonych zajęć student nie tylko zapozna się z kluczowymi pojęciami i teoriami psychologicznymi, ale zyska całościowe spojrzenie na złożoność psychologii jako nauki, nauczy się poprawnie analizować jej osiągnięcia empiryczne oraz zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.

3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW

4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN

2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN

3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN

4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP

5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Knowledge: the student has knowledge of the subjects of psychology, research methods, and basic understanding of mental processes.

Skills: the student can read and understand the psychology research, and understand the meaning of their methodological limitations, he/she can refer to a critical research results, he/she can speak on topics related to the selected psychological issues

Competencies: student can discuss: listen, formulate opinions, ask questions, keep the distance to their own beliefs, he/she constructively criticize ideas with which he/she does not agree. He/she is aware of of the ethical dimension in research.

Description ECTS

Participation in the lecture: 15 hours

Time to read literature: 30 hours

Preparation for the exam: 45 hours

TOTAL HOURS 90

NUMBER ECTS 90 hours/30 hours 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student, który realizuje założone efekty kształcenia na ocenę:

3 (dost.):

a) w zakresie wiedzy:

- zna elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,

- zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,

- wymienia zasady i normy etyczne;

b) w zakresie umiejętności:

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań,

- potrafi opisać główne założenia teorii psychologicznych;

c) w zakresie kompetencji:

- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.

3,5 (dost. plus)

a) w zakresie wiedzy:

- zna i rozróżnia elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,

- zna i opisuje psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,

- wymienia i opisuje podstawowe zasady i normy etyczne;

b) w zakresie umiejętności:

- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań,

- potrafi opisać niektóre złożone założenia teorii psychologicznych;

c) w zakresie kompetencji:

- jest świadomy konieczności istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.

4,0 (db.)

a) w zakresie wiedzy:

- zna i rozumie elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,

- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,

- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych;

b) w zakresie umiejętności:

- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań,

- potrafi opisać różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;

c) w zakresie kompetencji:

- rozumie znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.

4,5 (db. plus)

a) w zakresie wiedzy:

- zna, rozumie i tłumaczy elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,

- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice,

- ma uporządkowaną i szeroką wiedzę na temat zasad i norm etycznych;

b) w zakresie umiejętności:

potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań, wskazując między nimi zachodzące różnice,

- potrafi opisać i wyjaśnić różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;

c) w zakresie kompetencji:

- rozumie i wyjaśnia znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.

5 (bdb)

a) w zakresie wiedzy:

- zna, rozumie i tłumaczy terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, omawianą na zajęciach i znajdującą się w podanej literaturze,

- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice, analizuje istniejące między nimi zależności,

- ma szeroką wiedzę na temat zasad i norm etycznych i wyjaśnia ich praktyczne znaczenie w badaniach i pracy psychologa;

b) w zakresie umiejętności:

- analizuje złożone motywy i wzorce ludzkich zachowań w świetle różnorodnych teorii psychologicznych, wyjaśnia i analizuje zachodzące między nimi różnice oraz interpretuje w ich świetle zastaną rzeczywistość,

- potrafi opisać, wyjaśnić i porównać ze sobą różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;

c) w zakresie kompetencji:

- jest wrażliwy na znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych i wyraża swoje oceny odnośnie określonych działań empirycznych.

Podstawą oceny jest:

- zaliczenie testu z treści prezentowanych na wykładach

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)