Modern conceptions of philosophy and ethics
General data
Course ID: | WNP-PEZ-WKFIE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Modern conceptions of philosophy and ethics |
Name in Polish: | Współczesne koncepcje filozofii i etyki |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na uwadze prezentację najnowszych tendencji myślowych i ujęcie ich w dwóch aspektach: 1) na tle filozofii klasycznej; 2) w kontekście konsekwencji pedagogicznych. |
Full description: |
(in Polish) W programie zajęć przewiduje się następującą problematykę: 1. Przypomnienie określenia filozofii i etyki, ich miejsca w wielorakiej działalności człowieka, specyfiki wobec innych dziedzin i nauk 2. Rozwój i szczytowe osiągnięcia filozofii i etyki w poszczególnych epokach historycznych 3. Filoz. współczesna wobec filozofii klasycznej 4. Współczesne nurty myślowe: pozytywizm, marksizm, egzystencjalizm, personalizm, odmiany tomizmu, postmodernizm 5. Pochodzenie norm etycznych w etyce laickiej i religijnej 6. Dziedzictwo okresu oświecenia 7. Etyka normatywna i relatywistyczna 8. Moralność a prawo stanowione 9. Niektóre współczesne problemy moralne: aborcja, eutanazja, "uporczywa terapia", in vitro, gender itp. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Gilson E., Langan T., Maurer A., Historia filozofii współczesnej, PAX, Warszawa 1979; 2. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2003; 3. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Fundacja Innowacja, Warszawa 1999; 4. Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. B. Skarga, t. I-V, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1994-1997; 5. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. I-X, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2000-2009; 6. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1992, s. 584-634; 7. Gryżenia K., Odmienność współczesną normą, w: Wobec "odmienności"...?, red. M. Dycht, L. Marszałek, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2008, s. 36-48; 8. Gryżenia K., Prawo stanowione a moralność w państwie demokratycznym, "Studia Philosophica Wratislaviensia" VIII (2013) 1, s. 37-50; 9. Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Wyd. ATK, Warszawa 1999; 10. Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, Lublin 2007; 11. Peeters M. A., Nowa etyka w dobie globalizacji. Wyzwania dla Kościoła, Wyd. Sióstr Loretanek, Warszawa 2009; 12. Peeters M. A., Polityka globalistów przeciwko rodzinie, Wyd. Sióstr Loretanek, Warszawa 2013; 13. Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000; 14. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1983. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1. Student określa specyfikę filozofii i etyki, ich rolę w kulturze i życiu człowieka; wie, jaka jest różnica tych dziedzin w stosunku do nauk szczegółowych. 2. Definiuje i omawia kierunki i tendencje we współczesnej filozofii i etyce. Umiejętności: 1. Potrafi wskazać związek między nurtami myślowymi i historycznymi faktami społecznymi i politycznymi. 2. Interpretuje i poddaje krytycznej analizie teksty o tematyce etycznej. 3. Wskazuje na odpowiednie argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego. Kompetencje: Kompetencje : 1. Potrafi czynnie uczestniczyć w dyskusjach na tematy filozoficzne i etyczne. 2. Szanuje drugiego człowieka i docenia wagę wartości moralnych w życiu ludzkim. 3. Ma świadomość złożoności i wieloaspektowości współczesnych problemów moralnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena ndst. (2) - student nie potrafi przedstawić podstawowych nurtów myślowych, nie zna znaczenia terminów, nie ma świadomości historycznej, poszczególnych epok; ocena dost. (3) - zna niektóre tylko nurty i pojęcia, mgliście określa współczesne tendencje myślowe i moralne; ocena db (4) - prezentuje trafnie nurty myślowe, określa ich odrębność, posługuje się trafną terminologią, wskazuje na zależność czasową i doktrynalną; ocena bdb (5) - prezentuje i analizuje stanowiska filozoficzno-etyczne; określa wynikające z nich konsekwencje pedagogiczne, porównuje z innymi stanowiskami; precyzyjnie określa źródła i uwarunkowania poruszanych doktryn. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.