Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Modern conceptions of philosophy and ethics

General data

Course ID: WNP-PEZ-WKFIE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Modern conceptions of philosophy and ethics
Name in Polish: Współczesne koncepcje filozofii i etyki
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na uwadze prezentację najnowszych tendencji myślowych i ujęcie ich w dwóch aspektach: 1) na tle filozofii klasycznej; 2) w kontekście konsekwencji pedagogicznych.

Full description: (in Polish)

W programie zajęć przewiduje się następującą problematykę:

1. Przypomnienie określenia filozofii i etyki, ich miejsca w wielorakiej działalności człowieka, specyfiki wobec innych dziedzin i nauk

2. Rozwój i szczytowe osiągnięcia filozofii i etyki w poszczególnych epokach historycznych

3. Filoz. współczesna wobec filozofii klasycznej

4. Współczesne nurty myślowe: pozytywizm, marksizm, egzystencjalizm, personalizm, odmiany tomizmu, postmodernizm

5. Pochodzenie norm etycznych w etyce laickiej i religijnej

6. Dziedzictwo okresu oświecenia

7. Etyka normatywna i relatywistyczna

8. Moralność a prawo stanowione

9. Niektóre współczesne problemy moralne: aborcja, eutanazja, "uporczywa terapia", in vitro, gender itp.

Bibliography: (in Polish)

1. Gilson E., Langan T., Maurer A., Historia filozofii współczesnej, PAX, Warszawa 1979;

2. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2003;

3. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Fundacja Innowacja, Warszawa 1999;

4. Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. B. Skarga, t. I-V, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1994-1997;

5. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. I-X, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2000-2009;

6. Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1992, s. 584-634;

7. Gryżenia K., Odmienność współczesną normą, w: Wobec "odmienności"...?, red. M. Dycht, L. Marszałek, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2008, s. 36-48;

8. Gryżenia K., Prawo stanowione a moralność w państwie demokratycznym, "Studia Philosophica Wratislaviensia" VIII (2013) 1, s. 37-50;

9. Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Wyd. ATK, Warszawa 1999;

10. Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, Lublin 2007;

11. Peeters M. A., Nowa etyka w dobie globalizacji. Wyzwania dla Kościoła, Wyd. Sióstr Loretanek, Warszawa 2009;

12. Peeters M. A., Polityka globalistów przeciwko rodzinie, Wyd. Sióstr Loretanek, Warszawa 2013;

13. Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000;

14. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1983.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

1. Student określa specyfikę filozofii i etyki, ich rolę w kulturze i życiu człowieka; wie, jaka jest różnica tych dziedzin w stosunku do nauk szczegółowych.

2. Definiuje i omawia kierunki i tendencje we współczesnej filozofii i etyce.

Umiejętności:

1. Potrafi wskazać związek między nurtami myślowymi i historycznymi faktami społecznymi i politycznymi.

2. Interpretuje i poddaje krytycznej analizie teksty o tematyce etycznej.

3. Wskazuje na odpowiednie argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego.

Kompetencje:

Kompetencje :

1. Potrafi czynnie uczestniczyć w dyskusjach na tematy filozoficzne i etyczne.

2. Szanuje drugiego człowieka i docenia wagę wartości moralnych w życiu ludzkim.

3. Ma świadomość złożoności i wieloaspektowości współczesnych problemów moralnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena ndst. (2) - student nie potrafi przedstawić podstawowych nurtów myślowych, nie zna znaczenia terminów, nie ma świadomości historycznej, poszczególnych epok;

ocena dost. (3) - zna niektóre tylko nurty i pojęcia, mgliście określa współczesne tendencje myślowe i moralne;

ocena db (4) - prezentuje trafnie nurty myślowe, określa ich odrębność, posługuje się trafną terminologią, wskazuje na zależność czasową i doktrynalną;

ocena bdb (5) - prezentuje i analizuje stanowiska filozoficzno-etyczne; określa wynikające z nich konsekwencje pedagogiczne, porównuje z innymi stanowiskami; precyzyjnie określa źródła i uwarunkowania poruszanych doktryn.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)