Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary concepts of early school pedagogy

General data

Course ID: WNP-PEZ-WKPWCZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Contemporary concepts of early school pedagogy
Name in Polish: Współczesne koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina nauk pedagogicznych - zakres, przedmiot badań, cele, zadania, funkcje

2. Geneza nauki całościowej i jej podstawowe założenia.

3. Paradygmaty edukacyjne w założeniach teoretycznych i w praktyce szkolnej.

4. Płaszczyzny nauki całościowej /koncepcja M.Cackowskiej, R. Więckowskiego/ wymiar warsztatowy.

5. Zasady, metody, formy i środki dydaktyczne - ich istota i zakres wykorzystania w systemie nauki całościowej.

6.Organizacja ogniw dydaktycznych- istota korelacji, ranga poszczególnych przedmiotów w nauce całościowej.

7. Ewaluacja osiągnięć ucznia - prawidłowości, zagrożenia

Bibliography: (in Polish)

1. Bałachowicz J.,Kowalska A.:/red/ Wczesna edukacja dziecka - stan obecny- perspektywy- potrzeby. Wyd. WSP TWP Warszawa 2006

2. Klus- Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej WSiP Warszawa 2005.

3. Sowińska H. /red/ Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. Naukowe UAM. Poznań 2011.

4. Więckowski R; Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP Warszawa 1998,

5. Kitlińska- Pięta H.; Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III Żak Warszawa 1999;

6. Okoń W. Szkoły eksperymentalne w świecie. WSiP Warszawa 1977.

7. Kopaczyńska I Nowak- Łojewska; Wymiary edukacji zintegrowanej. Impuls Kraków 2007;

8. Adamek I; Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Impuls, Kraków 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat własnej specjalności, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.

2. Ma rozszerzoną wiedzę o instytucji przedszkola, szkoły, ośrodka rewalidacji i rodziny oraz zachodzących między tymi środowiskami relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych i edukacji włączającej.

3. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej i działalności terapeutyczno-rewalidacyjnej, pogłębioną w zakresie psychologicznym, jak również od strony społecznych uwarunkowań ich funkcjonowania.

UMIEJĘTNOŚCI:

1.Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat edukacji elementarnej i procesu rewalidacji, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych, pojawiających się w przedszkolu, szkole i placówce rewalidacyjnej.

2. Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki (nauczycielami, specjalistami, środowiskiem akademickim), jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów (rodziną, opiekunami prawnymi lub faktycznymi), korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego dla dobra dzieci z różnym poziomem sprawności fizycznej i intelektualnej.

2. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych.

OPIS ECTS:

Godziny kontaktowe – 15h

Przygotowanie do zajęć (przygotowanie wypowiedzi ustnej, czytanie rozporządzeń) – 15h

Przygotowanie do zaliczenia – 15h

Prezentacje indywidualne – 15h

15+15+15+15 = 60 godz./2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne,

dyskusja, metoda projektów.

na ocenę dst/3/ Student:

- zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w sposób ograniczony posługuje się językiem metodycznym, w sposób odtwórczy analizuje warsztat metodyczny nauczyciela, w oparciu o materiał żródłowy planuje zajęcia dydaktyczne.

na ocenę db/4/ Student:

- zna terminologię z zakresu omawianej dyscypliny i potrafi refleksyjnie odnieść się do materiałów żródłowych

- potrafi samodzielnie zaplanować zajęcia i uzasadnić dobór materiału dydaktycznego

- operuje językiem metodycznym, nie zawsze w sposób świadomy.

Na ocenę bdb/5/ Student:

- w sposób metodycznie poprawny weryfikuje wiedzę teoretyczną w odniesieniu do zróżnicowanej osobowości ucznia, potrafi zaplanować zajęcia w sposób kreatywny, różnicując pracę ze względu na predyspozycje rozwojowe ucznia.

- w sposób racjonalny i optymalny wykorzystuje warsztat metodyczny, dostosowując swoje wymagania do możliwości rozwojowych ucznia.

Weryfikacja efektów;

wiedza; kolokwium pisemne

umiejętności; test problemowy

kompetencje społeczne; test problemowy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)