Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The sources and expressions of the person's disputes

General data

Course ID: WNP-PEZ-WOPWS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The sources and expressions of the person's disputes
Name in Polish: Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Źródła i przejawy sporów wokół osoby
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Przedmiot zakres nauki humanistyczne II rok II st. niestacjonarne 2021/22
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azsNRkX4I5ivW2btz2YrVlDyW1cQnxMQYy3mUsYezkMw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3eb551c5-81e2-4e5d-9842-8f489f30ae27&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NP2_W09, NP2_W10, NP2_U04,

NP2_K01

Preliminary Requirements:

(in Polish) bez wymagań wstępnych

Short description: (in Polish)

Student zapoznaje się z problemami związanymi z pojęciem osoby i jego uwarunkowaniami. Szczególnie z tymi związanymi z rozumieniem jednostki, rodziny w tym, z rolą jednostki w społeczeństwie, rodziną jako modelem wspólnoty, rolą społecznymi ojca, matki, dziecka oraz z problemami budzącymi kontrowersje, a także z rolą religii w rozwoju jednostki i jej znaczeniem w życiu społecznym.

Full description: (in Polish)

1. Dwie opcje: kultura – anty-kultura, koncepcja Ch. Delsol, cywilizacja Zachodu

2. Jednostka a osoba, podmiotowość, prawa jednostki, modele prywatności,

3. Tolerancja, pluralizm

4. „Wojna kulturowa”, ofensywa islamu

5. Małżeństwo – modele: osobowy, antyosobowy, związki nieformalne, wolne związki

6. Rodzina – modele, koncepcje płci, osobowy model rodziny

7. Religia – znaczenie osobowe, społeczne, fanatyzm religijny i świecki, osobowe i społeczne znaczenie wiary

Bibliography: (in Polish)

Adamski Franciszek, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002

Allan Bloom , Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).

Chantal Delsol, Kamienie węgielne. Na czym nam zależy?, Znak, Krakow2018 (Krytyka „bezczelnego humanizmu”)

Chantal Delsol., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, przeł. M. Chojnacki, IW Pax, Warszawa 2017

Gilbert Keith Chesterton, Dla sprawy (Czy humanizm jest religią, Coraz dalej od domu), Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski, Komorów brw.

André Frossard, “Nie lękajcie się”. Rozmowy z Janem Pawłem II (tekst francuski tłum. A. Turowiczowa), Wydawnictwo Znak, Kraków 1983

Gender. Spojrzenie krytyczne (red.) J. Jagiełło, D. Oko, Jedność, Kielce 2017.

Dietrich von Hidebrand, Małżeństwo, W drodze, Poznań 2017

Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.

Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011

Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków 2005.

Paul Johnson, Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 2014

L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009

Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013

J. Lacan Triumf religii, PWN, Warszawa 2017

Clive Staples Lewis, Listy starego diabła do młodego, IW Pax, Warszawa 1990

Stefan Meetschen, Europa bez Chrystusa? Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2009

Pieper Josef, O miłości, IW Pax, Warszawa 2004

Raport o stanie wiary. Z Ks Kardynałem Josephem Ratzingerem rozmawia Vittorio Messori, Wydawnictwo Michaelinum, Kraków - Warszawa-Struga 1986

R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005

Spaemann R., Osoby. O różnicy między „kimś” i „czymś”, tłum J. Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001

Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, Wydawnictwo Dowody na istnienie, Warszawa 2019

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedza

EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w wychowaniu

EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi

Umiejętności

EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu

EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane.

Kompetencje społeczne

EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach

EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy.

liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)

- udział w wykładzie - 15 godzin

- przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu – 30 godz.

ECTS: 3

Suma godzin: 75 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sprawdzian pisemny - test stacjonarnie (opcjonalnie na platformie Moodle)

Kryteria ogólne:

- znajomość tematyki;

- umiejętność formułowania problemów;

- zdolność krytycznej lektury tekstów;

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów związanych z wychowaniem;

dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy związane z wychowaniem;, ale w sposób nie pogłębiony;

dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną.

bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 76 places more information
Coordinators: Witold Starnawski
Group instructors: Witold Starnawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

link do zespołu MS TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azsNRkX4I5ivW2btz2YrVlDyW1cQnxMQYy3mUsYezkMw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3eb551c5-81e2-4e5d-9842-8f489f30ae27&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)