The sources and expressions of the person's disputes
General data
Course ID: | WNP-PEZ-WOPWS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The sources and expressions of the person's disputes |
Name in Polish: | Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Źródła i przejawy sporów wokół osoby |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Przedmiot zakres nauki humanistyczne II rok II st. niestacjonarne 2021/22 |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azsNRkX4I5ivW2btz2YrVlDyW1cQnxMQYy3mUsYezkMw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3eb551c5-81e2-4e5d-9842-8f489f30ae27&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NP2_W09, NP2_W10, NP2_U04, NP2_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) bez wymagań wstępnych |
Short description: |
(in Polish) Student zapoznaje się z problemami związanymi z pojęciem osoby i jego uwarunkowaniami. Szczególnie z tymi związanymi z rozumieniem jednostki, rodziny w tym, z rolą jednostki w społeczeństwie, rodziną jako modelem wspólnoty, rolą społecznymi ojca, matki, dziecka oraz z problemami budzącymi kontrowersje, a także z rolą religii w rozwoju jednostki i jej znaczeniem w życiu społecznym. |
Full description: |
(in Polish) 1. Dwie opcje: kultura – anty-kultura, koncepcja Ch. Delsol, cywilizacja Zachodu 2. Jednostka a osoba, podmiotowość, prawa jednostki, modele prywatności, 3. Tolerancja, pluralizm 4. „Wojna kulturowa”, ofensywa islamu 5. Małżeństwo – modele: osobowy, antyosobowy, związki nieformalne, wolne związki 6. Rodzina – modele, koncepcje płci, osobowy model rodziny 7. Religia – znaczenie osobowe, społeczne, fanatyzm religijny i świecki, osobowe i społeczne znaczenie wiary |
Bibliography: |
(in Polish) Adamski Franciszek, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002 Allan Bloom , Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111). Chantal Delsol, Kamienie węgielne. Na czym nam zależy?, Znak, Krakow2018 (Krytyka „bezczelnego humanizmu”) Chantal Delsol., Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, przeł. M. Chojnacki, IW Pax, Warszawa 2017 Gilbert Keith Chesterton, Dla sprawy (Czy humanizm jest religią, Coraz dalej od domu), Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski, Komorów brw. André Frossard, “Nie lękajcie się”. Rozmowy z Janem Pawłem II (tekst francuski tłum. A. Turowiczowa), Wydawnictwo Znak, Kraków 1983 Gender. Spojrzenie krytyczne (red.) J. Jagiełło, D. Oko, Jedność, Kielce 2017. Dietrich von Hidebrand, Małżeństwo, W drodze, Poznań 2017 Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011 Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Znak, Kraków 2005. Paul Johnson, Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 2014 L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013 J. Lacan Triumf religii, PWN, Warszawa 2017 Clive Staples Lewis, Listy starego diabła do młodego, IW Pax, Warszawa 1990 Stefan Meetschen, Europa bez Chrystusa? Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2009 Pieper Josef, O miłości, IW Pax, Warszawa 2004 Raport o stanie wiary. Z Ks Kardynałem Josephem Ratzingerem rozmawia Vittorio Messori, Wydawnictwo Michaelinum, Kraków - Warszawa-Struga 1986 R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005 Spaemann R., Osoby. O różnicy między „kimś” i „czymś”, tłum J. Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001 Mariusz Szczygieł, Zrób sobie raj, Wydawnictwo Dowody na istnienie, Warszawa 2019 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedza EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w wychowaniu EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi Umiejętności EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane. Kompetencje społeczne EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy. liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) - udział w wykładzie - 15 godzin - przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz. - przygotowanie do egzaminu – 30 godz. ECTS: 3 Suma godzin: 75 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdzian pisemny - test stacjonarnie (opcjonalnie na platformie Moodle) Kryteria ogólne: - znajomość tematyki; - umiejętność formułowania problemów; - zdolność krytycznej lektury tekstów; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów związanych z wychowaniem; dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy związane z wychowaniem;, ale w sposób nie pogłębiony; dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną. bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów dotyczących wychowania, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 76 places
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski | |
Group instructors: | Witold Starnawski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) link do zespołu MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azsNRkX4I5ivW2btz2YrVlDyW1cQnxMQYy3mUsYezkMw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3eb551c5-81e2-4e5d-9842-8f489f30ae27&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.