Pedagogical workshop - Competencies for Preschool and Early Education Teachers
General data
Course ID: | WNP-PEZ-WPKB3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogical workshop - Competencies for Preschool and Early Education Teachers |
Name in Polish: | Warsztat pedagogiczny - Kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci poznają podstawowe cechy i kompetencje dobrego pedagoga. Podczas zajęć warsztatowych będą rozwijać umiejętności niezbędne w pracy nauczyciela i wychowawcy. |
Full description: |
(in Polish) 1. Kompetencje nauczyciela 2. Funkcja opiekuńcza i wychowawcza nauczyciela. 3. Umiejętności interpersonalne – jak podnieść ich poziom? 4. Zajęcia warsztatowe. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Strychowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2003, Ferenc K. , Kozioł E. (red)., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002, Majewska-Gałęziak (red.)., Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych. Literatura uzupełniająca: Dylak S., Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2004. Czykwin. E., Samoświadomość nauczyciela, Białystok 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK1 - Student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. EK2 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Umiejętności: EK3 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. EK4 - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. EK5 - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Kompetencje: EK6 - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki. EK7 - Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej. EK8 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. Uzasadnienie ECTS: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Analiza literatury: 15 godz. Przygotowanie prezentacji i zajęć: 10 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ocena dost. (3,0) – student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Ocena dost. plus (3,5) - student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości oraz dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Ocena db (4,0) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości oraz dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Ocena db. plus (4,5) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń oraz dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Ocena bdb (5,0) - student zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia. Posiada wiedzę dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Umiejętności: Ocena dost. (3,0) – student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi analizować motywy i wzory ludzkich zachowań. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. Ocena dost. plus (3,5) - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi analizować motywy i wzory ludzkich zachowań. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. Ocena db. (4,0) – student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego. Ocena db. plus (4,5) – student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny. Ocena bdb. (5,0) - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Kompetencje: Ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. Ocena db plus (4,5) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych. Ocena bdb (5,0) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów – ocenianie ciągłe. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć. Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe. Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu), 2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, udział w dyskusjach, ćwiczeniach), 3. przygotowanie scenariusza zajęć. Na ocenę końcową składają się: aktywność podczas zajęć – max.25 pkt. przygotowanie scenariusza i poprowadzenie zajęć - max.25 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 50. 50-48 – ocena 5,0 47-42 – ocena 4,5 41-36 – ocena 4,0 35-31 – ocena 3,5 30-27 - ocena 3,0 26 i poniżej – ocena 2,0 Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.