Wybrane problemy myśli pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-WPMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy myśli pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W03, NP2_W04, NP2_U04, NP2_U08, NP2_K11 |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów - w perspektywie historycznej - z podstawowymi problemami myśli pedagogicznej w odniesieniu do wybranych, ważnych zagadnień politycznych i społecznych, zwłaszcza edukacyjnych. Rozważane będą zatem takie tematy jak myśl pedagogiczna wobec państwa, wychowania przedszkolnego, oświaty elementarnej oraz wobec wychowania i kształcenia kobiet. Zaprezentowane zostaną najbardziej znane stanowiska najwybitniejszych pedagogów, wypowiadających się w tych kwestiach, a także podejmujących je we własnej działalności. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów - w perspektywie historycznej - z podstawowymi problemami myśli pedagogicznej w odniesieniu do wybranych, ważnych zagadnień politycznych i społecznych, zwłaszcza edukacyjnych. Rozważane będą zatem takie tematy jak myśl pedagogiczna wobec państwa, wychowania przedszkolnego, oświaty elementarnej oraz wobec wychowania ikształcenia kobiet. Zaprezentowane zostaną najbardziej znane stanowiska najwybitniejszych pedagogów, wypowiadających się w tych kwestiach, a także podejmujących je we własnej działalności. |
Literatura: |
S. Kot, Historia wychowania, t. I i II, Warszawa 1994; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005; J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I,II, III, oprac. S. Wołoszyn, Warszawa 1965; Historia wychowania. Wybór źródeł. Starożytność, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1996; Historia wychowania. Wybór źródeł. Średniowiecze, oprac. S. I Możdżeń, Kielce 1997; Historia wychowania. Wybór źródeł. Odrodzenie, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza: EK-1 uporządkowana wiedza na temat dziejów kształcenia znajomość najwazniejszych nurtów i systemów pedagogicznych Umiejętności: EK-2- umiejętność wypowiedzi na tematy wybranych zagadnień z zakresu historii myśli pedagogicznej Kompetencje społeczne EK-3 student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych punkty ECTS - 3 (1 ECTS=25 godz) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład problemowy, Egzamin pisemny po pierwszym semestrze. W ramach egzaminu trzeba odpowiedzieć na pięć pytań, z których każde jest osobno oceniane w skali od 0 do 1 punktu. Na ocenę dostateczną trzeba otrzymać 2,5 punktu, na ocenę dobrą powyżej 3,5, a na ocenę bardzo dobrą powyżej 4,5 punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.