Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane problemy myśli pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-WPMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy myśli pedagogicznej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W03, NP2_W04, NP2_U04, NP2_U08, NP2_K11

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów - w perspektywie historycznej - z podstawowymi problemami myśli pedagogicznej w odniesieniu do wybranych, ważnych zagadnień politycznych i społecznych, zwłaszcza edukacyjnych. Rozważane będą zatem takie tematy jak myśl pedagogiczna wobec państwa, wychowania przedszkolnego, oświaty elementarnej oraz wobec wychowania i kształcenia kobiet. Zaprezentowane zostaną najbardziej znane stanowiska najwybitniejszych pedagogów, wypowiadających się w tych kwestiach, a także podejmujących je we własnej działalności.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów - w perspektywie historycznej - z podstawowymi problemami myśli pedagogicznej w odniesieniu do wybranych, ważnych zagadnień politycznych i społecznych, zwłaszcza edukacyjnych. Rozważane będą zatem takie tematy jak myśl pedagogiczna wobec państwa, wychowania przedszkolnego, oświaty elementarnej oraz wobec wychowania ikształcenia kobiet. Zaprezentowane zostaną najbardziej znane stanowiska najwybitniejszych pedagogów, wypowiadających się w tych kwestiach, a także podejmujących je we własnej działalności.

Literatura:

S. Kot, Historia wychowania, t. I i II, Warszawa 1994; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005; J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I,II, III, oprac. S. Wołoszyn, Warszawa 1965; Historia wychowania. Wybór źródeł. Starożytność, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1996; Historia wychowania. Wybór źródeł. Średniowiecze, oprac. S. I Możdżeń, Kielce 1997; Historia wychowania. Wybór źródeł. Odrodzenie, oprac. S. I. Możdżeń, Kielce 1998.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza:

EK-1 uporządkowana wiedza na temat dziejów kształcenia

znajomość najwazniejszych nurtów i systemów pedagogicznych

Umiejętności:

EK-2- umiejętność wypowiedzi na tematy wybranych zagadnień z zakresu historii myśli pedagogicznej

Kompetencje społeczne

EK-3 student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych

punkty ECTS - 3 (1 ECTS=25 godz)

Metody i kryteria oceniania:

Metody: wykład problemowy,

Egzamin pisemny po pierwszym semestrze. W ramach egzaminu trzeba odpowiedzieć na pięć pytań, z których każde jest osobno oceniane w skali od 0 do 1 punktu. Na ocenę dostateczną trzeba otrzymać 2,5 punktu, na ocenę dobrą powyżej 3,5, a na ocenę bardzo dobrą powyżej 4,5 punktów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)