Wybrane problemy myśli pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-WPMPED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy myśli pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W03, NP2_U01, NP2_K08 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: student po zaliczeniu przedmiotu powinien znać podstawową wiedzę historyczną, genealogię głównych kierunków i trendów w pedagogice, jak również w sposób krytyczny i obiektywny, bazując na wiedzy historycznej, uzasadnić oraz interpretować zjawiska zachodzące w procesie wychowania dzisiaj. Wykłady zdalne, synchroniczne, prowadzone poprzez Microsoft Teams, zgodnie z planem zajęć. Studenci po zarejestrowaniu na przedmiot zostają następnie podpięci, przez prowadzącego zajęcia do zespołu: „Wybrane problemy myśli pedagogicznej”. Przed rozpoczęciem zajęć odpowiednie informacje zostały przesłane studentom na indywidualne adresy e-mail zamieszczone w systemie USOS. |
Pełny opis: |
Celem studiowania historii myśli pedagogicznej jest rozumienie miejsca wychowania i procesu nauczania w życiu polskiego społeczeństwa na tle zmieniających się epok i uwarunkowań historycznych. Ukazanie polskiej myśli pedagogicznej na tle europejskiej w ścisłym powiązaniu z dziejami polskiego narodu. Celem wykładu jest również przybliżenie różnorodnych koncepcji pedagogicznych, wybitnych postaci, myślicieli i działaczy z obszaru edukacji, a poprzez to zrozumienie przez słuchaczy współczesnej myśli pedagogicznej, koncepcji oświaty i wychowania, tak w Polsce, jak i w innych krajach, zwłaszcza Europy. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 – Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju myśli pedagogicznej w obrębie kultury europejskiej, rozumie genezę europejskich i polskich działań oświatowych i wychowawczych. EK 2 - Potrafi określić obszary subdyscyplin wchodzących w skład pedagogiki, w tym – historii myśli pedagogicznej. Umiejętności: EK 3 – Student zna podstawowe źródła historyczne konieczne do zrozumienia, wyjaśnienia i właściwej interpretacji problematyki pedagogicznej. EK 4 – Bazując na zdobytej wiedzy historycznej potrafi w sposób klarowny i obiektywny uzasadnić własny punkt widzenia na temat zagadnień edukacyjnych. Kompetencje: EK 5 - Ma świadomość poziomu zakresu własnej wiedzy historycznej, umiejętność jej stosowania oraz rozumie potrzebę ciągłego jej poszerzania. EK 6 – W pracy wychowawczej rozumie znaczenie własnego przykładu i potrzebę działań pedagogicznych. ECTS [1 ECTS= 15 (10) godz.]: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 10 Suma godzin: 50 [50/15 (10)= 3] |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza ( EK 1- 3): Ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii pedagogicznej; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień historycznych, nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów wychowania. Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu pojęć pedagogicznych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. historycznych problemów wychowawczych. Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych zagadnień wychowawczych. Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu historii myśli pedagogicznej; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych kwestii pedagogicznych. Umiejętności ( EK 4- 6): Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk historycznych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania. Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne opinie; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu historii myśli pedagogicznej. Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu historii problematyki wychowawczej. Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki. Kompetencje (EK 7- 9): Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu problematyki historii myśli pedagogicznej; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag. Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu podstawowych pojęć i systemów pedagogicznych; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi. Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu historii myśli pedagogicznej i przyswojenie treści omówionej problematyki, a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi. Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu historii myśli pedagogicznej; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi. Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena z testu. Skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru): - 15 - 14 - ocena 5 - 13 - ocena 4,5 - 12 - 11 - ocena 4,0 - 10 - 9 - ocena 3,5 - 8 - ocena 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Niewęgłowski | |
Prowadzący grup: | Jan Niewęgłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: student po zaliczeniu przedmiotu powinien znać podstawową wiedzę historyczną, genealogię głównych kierunków i trendów w pedagogice, jak również w sposób krytyczny i obiektywny, bazując na wiedzy historycznej, uzasadnić oraz interpretować zjawiska zachodzące w procesie wychowania dzisiaj. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.