Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Supporting of the Psychosocial Development of the Child

General data

Course ID: WNP-PEZ-WRPDZCW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Supporting of the Psychosocial Development of the Child
Name in Polish: Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dziecka - ćwiczenia
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zaznajomienie słuchaczy z kanonem wiedzy teoretycznej z zakresu uwarunkowań psychologicznych i pedagogicznych stosowanych w terapii. Rola dobrej diagnozy w terapii. Teorie: Eriksona, Piageta i Wygotskiego.

Full description: (in Polish)

Teoria rozwoju psychospołecznego. Rozwój i rola otoczenia społecznego w najwcześniejszym okresie rozwoju

Zwrócenie szczególnej uwagi na fakt, iż teoria rozwoju psychospołecznego, to zespół świadomych działań jednostki pod wpłwem środowiska. Omówienie faz rozwojowych w/g Eriksona; biegun pozytywny i negatywny, ewentualne konflikty między nimi. Rozwój psycho-społeczny w poszczególnych fazach rozwojowych.Cnoty podstawowe w kazdym z okresów rozwojowych. ewentualne sytuacje kryzysowe w poszczególnych stadiach rozwojowych. Problemy i zagrożenia, ich geneza, przebieg i konsekwencje.

Psychologia kulturowo-historyczna L. S. Wygotskiego. Teoria rozwoju w/g J. Piageta.

Fazy rozwojowe według Eriksona;biegun pozytywny - negatywny - cnota podstawowa - konflikty między biegunami

Pięć faz rozwoju osobowości. Kryteria wg Eriksona.Zwrócenie szczególnej uwagi na fakt, iż teoria rozwoju psychospołecznego, to zespół świadomych działań jednostki pod wpłwem środowiska. Omówienie faz rozwojowych w/g Eriksona; biegun pozytywny i negatywny, ewentualne konflikty między nimi. Rozwój psycho-społeczny w poszczególnych fazach rozwojowych.Cnoty podstawowe w kazdym z okresów rozwojowych. ewentualne sytuacje kryzysowe w poszczególnych stadiach rozwojowych. Problemy i zagrożenia, ich geneza, przebieg i konsekwencje.

Psychologia kulturowo-historyczna L. S. Wygotskiego. Teoria rozwoju w/g J. Piageta.

Stadia rozwoju psychospołecznego. Rozwój psychospołeczny w wieku: przedszkolnym, młodszym szkolnym, szkolnym, gimnazjalnym, okresie dojrzewania i dorastania, pełnej dorosłości(wczesnej, środkowej i późnej) - szczególne uwarunkowania czynnikami środowiskowymi

Rozwój emocjonalny, intelektualny i uczuciowy.Problemy i zagrożenia.

Zasady postępowania z nastolatkami.Podsumowujący panel dyskusyjny - próba syntetycznego ujęcia problemów.

Bibliography: (in Polish)

Bardziejewska, M., Brzezińska, A., Hejmanowski, Sz. (2004). Osiągnięcia i zagrożenia dla rozwoju młodzieży w okresie dorastania. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 91-106). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań,(redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski).

Brzezińska, A. (2002). Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Poznań.

Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 274-279.

Erikson, E. H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 81 - 90.

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 66-76

Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.) Kraków.

Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa.

Wygotski, L. S. (2002). Kryzys siódmego roku życia. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie (s. 165-177). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska, M. Marchow; przekład: T. Czub).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Potrafi wskazać przyczny i obszary zagrożenia psycho-społevcznego rozwoju dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych. Formy pomocy dziecku w realizacji programu szkolnego i pokonywaniu trudności w nauce.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność, aktywność na zajęciach, prezentacja referatów własnych i prowadzenie dyskusji.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)