Social Support
General data
Course ID: | WNP-PEZ-WSPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social Support |
Name in Polish: | Wsparcie społeczne |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | P_WR1_01, P_WR1_02, P_UR1_04,P_UR1_09, P_KR1_06, P_KR1_07 |
Short description: |
Wsparcie społeczne jako forma pomocy drugiemu człowiekowi stanowi nieodłączny element postępowania osoby profesjonalnie pomagającej. W trakcie zajęć student zapoznaje się z podstawowymi teoriami wsparcia i wspierania człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Studenci poznają koncepcje wsparcia społecznego w poszczególnych naukach społecznych: psychologii, socjologii i pedagogice. Przedstawione są rodzaje wsparcia wg poszczególnych autorów, źródła oraz formy oddziaływań wspierających. Po zapoznaniu się z podstawami teoretycznymi studenci koncentrują się na aspektach praktycznych wsparcia społecznego. Student poznaje obszary życia, w których zasadne jest stosowanie określonych form wparcia społecznego i uczy się wybierać te formy oddziaływań wspierających, które w danej poznanej sytuacji, są najbardziej adekwatne. |
Full description: |
Pojęcie wsparcia społecznego używane jest w kontekście udzielania pomocy osobom będącym w trudnej sytuacji życiowej, kryzysowej i traumatycznej. Jest to oddziaływanie ukierunkowane do ludzi chorych, niepełnosprawnych, ale też zdrowych, którzy znaleźli się w trudnej dla siebie sytuacji i potrzebują osoby wspierającej. Obok wspierania nieprofesjonalnego, w postaci pomocy rodziny czy przyjaciół, coraz częściej osoby potrzebujące poszukują wsparcia osób profesjonalnie zajmujących się pomaganiem oczekując od nich merytorycznej wiedzy i umiejętności interpersonalnych. Przedmiot „ Wsparcia społeczne” dotyczy szeroko rozumianego wsparcia udzielanego osobom go potrzebującym w trudnej dla nich sytuacji. Wychodzi również naprzeciw potrzebie zaopatrzenia się osób profesjonalnie pomagających w kompetencje merytoryczne oraz interpersonalne w procesie oddziaływań wspierających. |
Bibliography: |
H. Sęk, R. Cieślak (2005), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. PWN, Warszawa. - S. Kawula (1996), Wsparcie społeczne – kluczowy wymiar pedagogiki społecznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 1: 12-16. - O rodzajach pomocy / Barbara Hajduk, Edward Hajduk. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006. - S. 46-50 :Zachowania allocentryczne i wsparcie społeczne. - Adamiec M., Pomaganie: problemy i uwagi. [w:] K. Popiołek (red.), Psychologia pomocy. Wyd. UŚ, Katowice 1996. - Argyle M. (1999), Psychologia stosunków międzyludzkich. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. - Geldard K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga. GWP, Gdańsk 2004. - Kawula S. (1996), Spirala życzliwości: od wsparcia do samodzielności. W: Wychowanie na co dzień, nr 10-11: 14-17. - S. Kawula, Spirala życzliwości, od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz, Wsparcie społeczne w układach ludzkiego życia. Wyd. Olsztyn 1997 - Kawula S. (2005), „Spirala życzliwości jako cel społecznego wsparcia. W: Kawula S. (red.)., Pedagogika społeczna, Toruń - Kawula S. (2005), Spirala życzliwości jako cel społecznego wsparcia. W: Kawula s. (red.)., Pedagogika społeczna – dokonania – aktualność – perspektywy. Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 124-134. - Kawula S. (2004), Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Wyd. Eduk. Akapit, Toruń. - Olubiński A. (1996), Wsparcie społeczne w pracy socjalno-wychowawczej. Zarys problematyki. W: Wychowanie na co dzień, nr 10-11, s. 17-20. - Sęk H. (1986), Wsparcie społeczne- co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym? W: Przegląd Psychologiczny, nr 3, s. 791-800. - Winiarski M. (1999), Od opieki do wsparcia społecznego. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5, s. 3-8. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W_01 Posiada wiedzę na temat terminologii, źródła i rodzajów wsparcia społecznego W_02 Wskazuje rolę wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego W_03 Opisuje problemy i techniki pomiaru wsparcia społecznego Umiejętności: U_01Uzasadnia zależność efektywności resocjalizacji od wsparcia społecznego U_02 Zespołowo sporządza i prezentuje możliwości wsparcia osób uzależnionych, karanych sądownie, wychowanków z pogotowia opiekuńczego i domu dziecka U_03 Przeprowadza rozmowę z pracownikami instytucji wsparcia społecznego Kompetencje: K_01 Wyraża gotowość wsparcia społecznego osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie i jest do tego odpowiednio przygotowany K_02 Ma świadomość poziomu swoje wiedzy i umiejętności oraz roli kompetencji pedagogów we wsparciu osób resocjalizowanych |
Assessment methods and assessment criteria: |
suma ocen cząstkowych: 2 kolokwia, praca własna studenta, praca pisemna i aktywny udział na zajęciach |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.