Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social Support

General data

Course ID: WNP-PEZ-WSPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social Support
Name in Polish: Wsparcie społeczne
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

P_WR1_01, P_WR1_02, P_UR1_04,P_UR1_09, P_KR1_06, P_KR1_07

Short description:

Wsparcie społeczne jako forma pomocy drugiemu człowiekowi stanowi nieodłączny element postępowania osoby profesjonalnie pomagającej. W trakcie zajęć student zapoznaje się z podstawowymi teoriami wsparcia i wspierania człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Studenci poznają koncepcje wsparcia społecznego w poszczególnych naukach społecznych: psychologii, socjologii i pedagogice. Przedstawione są rodzaje wsparcia wg poszczególnych autorów, źródła oraz formy oddziaływań wspierających. Po zapoznaniu się z podstawami teoretycznymi studenci koncentrują się na aspektach praktycznych wsparcia społecznego. Student poznaje obszary życia, w których zasadne jest stosowanie określonych form wparcia społecznego i uczy się wybierać te formy oddziaływań wspierających, które w danej poznanej sytuacji, są najbardziej adekwatne.

Full description:

Pojęcie wsparcia społecznego używane jest w kontekście udzielania pomocy osobom będącym w trudnej sytuacji życiowej, kryzysowej i traumatycznej. Jest to oddziaływanie ukierunkowane do ludzi chorych, niepełnosprawnych, ale też zdrowych, którzy znaleźli się w trudnej dla siebie sytuacji i potrzebują osoby wspierającej. Obok wspierania nieprofesjonalnego, w postaci pomocy rodziny czy przyjaciół, coraz częściej osoby potrzebujące poszukują wsparcia osób profesjonalnie zajmujących się pomaganiem oczekując od nich merytorycznej wiedzy i umiejętności interpersonalnych. Przedmiot

„ Wsparcia społeczne” dotyczy szeroko rozumianego wsparcia udzielanego osobom go potrzebującym w trudnej dla nich sytuacji. Wychodzi również naprzeciw potrzebie zaopatrzenia się osób profesjonalnie pomagających w kompetencje merytoryczne oraz interpersonalne w procesie oddziaływań wspierających.

Bibliography:

H. Sęk, R. Cieślak (2005), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. PWN, Warszawa.

- S. Kawula (1996), Wsparcie społeczne – kluczowy wymiar pedagogiki społecznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 1: 12-16.

- O rodzajach pomocy / Barbara Hajduk, Edward Hajduk. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006. - S. 46-50 :Zachowania allocentryczne i wsparcie społeczne.

- Adamiec M., Pomaganie: problemy i uwagi. [w:] K. Popiołek (red.), Psychologia pomocy. Wyd. UŚ, Katowice 1996.

- Argyle M. (1999), Psychologia stosunków międzyludzkich. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

- Geldard K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga. GWP, Gdańsk 2004.

- Kawula S. (1996), Spirala życzliwości: od wsparcia do samodzielności. W: Wychowanie na co dzień, nr 10-11: 14-17.

- S. Kawula, Spirala życzliwości, od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz, Wsparcie społeczne w układach ludzkiego życia. Wyd. Olsztyn 1997

- Kawula S. (2005), „Spirala życzliwości jako cel społecznego wsparcia. W: Kawula S. (red.)., Pedagogika społeczna, Toruń

- Kawula S. (2005), Spirala życzliwości jako cel społecznego wsparcia. W: Kawula s. (red.)., Pedagogika społeczna – dokonania – aktualność – perspektywy. Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 124-134.

- Kawula S. (2004), Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Wyd. Eduk. Akapit, Toruń.

- Olubiński A. (1996), Wsparcie społeczne w pracy socjalno-wychowawczej. Zarys problematyki. W: Wychowanie na co dzień, nr 10-11, s. 17-20.

- Sęk H. (1986), Wsparcie społeczne- co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym? W: Przegląd Psychologiczny, nr 3, s. 791-800.

- Winiarski M. (1999), Od opieki do wsparcia społecznego. W: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5, s. 3-8.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

W_01 Posiada wiedzę na temat terminologii, źródła i rodzajów wsparcia społecznego

W_02 Wskazuje rolę wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego

W_03 Opisuje problemy i techniki pomiaru wsparcia społecznego

Umiejętności:

U_01Uzasadnia zależność efektywności resocjalizacji od wsparcia społecznego

U_02 Zespołowo sporządza i prezentuje możliwości wsparcia osób uzależnionych, karanych sądownie, wychowanków z pogotowia opiekuńczego i domu dziecka

U_03 Przeprowadza rozmowę z pracownikami instytucji wsparcia społecznego

Kompetencje:

K_01 Wyraża gotowość wsparcia społecznego osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie i jest do tego odpowiednio przygotowany

K_02 Ma świadomość poziomu swoje wiedzy i umiejętności oraz roli kompetencji pedagogów we wsparciu osób resocjalizowanych

Assessment methods and assessment criteria:

suma ocen cząstkowych: 2 kolokwia, praca własna studenta, praca pisemna i aktywny udział na zajęciach

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)