Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie

General data

Course ID: WNP-PEZ-WWR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Full description: (in Polish)

1.Pojęcie i typologie rodziny. 2. Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo – wychowawcza. 3. Więzi społeczne w rodzinie, atmosfera, postawy i style wychowania w rodzinie. 4. Kultura pedagogiczna rodziców. 5. Funkcje i zadania rodziny. 6. Dysfunkcje i zagrożenia występujące we współczesnej rodzinie. 7. Rodzina a inne środowiska wychowawcze. 8. Prawa dziecka oraz prawa i obowiązki rodziców. 9. System wsparcia współczesnej rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; A. seweryńska, Uczen z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EU 1 - Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania rodziny, jej problemów, systemu wsparcia.

EU 2 - Student zna i rozumie istotę procesu wychowania w rodzinie.

EU 3 -Potrafi wskazać zagrożenia dla funkcjonowania współczesnej rodziny.

EU 4 - Potrafi wskazać podstawowe składniki środowiska wychowawczego rodziny.

EU 5 - Jest wrażliwy na problemy dzieci, zna ich prawa oraz rozpoznaje przejawy ich krzywdzenia.

EU 6 - Przygotowany do rozpoznawani instytucji działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne - praca indywidualna. Punktacja - 12 punktów.

Kryteria oceniania:

3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości o rodzinie, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, także o działaniach pomocowych i wspierających dzieci i rodziców, aspektach środowiska wychowawczego rodziny, ma niski poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem. Ocena odpowiada liczbie punktów 5.

3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej rodziny i jej roli wychowawczej, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, wykazuje niski poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem. Ocena odpowiada liczbie punktów 6-7.

4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy o rodzinie, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, wykazuje zadowalający poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem . Ocena odpowiada liczbie punktów 8 -9.

4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensujących braki środowiska rodzinnego, zna instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem . Ocena odpowiada liczbie punktów 10-11.

5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą rodziny i jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, wrażliwy na problemy dzieci i nieprawidłowe sytuacje występujące w rodzinie, a także przygotowany do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem Ocena odpowiada liczbie punktów 12.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)